بانک-بیمه-بورس

مهار نقدینگی به همکاری دولت، مجلس و بانک مرکزی نیاز دارد

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، موتور رشد نقدینگی همچنان روشن است و برای مهار تورم باید خلق نقدینگی توسط بانک‌ها متوقف شود اما برای رسیدن به این هدف دولت، مجلس و بانک مرکزی با یکدیگر همکاری نمی‌کنند و با تصمیمات و تصویبات عجولانه و غیرکارشناسی به میزان تورم و نقدینگی دامن می‌زنند.

 

به گزارش ایسنا، آخرین آمار بانک مرکزی از نقدینگی نشان می‌دهد که میزان نقدینگی در شهریور ماه از ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشته و به رقم ۲۸۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

سهم پول و شبه پول از این میزان نقدینگی به ترتیب ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد و دو هزار و ۹۵۱ و ۱۹۰ میلیارد تومان که هر یک نسبت به شهریور پارسال ۸۰.۲ و ۲۸ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، میزان پول و شبه پول در شهریور امسال در مقایسه با اسفند سال گذشته به ترتیب ۴۰.۶ و ۱۲.۲ درصد رشد داشته‌اند.

همچنین، میزان نقدینگی در پایان شهریور امسال در مقایسه با شهریور پارسال ۳۶.۲ درصد و نسبت به اسفند سال گذشته معادل ۱۷.۱ درصد افزایش یافته است.

در این میان، اقتصاددانان معتقدند که نظام بانکی منشاء افزایش تورم است و به جای کنترل یا سرکوب افزایش قیمت‌ها که معلول تورم هستند، باید ماشین خلق نقدینگی در نظام بانکی کشور خاموش شود.

آن‌ها کسری بودجه دولت، تداوم خلق پول توسط نظام بانکی و تشدید بدهی دولت به نظام بانکی را از جمله عوامل موثر بر رشد نقدینگی نمی‌دانند.

این اظهارات درحالی است که نمایندگان مجلس در روزهای گذشته طرح‌هایی چون تامین کالاهای اساسی، تامین مسکن و توزیع قیر رایگان را مطرح و تصویب کرده‌اند و کارشناسان اقتصادی به آثار تورمی آن‌ها هشدار بوده‌اند که توجهی نشد و بر میزان تورم و نقدینگی افزوده شد.

در این زمینه، تیمور رحمانی – یک کارشناس اقتصادی – در پست اینستاگرامی خود گفته است که اقتصاددانان گلایه می‌کنند که بانک مرکزی باید با کنترل نقدینگی، تورم را کنترل کند و بانک مرکزی تلاش می‌کند گوش کند. بلافاصله فعالان بخش خصوصی گلایه می‌کنند که با محدود کردن اعتبارات گلوی تولیدکنندگان فشار داده می‌شود.

در یادداشت وی آمده است: بانک مرکزی گلایه می‌کند و میگوید اعتبار را بگیرید و دست از سر ما بردارید. طرفداران فقرا گلایه می‌کنند که دولت به جای تخصیص منابع به سرمایه داران باید برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر اسبق (له شده سابق و پودر شده فعلی) منابع اختصاص دهد. دولت گلایه می کند و با روش‌های هیپنوتیزم مانند متکی به خلق نقدینگی و البته با بوق و کرنا و منت چند شاهی صرف برنامه‌های حمایت از فقرا می کند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه نوشته است: نمایندگان مجلس غر می‌زنند و انواع طرح‌های بلعیدن نقدینگی تصویب می‌کنند که نهایتا بر اثر همه موارد فوق رشد نقدینگی و تورم تداوم می‌یابد. نقطه سرخط و پاراگراف عینا تکرار می‌شود. حالا هی بگویید علم اقتصاد از فیزیک ساده‌تر است.

با این تفاسیر آنچه گویاست، این است که مهم‌تر از کنترل نقدینگی، باید دولت، مجلس و بانک مرکزی در کنترل و مهار نقدینگی و تورم با یکدیگر همکاری کنند و با تصمیمات عجولانه و کارشناسی نشده منجر به افزایش دو متغیر اقتصادی نشوند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56167
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن