بانک-بیمه-بورس

نقش نظام بانکی در جهش تولید

جهش تولید هدف ارزشمندی است که جز با همکاری تمام ارکان اقتصادی کشور محقق نمی‌شود. نظام بانکی یکی از ارکان اقتصادی هر کشور است که قدرت فراوانی دارد. مهم این است که بانک‌ها نقش خود را در رشد اقتصادی کشور پذیرفته و برنامه‌های خود را در راستای اهداف بلندمدت نظام تنظیم کنند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بانک‌ها یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصاد هر کشور هستند. قدرت آنها به اندازه‌ای است که می‌توانند تغییرات مؤثری در شرایط اقتصادی جامعه ایجاد کنند. نکته مهم این است که اشراف بر قدرت بانک‌ها برای بهره‌مندی از آن برای توسعه اقتصادی کافی نیست.

به عبارت دیگر قدرت نظام بانکی به همان اندازه که می‌تواند سبب توسعه و پیشرفت اقتصادی شود می‌تواند آسیب‌های بنیادی به ساختار اقتصاد کشور وارد سازد. در حقیقت گسترش بی‌رویه بانک‌ها و اولویت قرار دادن کسب سود حداکثری به مرور زمان آنها را به مانعی بزرگ و قدرتمند در برابر توسعه اقتصادی تبدیل می‌کند.

بنابراین در شرایط امروز که جهش تولید به عنوان هدف اقتصادی کشور تعریف شده لازم است نظام بانکی کشور نیز در همین راستا حرکت کند. ما در این مطلب سه راهکار مؤثر در نظام بانکی برای کمک به تولید داخلی را بررسی می‌کنیم.

تأمین سرمایه واحدهای تولیدی

در کشور ما نظام بانکی سهم 70 درصدی در تأمین سرمایه واحدهای تولیدی دارد. برای تحقق شعار جهش تولید لازم است تا تأمین منابع مالی ارزان قیمت برای واحدهای تولیدی در اولویت برنامه‌های نظام بانکی قرار گیرد.

در این زمینه باید از اعتبارات اهدایی بانک مرکزی و نیز نقدینگی بانک‌ها بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد. حقیقت این است که بسیاری از بانک‌های کشور ما دارای اموال و دارایی مازاد فراوانی هستند. آنها باید با واگذاری این اموال، نقدینگی خود را بالا برده و از آن برای پرداخت تسهیلات بیشتر به بخش تولید استفاده کنند.

همکاری با مشاوران حرفه‌ای در حوزه کسب و کار

به طور کلی در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری با ریسک کم و زودبازده با اقبال بیشتری روبرو می‌شود. بانک‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در حالی‌که اگر جهش تولید و اقدامات بنیادی در بخش تولید داخلی مدنظر باشد باید اهداف بلند مدّت مبنای سرمایه‌گذاری بانک‌ها قرار گیرد. در این زمینه در بسیاری از بانک‌های پیشرو در دنیا از مشاوران حرفه‌ای کسب و کار استفاده می‌شود.

به اینصورت که اگر این مشاوران طرح توجیهی فعالان عرصه تولید را تأیید کنند نظام بانکی ریسک سرمایه‌گذاری بلند مدّت در پروژه‌های آنها را می‌پذیرد. مضاف بر این که این مشاوران می‌توانند به عنوان عامل بانک، همراه بخش تولید بوده و آنها را رسیدن به هدف نهایی یاری کنند. این امر علاوه بر رونق تولید از منابع مالی بانک نیز محافظت می‌کند.

تغییر در طیف سرمایه‌گذاری بانک‌ها

همان‌طور که گفتیم بانک‌ها اگر تنها نقش یک بنگاه اقتصادی را داشته باشند با هدف کسب بالاترین سود در کمترین زمان می‌توانند به ضرر اقتصاد کشور عمل کنند. ولی هنگامی که نقش خود را در توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور بر سود شخصی ترجیح دهند در رشد اقتصادی کشور بسیار تأثیرگذار خواهند بود.

یکی از بخش‌های مهمی که نقش بانک‌ها در وضعیت اقتصادی کشور را تعیین می‌کند چگونگی سرمایه‌گذاری آنهاست. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در بخش خدمات به نسبت بخش تولید زودبازده است. مثال دیگر این که سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا و یا شرکت‌های دانش‌بنیان ریسک بالایی دارد.

ولی در راستای جهش تولید داخلی و تقویت بنیان اقتصاد کشور لازم است بخشی از منابع نظام بانکی به سرمایه‌گذاری در بخش تولید کالای داخلی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یابد. البته در این میان استفاده از نظرات کارشناسان و مشاوران در شناسایی پروژه‌هایی با ارزش افزوده بیشتر ضرورت دارد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=46973
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن