صنعت-معدن-تجارت

دولت، تنها بازیگر صحنه صادرات غیرنفتی نیست

تقویت تولید داخلی و برنامه‌ریزی برای صادرات غیرنفتی در توسعه اقتصادی بسیار مؤثرند، اما این که تنها قصور دولت را عامل رکود صادرات بدانیم درست نیست. در وهله اول تولید محصول با کیفیت ایرانی باید در دستور کار قرار گیرد. بنگاه‌های تولیدی باید با اصول و قواعد صادرات آشنا شده و کسب اعتبار برای کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند.

به گزارش تفاهم آنلاین، نقش صادرات غیرنفتی در توسعه اقتصادی امری اثبات شده در دنیاست. بنابراین حتی اگر شرایط خاصی مثل تحریم و کرونا نبود باز هم از اهمیت صادرات غیر نفتی کاسته نمی‌شد.

ضمن این که در شرایط فعلی، صنایع تولیدی کشور از دو جهت آسیب دیده‌اند. از یک سو به دلیل تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز در تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو هستند.

از سوی دیگر با کاهش ارزش پول ملی، قدرت خرید مردم کاهش یافته و میزان فروش داخلی کارخانجات کاهش یافته است. بنابراین حتی اگر تأمین مواد اولیه با ارز دولتی صورت گیرد تولیدکننده نمی‌تواند محصول خود را در بازار داخلی به فروش برساند.

در حالی که اگر پیش از این به صادرات غیر نفتی بها داده می‌شد تولیدکنندگان با عرضه محصول خود به بازارهای بین‌المللی هم فروش تضمین شده داشتند و هم برای کشور درآمد ارزی کسب می‌کردند.

با تمام این اوصاف متهم کردن دولت به تنهایی در این زمینه درست نیست. در حقیقت یک سوی ماجرای صادرات غیرنفتی بنگاه‌های تولیدی هستند که باید نقش خود را در این داستان به خوبی ایفا کنند.

وظایف بنگاه‌های تولیدی در افزایش صادرات غیرنفتی

– تولید کالای باکیفیت ایرانی

لازمه صادرات کالا تضمین کیفیت محصول توسط تولیدکننده است. به عبارت دیگر در بازارهای خارجی رقابت تنگاتنگی وجود دارد که بسیار بی‌رحم است. تنها محصولات مرغوب که در گذر زمان نیز از کیفیت آنها کاسته نشود در این بازارها ماندگار خواهند شد.

متأسفانه این تجربه وجود دارد که برخی تولیدکنندگان پس از ورود به بازار کشورهای همسایه و یافتن مشتری، در دوره‌های بعد، کالای نامرغوب صادر کرده و نام و اعتبار جنس ایرانی را خدشه‌دار کرده‌اند.

– قیمت رقابتی

ورود به عرصه بازارهای خارجی کار بسیار دشواری است. بدون شک قیمت محصول یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه است. تولیدکنندگان باید تلاش کنند با افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات و مدیریت منابع مالی و انسانی، محصول خود را با قیمت مناسبی صادر کنند که مشتری برای انتخاب آن انگیزه داشته باشد.

– شناسایی بازار هدف

ضرورت شناخت جامعه هدف یک اصل کلی در کسب و کار است. بدون شناخت نیازها و علایق مشتری هرگز نمی‌توان فروش بالایی را تجربه کرد. در زمینه صادرات غیرنفتی نیز لازم است تولیدکنندگان، بازار هدف را شناسایی کرده و عواملی چون سلیقه، نیاز و توان مالی مشتریان را بسنجند.

در برخی موارد، تنها اعمال تغییرات جزئی در محصول و یا حتی بسته‌بندی آن تأثیر بسزایی در جلب نظر مشتریان دارد. ضمن این که محصولات مشابه موجود در بازار هدف نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی شود.

– پایبندی به تعهدات

تولیدکننده باید بداند که در صادرات غیرنفتی تنها ورود به بازار خارجی هدف نیست. بلکه جلب اطمینان مشتری، کسب اعتبار و برندسازی و در نتیجه ماندگاری در بازارهای بین‌المللی، هدف اصلی است. بنابراین پایبندی به تعهدات در ارسال کالای باکیفیت و سالم در زمان مقرر بسیار اهمیت دارد.

سخن آخر

صادرات غیرنفتی بدون مدیریت کارآمد دولت امکان‌پذیر نیست. ولی تولید کالای باکیفیت ایرانی که قابلیت رقابت با محصولات مشابه خود را داشته باشد اولین گام در برنامه‌ریزی برای صادرات غیرنفتی است.

بنابراین در شرایط پیچیده کنونی که تحریم و محدودیت‌های کرونا موانع تازه‌ای در مسیر صادرات ایجاد کرده بهتر است با سرمایه‌گذاری در تولید داخلی به فکر اندوخته‌ای ارزشمند برای دوران خروج از رکود و تحریم باشیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48368
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن