مناطق آزاد-گردشگری

تغییر نام منطقه آزاد انزلی؛ هیاهو برای هیچ

مناطق آزاد تجاری نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارند. منطقه آزاد انزلی نیز به عنوان تنها منطقه آزاد در کنار دریای خزر اهمیت زیادی دارد. این منطقه امتیازات فراوانی دارد که موجبات توسعه و پیشرفت منطقه را فراهم کرده است. حال افزودن مناطقی از دیگر شهرهای استان گیلان چالش‌هایی در منطقه ایجاد کرده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، مناطق آزاد تجاری در تمام دنیا در رونق تولید و توسعه صادرات نقش بسیار مؤثری دارند. کشور ما نیز به تبعیت از الگوی جهانی توسعه مناطق آزاد تجاری را در دستور کار خود قرار داد. منطقه آزاد انزلی یکی از این مناطق است که از سال 1384 آغاز به کار نموده است.

امتیازات منطقه آزاد انزلی موجب شده تا این منطقه به یکی از قطب‌های اقتصادی مهم کشور تبدیل شود. اما این منطقه کوچکترین منطقه آزاد کشور است. همین موضوع بهانه‌ای شد که دولت در راستای تداوم توسعه برای الحاق مناطقی جدید به آن برنامه‌ریزی کند.

در ابتدا هیچ‌کس با افزایش وسعت منطقه مشکلی نداشت امّا مطرح شدن تغییر نام منطقه آزاد انزلی به منطقه آزاد گیلان چالش‌های فراوانی در منطقه ایجاد کرد. حال بسیاری از صاحب‌نظران در مورد ضرورت تغییر نام و مقاصد پشت پرده آن تردید دارند.

امتیازات منطقه آزاد انزلی

– وجود زیرساخت‌های حیاتی شامل بندر و تأسیسات آن
– پتانسیل جغرافیایی
– منابع طبیعی
– فعالیت کریدورهای بین‌المللی
– ارتباط مستقیم با منطقه اوراسیا
– مجاورت فرودگاه بین‌المللی رشت
– مجاورت پایتخت

تغییرات منطقه آزاد انزلی

امتیازات منطقه آزاد انزلی و مدیریت صحیح آن موجب شد در طول این سالها این منطقه نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، امکانات تفریحی، لجستیک و خدمات بندری، بنگاه‌های تولیدی و صنعتی و فرآوری محصولات کشاورزی و شیلات در این منطقه به درستی استفاده شده است.

نکته مهم این است که فعالیت در این منطقه صادرات محور بوده و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در آن به خوبی استفاده می‌شود. حال افزودن دو هزار هکتار به این منطقه از جمله فرودگاه سردار جنگل رشت، سه شهرک صنعتی در رشت، صومعه‌سرا و انزلی و نیز زمین‌های مجاور ایستگاه راه‌آهن رشت در بین مردم و کارشناسان چالش‌هایی ایجاد کرده است. افزودن این مناطق استراتژیک به طور قطع ظرفیت‌های منطقه را افزایش می‌دهد.

حتی بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تغییرات را موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی تا ده برابر وضع موجود پیش‌بینی می‌کنند. اما موضوع مورد اختلاف، تغییر نام منطقه به منطقه آزاد گیلان است. موافقان معتقدند به دلیل الحاق بخش‌های مختلف استان به این منطقه لازم است نام و اعتبار آن نیز برای کل استان باشد.

دلایل مخالفان تغییر نام منطقه آزاد انزلی

– به دلیل قدمت 15 ساله این منطقه و نقش مؤثر در کمیسیون‌های اقتصادی مشترک و توافقات بین‌المللی، هم‌اکنون نام انزلی نوعی برند تجاری محسوب شده و تغییر آن خسارات فراوانی دارد.

– افزودن مناطق الحاقی گرچه بدعتی در مناطق آزاد از لحاظ چندپارگی است اما به دلیل کارایی آن در توسعه منطقه اقدامی قابل تحسین است با این وجود دلیل کافی برای تغییر نام نیست.

– کمترین خسارت تغییر نام، تحمیل هزینه تغییر صدها تابلو، پلاک خودرو و میلیون‌ها سربرگ و کاغذهای اداری آرم‌دار به شرکت‌های فعال در منطقه است.

– سابقه 200 ساله بندر انزلی و تأسیسات آن به عنوان یک بندر تجاری زیربنای این منطقه است.

– چندین سال قبل نیز تلاش‌هایی برای توسعه منطقه صورت گرفت و در نهایت به دلیل شبهات موجود، مصوبه آن ابطال شد. لذا امروز نیز بررسی تمام جوانب و احتمال وجود رانت در الحاق مناطقی خاص به این منطقه ضرورت دارد.

علی‌رغم هیاهوی بسیار، برخی مانند نماینده صومعه‌سرا موضوع تغییر نام منطقه آزاد انزلی را تنها هیاهوی رسانه‌ای می‌دانند. آن طور که “دلخوش” در گفتگویی اعلام کرد تغییر نام صورت نگرفته و تنها در مصوبه مجلس نام منطقه به صورت “منطقه آزاد انزلی(گیلان)” ذکر شده که تغییر نام محسوب نمی‌شود. حال باید دید در مجلس جدید عاقبت این مصوبه چه خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48370
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن