یادداشت

جذب سرمایه گذار شاخص ارزیابی مدیران

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه نخست سال جاری پنج استان «سیستان و بلوچستان»، «کرمان»، «زنجان»، «مرکزی» و «آذربایجان شرقی» بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص دادند. داده های اعلام شده از مصوبات سرمایه گذاری خارجی در نیمه نخست سال جاری نشان دهنده آن است که 81 درصد از مصوبات سرمایه گذاری خارجی به لحاظ ارزشی به استان «سیستان و بلوچستان» اختصاص یافته است. پس از «سیستان و بلوچستان» استان های «کرمان» با 11 درصد، «زنجان» با 4 درصد و استان های «مرکزی» و «آذربایجان شرقی» نیز با 2 درصد بیشترین سهم از مصوبات سرمایه گذاری خارجی به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داده اند.
استان گیلان از همه شرایط لازم برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی برخوردار است اما چرا اقتصاد گیلان ضعیف و چرخه تبدیل مردم به امدادجویان کمیته امداد امام خمینی( ره) نسبت به استان های دیگر شتاب بیشتری دارد . البته این موضوع را باید در جلسات تخصصی بررسی کرد و برخورد ژورنالیستی با آن را صحیح نمی دانم اما به عنوان یک گیلانی و یک فعال اجتماعی لازم می دانم به چند نکته اشاره کنم:
۱- مدیران گیلانی اعم از بومی و غیر بومی اغلب حساسیتی به جذب سرمایه گذار ندارند و مدیری هستند که صرفا با بودجه مصوب دولتی کار می کنند و برای آنها فرقی ندارد که این بودجه تخصیص داده بشود یا نشود، جذب بشود یا نشود و اولویت اصلی آنها فقط ماندگاری است !!!! و هر موقع هم کسی اعتراض بکند با صدای بلند و حق به جانب می گویند که بودجه نداریم .
۲- مدیران گیلانی اعم از بومی و غیر بومی هیچ برنامه جامعی برای جذب سرمایه گذاران ندارند اگر مدیری مدعی است که برنامه جامع و عملیاتی دارد ، لطفا بیاید در یک کنفرانس مطبوعاتی و یا همین شبکه باران برای مردم توضیح دهد.
۳- مدیران گیلانی اعم از بومی و غیر بومی متاسفانه از اهمیت سرمایه گذاری بی اطلاع هستند و درک درستی از آن ندارند و حداقل درک نمی کنند که با بودجه دولتی نمی توانند به نیازهای جامعه پاسخ دهند . سرمایه گذار نباید معطل بشود و در کمترین زمان ، مشکلشان حل شود . مجوزات به فوریت صادر گردد. سرمایه گذار نباید پشت درب مدیران بنشینند.
۴- استاندار محترم از زمان انتصابش ، به واحدهای مختلف سرکشی می کند و از نزدیک در جریان مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی قرار می گیرد اما ایشان باید بپرسند که این مشکلات چگونه ایجاد شده؟ چرا ایجاد شده ؟ چرا رفع نمی شود؟ نقش مدیران دستگاه های ذی ربط چیست ؟ بانک ها چه نقشی دارند ؟ و … و پس از آن با این نابسامانی های مدیریتی برخورد کنند.
۵- نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با قاطعیت می گویم هیچ برنامه ای برای توسعه گیلان ندارند در حالی که در استان های دیگر شرایط فرق می کند . وقتی اولویت نماینده جذب چند نفر در دستگاه های دولتی ، دخالت در عزل و نصب ها و کارهای اجرایی برق، آب،گاز، و اسفالت و … است نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در توسعه گیلان اتفاقی بیفتد .
۶- دکترعباسی استاندارگیلان حتما می دانند مادامی که فساد اداری وجود دارد ، اولویت ها در استان جا به جا شده اند، فضای سرمایه گذاری مبهم است، سیاسی کاری بیشتر از کار و تلاش منفعت دارد و مدیران رانتی و ضعیف و ناکارآمد وباندی زمام امور را بدست دارند هیچ اتفاقی در گیلان نخواهد افتاد.
استاندار گیلان باید در ارزیابی مدیران کنونی استان که بعضی شان با تخصص فرهنگی ، مدیر صنعت و معدن هستند ، بعضی ها با پول بانک شبکه سازی می کنند و رفیق و باند و حامی جمع می کنند تا آسیبی به انها نرسد! ، بعضی ها فقط به مزایای مدیریتی وابسته اند، و دسته ای هم وصل به این و یا آن هستند ، به موضوع جذب سرمایه گذاری توسط مدیران دستگاه های مربوطه، امتیاز بدهد .
۷-آقای استاندار شما نسبت به بیت المال مسئولیت دارید، شجاع باشید،اجازه ندهید آنانی که بودنشان بیش از نبودشان برای استان و دولت و مردم هزینه دارد ، بازهم در مدیریت دستگاه ها باقی بمانند .

* نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80560
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن