یادداشت

تیغ مافیای زباله گردی زیر گلوی کودکان

محمد دانشور - روزنامه نگار و فعال رسانه ایتفاهم آنلاین_ چندی پیش در تاریک روشنی غروب بود، وقتی از پس تشنگی نوشیدنی را یک نفس سر کشیدم و ظرف خالی را تا اولین سطل زباله ی خیابان حمل کردم، نزدیک سطل زباله با طمانینه خاصی شوآف میکردم و فخر میفروختم که یک شهروند مسئولم، رها کردم ظرف پلاستیکی را درون سطل زباله که کودکی مفلوک، مردانه تر از هر مردی با سنگینی بار دشخوار زندگی از سطل بیرون جهید، بطری خالی را به دندان گرفت بیگانه از جهان پیرامون، گونی دهشتناک زندگی را کول زد و از کنارم به سرعت جهید…

چه سرنوشت غم انگیزی!!!!

تلخ تر از خربزه ی ابوجهل، حکایت امروز کودکان زباله گرد در کلانشهرها بویژه در پایتخت ایران اسلامی است.

بله این حقیقت تلخ امروز محل شوآف مسئولین و سلبریتی ها شده.

درست هشت ماه پیش “حناچی” که دیگر پیروز نیست و بازنده ی محض این پدیده شوم، بخشنامه ی ممنوعیت به کارگیری افراد زیر ١٨ سال را ابلاغ کرد. شهردار تهران تیرماه گذشته قول داد با راه اندازی سامانه ثبت اطلاعات پاکبانان و متولیان جمع‌آوری زباله با ثبت چهره از فعالیت افراد زیر ۱۸ سال ممانعت به عمل آید. اما آیا این مهم محقق شده؟ آیا اقدامات بخشنامه ای صرف که قصیده ایست با ردیف “کشک”، توانمندی مقابله با مافیای سودجوی “طلای سیاه” را دارد؟ مافیایی که در پیمانِ “کاری” با شهرداری هاست!

جناب مستطابِ حناچی که زمانی پیروز و چهره ی برتر نظام شهری و مهندسی کشور بودی، قوانین بازدارنده اند اما نظارت کافی و ضمانت اجرایی آنها همان قصیده ی کشککی را نمایندگی می کند.

شهردارمحترم آیا وقت آن نیست که پاسخگو باشید؟

آیا زمان آن نرسیده مقابله ی جدی و تمام عیار با مافیای سوداگر و پلید طلای کثیف را به جای مسامحه گری در دستور کار قراردهید؟

مافیایی که به باور برخی فعالین این حوزه، حتی در مقابل آموزش و توانمندسازی کودکان زباله‌گرد نیز مقاومت می کند؟

آیا کارفرمایی که کودک را مجبور می کند تمام روز را زباله گردی کند و به وقت استراحت در همان گود تفکیک زباله، همجوار ویروس ها و میکروب هایی که اهلِ بیت شما به خواب هم ندیده اند، به خواب بروند، شریک پیمانی شهرداری نیست؟ اگر هست، چطور شب هنگام، سر آسوده به بالش می نهید؟

جناب شهردار وای بر مسئولی که از زباله گردی کودکان خبر دارد اما اقدام عملی نمی کند، مسامحه وقت دیگریست، این گود جهاد می طلبد!

به واقع تحت پوشش قراردادن وخارج کردن کودکان از چرخه ی نحس زباله گردی امر ناممکنی است؟ که اگر ممکن است تا الان کجا بودید؟

آیا پایش و پویش ِ پیمانکاران شهرداری ها امریست لاممکن که تا کنون تنها عملکردتان در این حوزه شواف بوده وبس؟

مبحث “زباله گردی کودکان” جای شوآف و امور تبلیغاتی نیست برادر. این سفره جای دگر پهن کنید و اگر توان مقابله با این پدیده ی شوم را در خود نمی بینید چرا بر مسند امر تکیه زده اید؟

آقای شهردار اگر در خواب بی خبری و خوش خیالی، چرت مرغوب میزنید بدانید و آگاه باشید که از ۱۴ هزار «زباله گرد» غیررسمی در کشور که ۸۹ درصد آنها مهاجران غیرقانونی‌ هستند به دلیل سودجویی بیشتر پیمانکارانتان بخش اعظمش را کودکان تشکیل می دهند و امروز زنان را نیز باید به این شماره افزود. جناب حناچی این ٨٩ درصد را پیمانکاران شما مدیریت نمی کنند؟ از کره مریخ و شبکه های معاند و استکبار جهانی ماموریت دارند؟

آقای شهردار، زمانی که فرزندان شما در خواب ناز، پادشاه هفتم را رویا ساخته اند، دختران و پسران قشر فرودست در شهر، به جستجوی زباله از سطلی به سطل دیگر در پی یک نفس جوانمردی مسئولینی چون شمایند. به واقع گناه این کودکان چیست که پیمانکاران شما آنچنان سودجویی می کنند که حتی هزینه‌ محل خواب و خوراک را نیز از دستمزدشان کسر می کنند.

“محل خواب”! آنهم چه محل خوابی؟ آیا نمی دانید که پدرخوانده های طلای سیاه، کودکان را همجوار محل تفکیک زباله ها اسکان داده اند؟

اقای حناچی کودکان زباله گرد در معرض انواع بیماری ها هستند و پوشش درمانی آنها کشک!

آقایان شهرداری های مناطق ٢٢گانه شهر تهران، مافیای کثیف تفکیک زباله شما را بلعیده است؟ شهرداران محترم کدامیک بخشنامه ی مقام عالی خویش را رویت نکرده اند تا ما نشانشان دهیم؟ که اگر دیده اند و خود را به خواب زده اند، امید است خواب آخرشان باشد. هرچند که قیلوله ی دیو آشفته نمی شود، جز به تازیانه ی میرغضب!

جناب شهردار, کارفرمایی که نان بر خون کودک میزند و سر میکشد پیمانکار کدام ارگان است؟

امروز بر کسی پوشیده نیست که شهرداری از گردش مالی «زباله» سهم میلیاردی دارد و سود پیمانکاران شما نیز از محل تخلفات زباله گردی بیکران، خب درصدی از این سود را صرف این بچه ها کنید.

آقای حناچی حل این معضل امر پیچیده ای نیست، کار اطلاعاتی نیاز ندارد، حکم حکومتی هم نمیخواهد، حتی طرف سوداگر و متخلف هم کاملا در دسترس است. چنانچه کهولت سن یا برق سکه ی مافیا چشمانتان را کور کرده و گوشتان را سنگین، آدرسش پیش ماست: کلانشهر تهران، حوزه ی مدیریت شهرداری محترم، زیر آسمان سیاه شب، لابه لای بغض های فروخورده و در پس دستان تکیده، نبش تهدیدها و روبروی تحقیرها!!!!!

آدرس دقیق است جناب حناچی! سامانه ی ١٣٧ شما را, مافیا بلعیده است.

شهردار محترم، از این جمله چندی مشق کنید تا از یاد نرود:((پدیده ی کودک زباله گرد محل تبلیغات و شوآف نیست. اقدام عاجل کنید که امروز دیر است، مباد که آب از سر بگذرد…))

محمد دانشور
روزنامه نگار و فعال رسانه ای

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61196
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن