کارآفرینی

تاثیر رسانه ها بر کسب و کار ؟

رسانه‌ها ؛ فرصت بسیار خوبی در هر کسب و کاری بشمار می آیند که از این طریق می توانند نوعی یکپارچگی میان سیستم‌های مدیریت مشتری و مدیریت مخاطب ایجاد نمایند.مطمئنا دسترسی به مخاطبان و داشتن رسانه در هر کسب و کاری می تواند در ذات خود، جذاب و لذت‌بخش باشد. لایک‌ها و کامنت‌های شبکه‌های اجتماعی و …، احساس خوبی را در مدیران کسب و کارها ایجاد می‌کنند.البته ناگفته نماند در هر کسب و کاری باید جایگاه رسانه در زنجیره ارزش کسب و کار مشخص باشد . به عبارتی باید توجیه مناسبی داشته باشیم که وجود داشتن یا نداشتن آن، چه تأثیری در ارزش ایجاد شده ی  کسب و کارمان دارد.

زمانی که یک استارت آپ تازه کار را می بینید که خوب می فروشد، قطعا بدانید که مراحل پر فراز و نشیب متعددی را پشت سر نهاده است تا به مرحله ی فروش که البته مهم ترین مرحله ی هر کسب و کاری است ، رسیده است. آن هم در شرایط حال حاضر بازار و فراز و نشیب های اقتصادی، نوسانات بازار ارز و ده ها و شاید صدها عوامل بازدارنده ی دیگر که قوی ترین کسب و کارها را هم از پای در می آورد. بسیاری از برندهای مطرح دنیا بر این عقیده اند که بخش عمده ی موفقیت در فروش ، مدیون رسانه هاست. چرا که شناخت درست رسانه و اشرافیت به ابعاد گوناگون آن، از آن دانسته های مهمی است که علاوه بر توانایی و تحلیل و البته ارزیابی فرایندهای کسب و کار با دادن آگهی به فرد کارآفرین او را همراه و همقدم با دنیای مدرن می سازد.

رسانه ها ؛ قدرت بزرگترین چرخ قدرت اقتصادی جهان را در دست گرفته اند. نفوذ رسانه ها بر سلایق، گرایش و حتی دنیای مد انکار ناپذیر است که کفه ی سنگین موفقیت در کسب و کارها را به خود اختصاص داده است. رسانه ها به جامعه می آموزند که چه چیزی را چگونه و به چه مقدار مصرف کنند. دقیقا به همین دلیل ، شناخت درست رسانه و تلاش در بالا بردن مهارت های مختلف کسب و کار توسط کارآفرینان جوان و صاحبان کسب و کارها بر پایه اصولی استوار است که همواره مورد توجه مسئولین و سیاست‌گذاران هر کشوری قرار می‌گیرد و به تبع، اهمیت آن به عنوان یک ابزار مهم همواره مورد توجه شرکت های بزرگ تجاری و کارآفرینان برتر جهان قرار دارد. کارآفرینی که رسانه را بشناسد، با تسلط و سیطره به اصول بازاریابی و تبلیغات رسانه ای، گام های بزرگی در راستای موفقیت  بر می دارد.

رسانه ها نیامده اند که واقعیت را آنطور که هست جلوه دهند، آن ها آمده اند که واقعیت را از دید دریچه ی خود به نمایش بگذارند. آن ها در ابتدا احساس نیاز می کنند و در گام بعد برای برطرف نمودن نیاز شما برنامه های مدون خود را گام به گام اجرا می کنند. این چنین است هنگامی که مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانه ها می گیرند و متناسب با فاکتورهای فردی خود با رسانه تعامل خواهند داشت.  بی تردید نوع تغذیه ی رسانه ای در فرهنگ مصرف و ایجاد نیاز مصرف کنندگان بصورت سیار نقش بسزایی ایفا می کند.

از این رو افراد کارآفرین موفق واقف بر این موضوع، شناخت درست زوایای مختلف رسانه فارغ از نوع آن را، عضو لاینفک حضور در بازار کسب و کار می دانند و اطلاعات رسانه ای را به عنوان عضوی مکمل یکی از مهم ترین عامل های رسیدن به موفقیت می پندارند. به همین علت محصولات رسانه‌ ای اهداف تجاری دارند و زمینه اقتصادی و ضرورت‌های مالی محرک صنعت رسانه‌ها را هرگز نمی توان از هر نوع درک واقعی از محتوای رسانه ‌ها جدا در نظر گرفت و این دو بخش چنان مکمل یکدیگرند که تنها در صورت توجه به هر دو بعد ، رسیدن به اهداف مورد نظر در صنعت کارآفرینان بزرگ مقدور خواهد بود. رسانه ها در دنیای امروز ، نقش اصلی در انتقال پیام های ایدئولوژی و ارزشی بازی می کنند و بر همین مبنا مفاهیمی همچون مصرف گرایی و یا گرایش و یا عدم مصرف بسیاری از کالاها تنها وعمیقا توسط رسانه صورت می پذیرد. بماند که نقش پر رنگ آن ها در دنیای مارکتینگ و بازاریابی نیز بر هیچکس پوشیده نیست.

باز خورد سیاسی و اجتماعی رسانه در جهان امروز به قدری بالا و حائز اهمیت است که بسیاری از منافع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دولت ها به شدت به آن گره خورده است. دنیای مدرن بیشترین سرمایه گذاری خود را بر رسانه ها انجام می دهد و پیشرفت صنعت و اقتصاد خود را گره خورده با رسانه می داند.

برندهای مشهور و مطرح دنیا با شناخت دقیق رسانه، مشارکت فعال در فضای رسانه ای امروز را در اولویت امور خود قرار داده اند و بیشترین بودجه های خود را صرف تبلیغات و بازاریابی در رسانه ها می کنند. رسانه ها آمده اند تا با تسلط بی حد و مرز خود ، دنیای تجارت را به هر طرف که ترجیح شان است سوق دهند و این دقیقا همان زنجیره ی مغفول مانده ی تجارت در بسیاری از برندهای مطرح و بزرگ ایران است.

 

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=94046
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن