اقتصادی

تأکید وزیر اقتصاد در خانه ملت: دولت برای جبران كسری بودجه، بازار سرمایه را تحت فشار مضاعف قرار نخواهد داد

وزیر امور اقتصادی و دارایی که امروز برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، طی سخنانی، تأکید کرد: دولت برای جبران کسری بودجه سال 1400 کشور، بازار سرمایه را تحت فشار مضاعف قرار نخواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از شادا،  دکتر سید احسان خاندوزی با بیان اینکه اساساً قیاس بین بازار سرمایه و بازار های دیگر مثل طلا و ارز، قیاس مع الفارق است و نمی توان همان نگاهی را به بورس داشت که به دو بازار دیگر؛ افزود: بازار طلا، ارز و مسکن و بازار های مشابه، در خدمت تولید نبوده و عملاً تلاطم آفرین هستند و هر گاه که قیمت مسکن، طلا و ارز رشد می کند، شاهد پیامدهای نامناسب آن بر سفره خانوارها و کار و زندگی مردم هستیم.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه حتماً سیاست دولت برای حمایت از بازار سرمایه به منظور خروج نقدینگی از بازارهای دیگر و هدایت آن به سمت بازار سرمایه تداوم خواهد یافت، اظهار داشت: برای حل این مسائل، با هماهنگی کمیسیون اقتصادی مجلس شوری اسلامی بنا داریم، با سرعت هر چه بیشتر، تدوین لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را به اتمام برسانیم.

وی تصویب و اجرایی شدن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را راهکاری اساسی برای هدایت سرمایه به بازارهای مولد به ویژه بازار سرمایه و دیگر بازار های شفاف و متشکل خواند.

سید احسان خاندوزی در خصوص نظام بانکی کشور نیز با بیان اینکه برخی کوتاهی های نظارتی در بخش بانکی، در دولت قبل رخ داده است، اظهار داشت: ما از مدیران عامل بانک های دولتی تعهد گرفته ایم، به هیچ وجه به سفته بازی و سوداگری در بازار دارایی ها ورود نکنند و همین امروز عصر در جلسه شورای هماهنگی بانک های دولتی، مجدداً موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه، اتفاقاتی چون بالا و پایین بردن مصنوعی ارزش سهام شرکت های بورسی زیبنده بازار سرمایه کشور نیست، اظهار داشت: ما حتماً به این موضوع خاتمه خواهیم داد.

خاندوزی با تأکید بر لزوم هماهنگی سیاست گذاری اقتصادی در کشور و با اشاره به هماهنگی بسیار خوب بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، اظهار داشت: جلسات مشترک در مورد سیاست های پولی و مالی کشور بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در حال برگزاری است و در این راستا، ما پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک بین این دو نهاد را به منظور تدوین سیاست های مالی و پولی کشور در ماه های آینده و سال 1401 مطرح کرده ایم که ماحصل آن جهت تصویب، تقدیم شورای پول و اعتبار خواهد شد.

وی در ادامه از همکاری و هماهنگی کامل سازمان برنامه و بودجه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارت اموراقتصادی و دارایی خبر داد و گفت: نتیجه این همکاری را در آذر ماه، در لایحه بودجه سال 1401 به عینه خواهیم دید.

خاندوزی در پاسخ به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص انتشار و فروش اوراق خزانه هم اظهار داشت: برآیند تزریق ها و برداشت های اوراق خزانه در بازار سرمایه، در دولت جدید، برابر “هیچ” بوده است؛ هر چند در نظامات دنیا، اصولاً این دو بازار، رقیب هم نیستند اما عده ای کماکان در داخل فکر می کنند این رقابت وجود دارد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بخاطر اهمیت زیاد بازار سرمایه و ضرورت حفظ اعتماد مردم به آن، تلاش کرده ایم برای جبران کسری بودجه 1400 از وارد آوردن فشار مضاعف به بازار سرمایه خودداری کنیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78474
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن