کارآفرینی

بیزینس پلن ، مسیر رسیدن به هدف

دکتر حوریه یحیایی

بیزنس پلن یا همان نقشه ی راه در کشورهای توسعه یافته و مدرن از ملزومات اولیه ی توسعه ی کسب و کارهای نوپاست.آیا تا به حال به مراحل راه اندازی یک کسب و کار و تولید یک محصول اندیشیده اید؟ برای تحقق این هدف چه ملزوماتی لازم است. سرمایه، دفتر کار، نیروی کاربلد و حتی شرکای قوی و …. شما قبل از طی این مراحل چالش برانگیز باید به فکر یک نقشه ی راه باشد.

اگر به تازگی تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار گرفته اید و با بررسی تمام شرایط محیطی نیازمندی های خود را روی کاغذ به صف کرده اید، شما در حال نوشتن یک بیزینس پلن هستید. همانطور که رسیدن به گنج، نیازمند یک نقشه ی دقیق و با درج تمام جزئیات است، برای موفقیت در کسب و کار نیز به یک بیزینس پلن نیاز است و این دقیقا همان نکته ی مهمی است که برندهای موفق دنیا برای رسیدن به اهدافشان آن را جز اصلی ترین و مهم ترین مراحل کسب و کارشان می دانند و متاسفانه در بسیاری از کسب و کارهای ایرانی چندان توجهی به آن نمی شود.

در واقع نوشتن یک بیزینس پلن یا همان طرح تجاری، یک برنامه ریزی مکتوب است که تمام جزئیات درگیر مرتبط با کسب و کار شما را زیر نظر دارد. آیا ایده کسب و کار شما نتیجه بخش خواهد بود یا نه؟ چه چالش‌هایی در پیش روی شما قرار دارد؟ چقدر زمان و هزینه برای به ثمر نشستن فعالیت اقتصادی خود نیاز دارید؟ این ها نمونه ای از سئوالاتی هستند که می توانند در نوشتن یک بیزینس پلن دقیق به شما کمک نمایند.

صاحبان استارت آپ های جوان و نوپا باید نگاه ویژه ای به مقوله ی بیزینس پلن داشته باشند. از اینرو هر چه انرژی و وقت بیشتری برای نوشتن بیزینس پلن صرف شود، پایه‌ های قوی تری برای بنا نهادن کسب و کار در روزهای آتی نهاده می شود. یک بیزینس پلن کامل و همراه با جزئیات در استارت آپ های نوپا در جذب سرمایه گذار بسیار تاثیرگذار است. سرمایه گذارها به دنبال سرمایه گذاری در پروژه هایی هستند، که ابعاد مختلف آن روشن باشد. از سود و زیان گرفته تا آینده ی چند ساله ی پیشرو می تواند در تصمیم گیری سرمایه گذارها موثر باشد. ارائه ی یک بیزینس پلن کامل این امکان را به سرمایه گذار می دهد که براحتی با تمامی ابعاد استارت آپ ها آشنا شوند.

چگونگی نوشتن بیزینس پلن
چگونگی نوشتن بیزینس پلن

حال که به اهمیت نوشتن یک بیزینس پلن (business plan) پی برده اید، چگونه می توانیم یک بیزینس پلن کامل برای کسب و کارمان بنویسیم . آیا کارآفرینان به تنهایی از عهده ی این کار برمی آیند یا نیازمند مراجعه به شرکت هایی هستند که این مرحله از کسب و کارمان را آماده و پیاده سازی کنند. در هر دو صورت مهم این است که مراحل زیر در طراحی یک بیزینس پلن مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. کسب ‌وکارتان را بطور خلاصه ذکر نمایید تا تعریف کامل و جامع از کسب و کارتان، اعم از بازار هدف، رقبا ، محصولات و خدمات در آن ذکر شود. به استراتژی های فروش، مدل های مدیریتی و حتی میزان و نحوه ی سرمایه گذاری توجه نمایید. نوشتن یک بیزینس پلن حرفه ای همچون گرم کردن جسم انسان برای ورود به میادین ورزشی است. مسلما بدون گرم کردن یک وزشکار نمی تواند یک وزنه ی دویست کیلویی را بالای سر ببرد. حتما برای فرایند بازاریابی خود هم یک بیزینس‌پلن تعریف نمایید. کارآفرینانی که فعالیت خود را تازه آغاز کرده اند و قصد دارند برای اولین بار خود را در بازار معرفی کنند ، بی شک بدون داشتن بیزینس پلن بازاریابی نمی توانند از پس رقبای قدر عرصه خود برآیند.

کسب و کارهای موفقی را می توان نام برد که درست در لحظه ی فروش تولیدات خود، به دلیل ضعف در پروسه ی بازاریابی شکست را تجربه کرده اند. نوشتن بیزینس پلن برای بازاریابی به شما کمک می کند که دریابید، رقبای شما در چه سطحی قرار دارند و چه استراتژی هایی را برای بازاریابی پیاده سازی کرده اند.  بنابراین با ایده گرفتن از کسب و کارهای موفق می توانید نقشه ای اصولی برای خود ترسیم کنید و از راهی که کسب و کارهای دیگر در پیش گرفته اند و چه بسا در این راستا به موفقیت و یا به شکست رسیده اند، ایده بگیرید.

تجارت در دنیای گذشته با دنیای مدرن امروز تفاوت های زیادی دارد. اگر با همان متدهای قدیمی به دنبال موفقیت در دنیای مدرن امروز هستید ، سخت دراشتباهید. کسب و کارهای امروزی به دلیل تعداد زیاد رقبا و همچنین شاخه های متعددی که دارند، نیاز مبرم به یک نقشه‌ ی راه همچون بیزینس پلن دارند تا بتوانند سریع تر در مسیر موفقیت گام بردارند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90380
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن