انرژی

ضرورت رعایت استانداردهای ساخت و ساز در مصرف انرژی

ساخت و ساز و ضرورت رعایت استانداردهای آن از اهمیت ویژه ای در راستای مصرف بهینه سوخت از جمله انرژی گاز است. برای همه کشورها اعم از صنعتی، توسعه یافته و یا در حال توسعه ، بحث محدودیت منابع انرژی دغدغه ای مهم و مشترک است. ایران یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر گاز و نفت جهان است، بطوریکه ایران دارای دومین ذخایر غنی گاز جهان را داراست و سومین تولید کننده بزرگ گاز در جهان شناخته می‌شود اما در عین حال چهارمین مصرف ‌کننده بزرگ گاز در جهان هم هست.

ایران یکی از پرمصرف ترین ، مصرف کننده ی انرژی در جهان است. آمارها نشان می دهد که میزان مصرف حامل های انرژی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان فاصله ی زیادی دارد و عدم توجه به الگوی مصرف در این سال ها سبب شده است که در روزهای سرد سال با مشکلاتی روبرو شویم .

اگر بخواهیم کمی موشکفانه تر به عوامل مصرف گاز در کشور توجه کنیم ، مولفه های بسیاری قابل ذکر است، که شاید بنیادی ترین آن ها به سیاستگذاری نادرست در حوزه ی انرژی در طی این سال ها می توان اشاره نمود. البته ارزانی گاز در بخش خانگی در این زمینه بی تاثیر نبوده و ما ایرانیان را به غلط به مصرف بی رویه ی گاز عادت داده است. در روزهای سرد زمستان با لباس های تابستانی در خانه هستیم و دمای خانه ها بعضا تا 30 درجه و حتی بالاتر افزایش می یابد و برای رهایی از این گرمای کلافه کننده به جای کم کردن درجه ی  وسایل گرمایشی در خانه، بعضا پنجره ها را باز می کنیم. این وضع در ادارات و سازمان های دولتی به مراتب بدتر است.

در این بین بخش مهمی از مصرف بی رویه ی گاز در ساخت و سازها ، به دلیل نقص سیستم‌ های گازرسانی و هدررفت گاز در موتورخانه‌ ها ، تاسیسات و … در منازل است. به دلیل عدم نظارت کافی  وعدم رعایت استانداردهای ساختمانی دقیقا به همین مناطق برمی گردد و متاسفانه هیچ جدیتی برای اصلاح سیستم‌های گازرسانی و پکیج ‌ها در ساختمان‌ ها و همچنین رعایت استانداردهای ساخت و ساز وجود ندارد. این هدر رفت انرژی سبب شده است تا صرفه جویی در دنیای امروز یکی از معیارهای سنجش میزان توسعه و پیشرفت کشورها باشد و شاید به همین علت است که  ایرانیان ، رکورد دار مصرف هستند. تا جایی که آمارها نشان می دهد ، مصرف یک روز گاز در کشور ما تقریبا معادل مصرف گاز کل اروپاست.

مقایسه ی سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته اروپایی و ایالات متحده به وضوح نشان می دهد که چرا میزان مصرف گاز آنها در مقایسه با کشوری در حال توسعه مانند ایران، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. پر واضح است که بهینه بودن مصرف انرژی در کشورهای توسعه یافته، استفاده از بروزترین تکنولوژی ها در ساخت و سازها و رعایت نکات مهم برای صرفه جویی و جلوگیری از هدر رفت انرژی و منابع طبیعی است.

بیش از دو میلیون موتورخانه در کشور وجود دارد که گازسوز هستند و به دلیل نقایص فنی و عدم رعایت استانداردهای لازم ، روزانه بخش قابل توجهی سوخت مصرف می کنند. موارد مذکور تنها بخش کوچکی از هدررفت گاز در سیستم های گازرسانی در ساخت و سازها هستند. البته در نگاه اول تغییرات سیستم و به روزرسانی های بسیاری از سیستم های گرمایشی پرهزینه و بدون توجیه به نظر می آیند، اما با کمی تحقیق و محاسبات در می یابید که این اقدامات بعد از گذشت زمان  کوتاه ، هزینه های انجام شده را به جیب ما بر می گرداند.

ضرورت اصلاح مصرف انرژی
ضرورت اصلاح مصرف انرژی

عایق کاری و ایزوله سازی نسبی محیط از اهمیت ویژه ای در ساخت و سازها برخوردار است.چرا که دیوارها و درزها در منازل شاهراه هدر رفت انرژی به حساب می آیند. به همین دلیل عایق کردن آنها برای حفظ دمای مطلوب در خانه و همچنین کاهش مصرف انرژی ، امری ضروری و مهم به شمار می رود. یکی دیگر از عوامل مهم در این حوزه ، استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد برای کاهش مصرف گاز است. چرا که وسایل گرمایشی قدیمی ، مصرف انرژی بالاتری نسبت به انواع جدیدتر آن ها دارند. استفاده از وسایل هوشمند و سیستم های کنترل هوشمند نیز با توجه به دنیای مدرن و رشد تکنولوژی نقش موثری در میزان مصرف سوخت دارند. چرا که دستگاه های هوشمند دمای خانه را همواره در درجه ی مطلوب تنظیم می نمایند و در غیاب شما تاسیسات گرمایشی خانه را خاموش می کنند تا انرژی بیهوده ای مصرف نشود. سرویس به موقع سیستم های گرمایشی برای کاهش مصرف انرژی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=90373
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن