مناطق آزاد-گردشگری

مدیرعامل منطقه آزاد قشم : برخی قوانین دست و پا گیر، مزیت های مناطق آزاد را از بین می برند

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مناطق آزاد نقش موثری در توسعه اقتصادی کشور دارند، اما برخی مصوبات دست و پا گیر باعث از بین رفتن مزیت ها و ظرفیت های این مناطق شده است.

به گزارش تفاهم انلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا مومنی در دیدار با نمایندگانی از وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: ظرفیت های ایجاد شده و مزیت های موجود مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد قشم، فرصتی برای توسعه مراودات تجاری کشور است و در این برهه می تواند در رفع برخی از نیازهای کمک موثری برای کشور باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به قوانین دست و پاگیری که برای مناطق آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد، بسیاری از تجار، تولیدکنندگان و ساکنان منطقه آزاد قشم ، با چالش جدی مواجه هستند به طوری که اهداف و برنامه های مورد انتظار در این منطقه آزاد، محقق نشده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت های اقتصادی بالای موجود در منطقه آزاد قشم، افزود: کاهش بروکراسی، بررسی دقیق شرایط هر منطقه و استفاده از ظرفیت قانون گذاری، می تواند مزیت های رقابتی سرمایه گذاری در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی و کشورهای همجوار را افزایش دهد.
مومنی تصریح کرد: قیمت تمام شده کمتر و سهولت روند تولید کالا در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی، از جمله ویژگی های اقتصادی برای جذب فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برای سرمایه گذاری در این مناطق است و پیچیده کردن مراحل اداری و کاهش معافیت ها، موجب کاهش انگیزه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در مناطق آزاد می شود.
وی بیان کرد: استمرار حمایت مجلس از ظرفیت های قانونی پیش بینی برای مناطق آزاد، می تواند موجب افزایش انگیزه سرمایه گذاران و تولیدکنندگان جهت حضور در مناطق آزاد و تسهیل و توسعه شرایط تولید و تجارت در این مناطق شود.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: برای توسعه و تقویت فعالیت های اقتصادی در شرایط خاص کنونی، نیازمند مشوق های جدید و اثربخش برای مناطق آزاد، بویژه منطقه آزاد قشم هستیم، با این اقدام می توان شرایط مناسبی را برای رقابت با مناطق آزاد دیگر کشورها به ویژه کشورهای همجوار ایجاد کرد.
به گفته مومنی؛ برای موفقیت بیشتر مناطق آزاد، باید ساز و کارهای مدیریتی و تدوین فرآیندهای اجرایی  همراه با قدرت اختیار بیشتری در اختیار مناطق قرار گیرد.
براساس این گزارش، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با تقدیر از اقدامات زیرساختی که در سال های گذشته صورت گرفته، گفت: فعالیت های خوبی در حوزه های مختلف اقتصادی در جزیره قشم انجام شده است که نشان از برنامه ریزی دقیق برای حرکت به سمت توسعه پایدار در این منطقه دارد.
علی جدی ادامه داد: در بازدیدی که از ظرفیت های تولیدی این منطقه داشتیم، متوجه شدیم که برخی سیاست ها در تخصیص ارز و برخی دستورالعمل های گمرکی شرایط خوبی را ایجاد نکرده و نیازمند بررسی و دقت بیشتری است.
وی در ادامه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی موضوع حذف قوانین دست و پاگیر و دستورالعمل های پیچیده مناطق آزاد را با جدیت در دستور کار خود دارد؛ از برنامه ریزی برای بازدید کارگروه مجلس از منطقه آزاد قشم در آینده ای نزدیک خبر داد.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین از وجود نگاه فرامنطقه ای در طرح های اقتصادی منطقه و توجه به زیرساخت های حمل و نقل و بهره برداری از ظرفیت های بین المللی به عنوان نقاط قوت منطقه آزاد قشم یاد کرد.
گفتنی است؛ در این دیدار، حمیدرضا مومنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، حسین شریعتمداری، نماینده حمایت از مصرف کنندگان، کیهان عباسیان، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم و جمعی از مدیران این سازمان حضور داشتند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=51459
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن