علمی و تکنولوژی

با کابل کواکسیال و مصارف آن آشنا شوید

در سال ۱۸۸۰ الیور هویساید مهندس و ریاضی‌دان انگلیسی، کابل کواکسیال را ابداع کرد و در سال ۱۹۴۰ اولین سیستم انتقال کواکسیال به عرضه رسید. این کابل نوعی کابل مسی است که به دلیل وجود محافظ فلزی در ساختار آن از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند؛ به این کابل، کابل آنتن هم می‌گویند. در اوایل تولید، این کابل‌ها کاربردی خانگی و تجاری داشتند که به‌عنوان کابل تلویزیون و برای اتصال تلویزیون به آنتن ماهواره مورداستفاده قرار می‌گرفت. مخابرات نیز گاهی برای اتصال دفاتر مرکزی به دکل‌های تلفنی نزدیک مشتری از این کابل استفاده می‌کرد.

علاوه بر مصرف خانگی، کابل کواکسیال به‌عنوان رسانه اتصال اترنت (اترنت فناوری سنتی برای اتصال دستگاه‌ها در یک شبکه محلی سیمی یا شبکه گسترده است.) در انترپرایزها و دیتاسنترها مورداستفاده بود که در حال حاضر کابل‌های جفت به‌هم تابیده به‌جای آن‌ها استفاده می‌شود. کابل آنتن به کمک ریپیترها اطلاعاتی مانند داده، صدا و تصویر را در فواصل طولانی انتقال می‌دهند. می‌توان این‌گونه گفت که کابل آنتن، امواج را از آنتن به گیرنده انتقال می‌دهد.

انواع کابل کواکسیال

این کابل‌ها انواع مختلفی را شامل می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • کواکسیال هارد لاین

سیم مسی به‌صورت کانال گردی است که توسط یک محافظ فلزی  پوشیده شده است. استفاده از این کابل برای اتصال ترانسمیتور به آنتن است.

  • کواکسیال تریاکسیال

این نوع کابل برای محافظت از سیگنال انتقالی، لایه محافظ سوم دارد و کاربرد آن در ویدئو است.

  • کواکسیال ریجید لاین

کابل کواکسیال ریجید لاین از دو کانال مسی تشکیل‌شده است و عملکرد آن به‌عنوان لوله غیرقابل تاشدن است. استفاده اصلی این لاین‌ها در مصارف داخلی و بین ترانسمیتورهای قوی فرکانس رادیویی است.

  • کواکسیال رادیاتینگ کابل

کواکسیال رادیاتینگ کابل در آسانسور، تونل‌های زیرزمینی و تجهیزات نظامی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کابل به کابل هارد لاین شباهت زیادی دارد؛ اما طول‌موج فرکانس رادیویی در آن‌ها تفاوت دارد.

انواع کابل کواکسیال بر اساس کاربرد

این کابل‌ها بر اساس کاربرد به چهار نوع تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  1. کابل‌های RG6 که برای تلویزیون و ماهواره مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  2. کابل‌های RG11 که در فاصله‌های طولانی و ساختمان‌های مرتفع قابل‌استفاده‌اند.
  3. کابل‌های RG59 برای دوربین‌های مداربسته کاربرد دارند.
  4. کابل‌های RG60 که در تلویزیون‌هایی که کیفیت تصویر بسیار بالا دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد کابل کواکسیال

کابل آنتن کاربردهای بسیاری دارد:

  • کابل‌های کواکسیال بلند، در اکثر مواقع برای ارتباط بین شبکه‌های رادیویی، تلفنی و تلویزیونی در فواصل طولانی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • کابل کواکسیال کوتاه جهت ایجاد ارتباط میان وسایل تصویری خانگی به آن‌ها متصل می‌شود و برای اندازه‌گیری الکتریکی کاربرد دارد.
  • کاربرد کابل کواکسیال میکرو در تجهیزات نظامی و وسایل مربوط به اسکن فراصوت است.

نکته حائز اهمیت در کاربرد این کابل، این است که از دکل‌های رادیویی برای انتقال سیگنال از آنتن به گیرنده رادیویی و از ایستگاه‌های تلویزیونی به گیرنده‌های تلویزیونی متصل می‌شود. به‌طورکلی از کابل آنتن برای مواردی همچون انتقال فرکانس‌های رادیویی، توزیع سیگنال‌های تصویری، انتقال امواج ماکروویو، انتقال داده‌های رایانه‌ای، تغذیه مسیرهای اتصال به انتقال‌دهنده‌ها، متصل کردن شبکه‌های کامپیوتری به اینترنت، انتقال امواج صوتی دیجیتال، توزیع سیگنال‌های شبکه و… در فضاهایی مانند تونل، زیرزمین، سیستم‌های نظامی، آسانسور و… استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب کابل کواکسیال

مانند تمام امکانات مورداستفاده در زندگی روزمره، این کابل‌ها نیز شامل مزایا و معایبی می‌شوند. کابل آنتن، کابلی محبوب در میان مصرف‌کنندگان است. این کابل برای انتقال داده در مسیرهای کوتاه یک گزینه عالی به‌حساب می‌آید. کابل آنتن تنوع بسیاری دارد و برای وسایل و سیستم‌های الکتریکی بسیار مورداستفاده است. این کابل تداخلات امواج و نویزها را تا حد قابل‌توجهی از بین می‌برد. انتقال داده با حجم زیادی از داده در فاصله‌های طولانی، وزن پایین، انعطاف‌پذیری خوب، قیمت مناسب نسبت به کیفیت و کارایی، مقاوم بودن در برابر پیچ‌خوردگی و تاخوردگی از دیگر مزایای این کابل‌ها به شمار می‌آیند.

میدان مغناطیسی که وظیفه انتقال سیگنال را بر عهده دارد، فقط در فضای بین رسانه‌های خارجی و داخلی است؛ این ویژگی باعث می‌شود تا کابل در کنار اجسام فلزی نصب شود و قدرت خود را حفظ کند.

معایب این کابل‌ها عبارت‌اند از:

  • برای نصب آن‌ها، نیاز به‌صرف هزینه بالایی است.
  • مراحل نصب طولانی و سختی دارد.
  • کابل‌های کواکسیال محدودیت فاصله‌دارند و باید از عناصر خاصی برای انشعابات این کابل استفاده شود.

کانکتورهای کابل کواکسیال

کابل‌ها ابزاری با کارایی مختلف‌اند که در همه‌جا به چشم می‌خورند. کابل‌ها به‌تنهایی قادر به انجام کار انتقال جریان الکتریکی نیستند و به یک اتصال‌دهنده یا کانکتور برای این کار نیاز دارند. اگر به کابلی که از آنتن به تلویزیون شما رسیده است توجه کنید، قطعاً در قسمت اتصال آن، کانکتور کواکسیال را خواهید دید. برای اتصال کابل‌ها به دستگاه‌های دیگر از کانکتور کابل کواکسیال استفاده می‌شود که به‌عنوان محافظ روی کابل طراحی‌شده است.

کانکتورها در دو حالت کلی نر و ماده هستند. کانکتور نر در مرکز خود یک پین برآمده دارد که با متصل شدن به کانکتور ماده و تکمیل آن، باعث برقراری جریان الکتریکی در میان سیم و دستگاه می‌شود. برخی کانکتورها به‌طورکامل تولید می‌شوند و به جفت دیگر برای اتصال نیاز پیدا نمی‌کنند. کانکتور کواکسیال دارای انواع مختلفی است که تفاوت ساختار آن‌ها در نوع سیگنالی است که توسط آن انتقال پیدا می‌کند. برخی از رایج‌ترین کانکتورها شامل کانکتور کواکسیال RCA، کانکتور کانکسیال MCX، کانکتور کانکسیال QMA، کانکتور کواکسیال DIN، کانکتور کواکسیال SMA، کانکتور کواکسیال TNC و کانکتور کواکسیال BNC می‌شود.

سخن پایانی

شاید شما هم کابل کواکسیال را دیده باشید؛ این کابل که به کابل آنتن هم شناخته می‌شود، کاربردهای وسیعی دارد. این کابل، نوعی کابل مسی است که به دلیل محافظ فلزی که دارد از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند. کابل‌های کواکسیال به‌تنهایی نمی‌توانند انتقال جریان الکتریکی را انجام دهند و به یک اتصال‌دهنده یا کانکتور برای این کار نیاز دارند.

این کابل مدل‌های گوناگونی دارند که شامل هارد لاین، تریاکسیال، ریجید لاین و رادیاتینگ کابل می‌شوند. کابل آنتن کاربردهایی از قبیل ارتباط بین شبکه‌های رادیویی، تلفنی و تلویزیونی، ایجاد ارتباط میان وسایل تصویری خانگی و تجهیزات نظامی و وسایل مربوط به اسکن فراصوت را دارند. هنگام خرید کابل کواکسیال به قطر کابل، ضریب محافظ، طول کابل و… توجه کنید و دقت کنید که کانکتور مناسب با آن را تهیه کنید. قیمت کابل کواکسیال متناسب با میزان اندازه، نوع و جنس آن محاسبه می‌شود که به همین دلیل نوسانات زیادی دارد و نمی‌توان قیمت مشخصی برای آن اعلام کرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=87248
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن