کارآفرینی

بافتنی‌هایی که کلید موفقیت می‌شود

فرصت‌ها همیشه وجود دارند اما این ما هستیم که بایستی آنها را ببینیم و استفاده کنیم. بانوی همدانی روزی که پا در عرصه بافتنی گذاشت فکرش را هم نمی‌کرد که آنقدر در کارش توانمند شود که نه تنها برای خود بلکه برای دیگران اشتغال ایجاد کند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بانوی کارآفرین همدانی که از همان روزهای نوجوانی به بافتنی علاقه داشته، گیتی سرخوشیان نام دارد، او اکنون یک استادتمام در کار خود به شمار می‌رود.

در گزارشی که ایسنا از این بانو تهیه کرده آمده که خانم سرخوشیان متولد سال ۱۳۳۹ بوده و کار خود را از سال ۷۲ آغاز کرده است. او بعد از اخذ مدرک به معلمی مشغول شده اما به علت مخالفت های پدرش معلمی را رها کرده و به بافت لباس در منزل پرداخته است. اما بعدها در آموزشگاه‌های آزاد مشغول آموزش بافتنی به هنرجویان شده و پس از شناخته شدن در بین مربیان هنری با فنی و حرفه‌ای همدان نیز همکاری کرده و در روستاها زنان روستایی آموزش داده است.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه در جوانی و آغاز کارم در آموزشگاه‌های آزاد با مبالغ بسیار ناچیز تدریس می‌کردم، گفت: ۱۴-۱۳ سال پیش با مشاوره مسئولان صنایع دستی استان، با سرمایه ۱۰۰ هزار تومانی در شهرستان کبودراهنگ کارگاهی راه‌اندازی کردم و به بانوان و دختران این شهر کارهای بافتنی و هنری آموختم و مشغول به کار شدند.

سرخوشیان بیان کرد: با سرمایه بسیار اندک آغاز به کار بافتنی کردم و بانوان زیادی را تعلیم دادم که امروز تعدادی از آنها مشغول به تولید انواع رودوزی‌های سنتی و بافتنی هستند. تعدادی از زنان کبودراهنگی همچنان برای من کار می‌کنند و دستمزد می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه سال به طور مداوم در همدان مشغول به کار هستم، اضافه کرد: با وجود اینکه در همدان مشغول هستم اما کارگاه کبودراهنگ را هم مدیریت می‌کنم

این کارآفرین همدانی با اشاره به اینکه کارگاه کبودراهنگ را با سختی فراوان و بادست خالی راه‌اندازی کردم، خاطرنشان کرد: در کبودراهنگ خانه‌ای با پول پیش ۷۵۰ هزار تومان اجاره و وسایل خریداری کردم که برای خرید پارچه با یکی از ترمه فروشان یزد تلفنی تماس گرفتم و واقعیت را گفتم و از او درخواست کمک کردم.

سرخوشیان ادامه داد: ترمه فروش یزدی بدون اینکه مشخصاتی از من داشته باشد با اعتماد به من، پارچه‌های ترمه به ارزش دو میلیون تومان را برایم فرستاد و شش ماه فرصت داد تا پول پارچه‌ها را بدهم که خوشبختانه در طول چهار ماه موفق شدم هزینه پارچه‌ها را پرداخت کنم و جنس جدید بخرم. اگر کمک و حمایت این ترمه فروش نبود شاید موفق نمی‌شدم.

وی با اشاره به مخالفت های پدرش، گفت: با وجود مخالفت های پدرم هر روز به کبودراهنگ می‌رفتم و برمی‌گشتم. روزی پدرم به اداره صنایع دستی همدان رفته بود تا جلوی کارم در کبودراهنگ را بگیرد اما وقتی مسئولان صنایع دستی از کارم برای پدرم تعریف کرده بودند و اینکه توانسته بودم با دست خالی در شهری محروم کارگاهی ایجاد کنم، رضایت پدرم جلب شد و پس از آن ۱۳ سال در کبودراهنگ کار کردم.

این بانوی کارآفرین تأکید کرد: تمام کسانی که سر راهم قرار گرفتند واقعاً افراد خوبی بودند و همین باعث شد که رشد کنم، رفته رفته فروش تولیداتم بالا رفت و هم بانوان زیادی را آموزش و تعلیم دادم به طوری که بیش از ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر را تعلیم داده‌ام.

سرخوشیان با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از هنرجویان بنده خودکفا شدند، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰۰ نفر از این هنرجویان برای من کار می‌کنند به طوریکه مواد اولیه و وسایل را در اختیار این بانوان قرار می‌دهم و در منزل کار می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه از این راه چرخ زندگی خود را می‌چرخانم، افزود: بسیاری از زنان برای کمک به همسرانشان با بنده همکاری می‌کنند و زندگی من نیز از این راه تأمین می‌شود اما امسال به علت شیوع کرونا سفارشات بسیار کم شده است.

این کارآفرین همدانی با اشاره به اینکه صادرات تولیداتم در سال جاری کاهش یافته است، مطرح کرد: به کشورهای دبی، ترکیه، سلیمانیه، ارمنستان، انگلیس، آلمان و آمریکا صادرات داشتم اما امسال به علت کرونا فقط دو بار صادرات انجام گرفت.

سرخوشیان، نداشتن بیمه را یکی از مسائلی که باعث دلسردی فعالان صنایع دستی شده است، دانست و بیان کرد: وقتی فردی مشغول به کار می‌شود، بیمه نشود، دلیلی برای ادامه کارش نمی‌بیند و دلسرد می‌شود.

وی با اشاره به عدم پرداخت تسهیلات به موقع به بانوان کارآفرین در زمینه مشاغل خانگی، اظهار کرد: مسئولان قول می‌دهند وام و تسهیلات پرداخت کنند اما نمی‌دهند.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه در حال حاضر اجاره مغازه برای عرضه صنایع دستی با قیمت‌های بسیار زیاد دشوار شده است، یادآور شد: یکی از مشکلاتی که صنایع دستی همدان دارد این است که پراکنده هستند و مکانی برای عرضه صنایع دستی استان به صورت تجمیع شده وجود ندارد تا توریست‌ها به راحتی بتوانند تهیه کنند بر این اساس به دنبال این هستم که کارهای دستی بانوانی که در منزل کار می‌کنند را در فروشگاهی به صورت غرفه‌بندی عرضه کنیم.

سرخوشیان از مسئولان استان خواست تا مکانی را برای عرضه صنایع دستی در اختیار بانوان همدانی قرار دهند و افزود: پرداخت ۳۰۰ میلیون ودیعه و ماهانه ۳۰ میلیون تومان اجاره برای مغازه‌ای که بتوان محصوات صنایع دستی استان را عرضه کرد برای ما بسیار دشوار است و از مسئولان می خواهیم مکانی را در اختیار بانوان قرار دهند تا تولیدات خانگی خود را به فروش برسانند.

وی با تأکید بر استفاده از مواد اولیه مرغوب و اصل در تولیدات صنایع دستی، اظهار کرد: ترمه‌های یزد، پته کرمان و سرمه‌ هند از مواد اولیه تولیدات کارگاه بنده است که تماماً اصل بوده و تقلبی نیست و سعی می کنم از همه جا ارزان تر بفروشم.

گفتنی است که گیتی سرخوشیان در چند سال گذشته به عنوان کارآفرین برتر استان همدان و کشور معرفی شده و دیپلم‌های افتخاری از آمریکا، آلمان و دانشگاه تهران دریافت کرده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65215

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن