کارآفرینی

اهداف کانون کارآفرینی استان‌ها

کانون کارآفرینی استان‌ها به منظور تحقق اهداف و وظایف سازمان "نظام کارآفرینی جمهوری اسلامی ایران" در اغلب استان‌ها راه‌اندازی شده است. در این کانون‌ها کارآفرینان برتر و کارشناسان عرصه کارآفرینی در هر استان گرد هم جمع شده و اتاق فکری برای تحقق اهداف کارآفرینی کشور را ایجاد نمودند. در این مراکز فرصت‌های بالقوه کارآفرینی موجود در استان را شناسایی شده و از آنها حمایت می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، کانون کارآفرینی استان‌ها به منظور تحقق اهداف و وظایف سازمان “نظام کارآفرینی جمهوری اسلامی ایران” در اغلب استان‌ها راه‌اندازی شده است. در این کانون‌ها کارآفرینان برتر و کارشناسان عرصه کارآفرینی در هر استان گرد هم جمع شده و اتاق فکری برای تحقق اهداف کارآفرینی کشور را ایجاد نمودند.

از آنجایی که کارآفرینی به معنای کشف و شناسایی فرصت‌های موجود و ارائه ایده‌های خلاقانه برای خلق ارزش است به حمایت، آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز دارد که تقسیم این وظایف در محدوده هریک از استان‌ها نتایج مطلوب‌تری به دنبال دارد.

اهداف کانون کارآفرینی استان‌ها

– مدیریت یکپارچه

برای توسعه کارآفرینی در هر استان وجود مدیریت یکپارچه و کارآمد برای پذیرش مسئولیت‌های این حوزه ضرورت دارد. این مسئولیت واحد سبب می‌شود از یک سو کارآفرینان بدانند برای ارائه طرح‌های خود به کجا باید مراجعه کنند. از سوی دیگر اگر منابع و تسهیلاتی از جانب مرکز به استان تخصص یابد مسئول دریافت و توزیع آن مشخص است.

– کشف فرصت‌ها

هیچ‌کس به اندازه افراد بومی یک استان نمی‌توانند در کشف استعدادها و ظرفیت‌های موجود در هر منطقه مؤثر باشند. افراد حاضر در کانون کارآفرینی استان‌ها دارای سابقه و تخصص کارآفرینی هستند لذا به خوبی می‌توانند فرصت‌های بالقوه کارآفرینی موجود در استان خود را شناسایی کرده و از آنها حمایت کنند.

– فرهنگ‌سازی

ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی نیاز مشترک تمام استان‌های کشور است. در دنیای امروز کارآفرینی بهترین گزینه برای اشتغالزایی محسوب می‌شود. اما این امر نیازمند ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه است. کارشناسان حاضر در کانون کارآفرینی استان‌ها برترین افراد این حوزه در هر استان هستند که می‌توانند دانش و تجربه خود را در اختیار علاقمندان قرار دهند.

– تعامل با مسئولان

معرفی فرصت‌های موجود در هر استان و ارائه طرح‌هایی که در راستای برنامه‌های توسعه استانی قرار دارد به ارکان حاکمیتی و دریافت تسهیلات و اعتبارات، نیاز ضروری کارآفرینان است. کارشناسان حاضر در کانون کارآفرینی استان‌ها به خوبی می‌توانند از طرح‌های کارآفرینی استان خود حمایت کرده و تسهیلات مورد نیاز را پیگیری نمایند.

 

وظایف کانون کارآفرینی استان‌ها

مهمترین وظیفه کانون کارآفرینی استان‌ها ایجاد تعامل سازنده میان کارآفرینان و اساتید و کارشناسان حوزه کارآفرینی است. در واقع این مراکز به کانون کارآفرینی در هر استان تبدیل شده و از صفر تا صد کارآفرینی در آن شکل می‌گیرد.

وظایف کانون کارآفرینی استان‌ها
وظایف کانون کارآفرینی استان‌ها

ابتدا در راستای برنامه‌های توسعه استانی، مهمترین منابع و عوامل تأثیرگذار در توسعه کارآفرینی استان شناسایی می‌شود. در این مسیر برای شناسایی مزیت‌های نسبی هر استان و سرمایه‌گذاری بر روی آنها اهتمام ویژه‌ای صرف می‌شود.

کارشناسان این حوزه می‌توانند با ارائه الگوهای کارآفرینی متناسب با مزیت‌های رقابتی استان نقش مؤثری در پیشبرد امور داشته باشند. البته نباید فراموش کرد حمایت از کارآفرینان محدود به حمایت مالی نمی‌شود زیرا بسیاری از افراد مستعد بومی نیاز به آموزش و کسب مهارت به خصوص در حوزه کسب و کار دارند.

لذا اعضای کانون کارآفرینی استان‌ها با ارائه مشاوره تخصصی نقش بسزایی در توسعه کارآفرینی دارند. ضمن اینکه ایجاد ارتباط سازنده با نخبگان و پژوهشگران و تجاری سازی ایده‌های آنان روش آزموده شده‌ای برای توسعه کارآفرینی است.

علاوه بر این، کانون کارآفرینی استان‌ها با ایجاد بانک اطلاعاتی جامع شامل ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه و نیز ایجاد شبکه ارتباطی میان کارآفرینان به اقداماتی که در سطح استان انجام می‌شود انسجام می‌بخشد.

مضاف بر اینکه مستندسازی تجارب کارآفرینان برتر استان و برگزاری نمایشگاه‌ دستاوردهای کارآفرینی که در توسعه فرهنگ کارآفرینی بسیار مؤثر است نیز از وظایف این کانون‌ها به شمار می‌رود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68262
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن