کارآفرینی

بررسی نقش بانک‌ها در کارآفرینی

وقتی حرف از توسعه کارآفرینی در کشور است نمی‌توانیم نقش بانک‌ها در کارآفرینی را نادیده بگیریم. زیرا اقتصاد کشور ما اقتصادی وابسته به بانک‌های کشور است. یکی از وظایف اصلی بانک‌ها جمع‌آوری سرمایه‌های مردمی و هدایت آن در مسیر فعالیت‌های اقتصادی مورد نیاز کشور است. اما در حال حاضر نمی‌توان ایفای نقش بانک‌ها در کارآفرینی کشور را قابل قبول توصیف کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، وقتی حرف از توسعه کارآفرینی در کشور است نمی‌توانیم نقش بانک‌ها در کارآفرینی را نادیده بگیریم. زیرا اقتصاد کشور ما اقتصادی وابسته به بانک‌های کشور است و البته مضرات این وابستگی بیشتر از منافع آن است.

در شرایطی که کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکلات فراوانی است توسعه کارآفرینی از ملزومات برون‌رفت از این شرایط است. حال باید دید آیا بانک‌ها منابع خود را در مسیر توسعه کارآفرینی و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور به کار می‌برند

بانک‌ها با سپرده‌های مردم چه می‌کنند؟

یکی از وظایف اصلی بانک‌ها جمع‌آوری سرمایه‌های مردمی و هدایت آن در مسیر فعالیت‌های اقتصادی مورد نیاز کشور است. در حقیقت با این کار از یک سو میزان نقدینگی موجود در جامعه کنترل می‌شود از سوی دیگر به جای صرف نقدینگی در بازارهای مخربی مانند سکه و ارز این منابع به سمت تولید هدایت می‌شود.

در واقع سرمایه‌های مردم به عنوان قرض به بانک‌ها سپرده می‌شود تا در قالب تسهیلات مالی به فعالان اقتصادی عرضه شود. نکته قابل تأمل این است که این تسهیلات باید به گونه‌ای باشد که فعالان اقتصادی را در مسیر تولید و کارآفرینی یاری کند نه اینکه بار اضافه‌ای بر دوش آنها بگذارد.

متأسفانه فعالان اقتصادی از میزان تسهیلات، شرایط بازپرداخت و به خصوص سود بانک‌ها در این زمینه کاملاً ناراضی هستند. شاید موارد معدودی در نظام بانکداری کشور وجود داشته باشد که شرایط تسهیلات مالی برای تولیدکنندگان مناسب و رضایت‌بخش باشد اما در کل نمی‌توان ایفای نقش بانک‌ها در کارآفرینی کشور را قابل قبول توصیف کرد.

در واقع اخبار حضور بانک‌ها در بازار بورس و بازار مسکن نشان می‌دهد اغلب بانک‌های کشور سود بادآورده سفته‌بازی در بازار بورس و یا دلالی در بازار مسکن را به منفعت اندک سرمایه‌گذاری در تولید داخلی ترجیح می‌دهند.

البته بانک‌ها نیز برای تصمیمات خود دلایل و توجیهات خاص خود را دارند. به عنوان مثال آنها با این توجیه که سرمایه بانک در حقیقت سرمایه مردم است از ورود به بازارهایی با ریسک بالا اجتناب می‌کنند.

آنها بر این باورند که تضمین سود سرمایه مردم وظیفه بانک‌ها به شمار می‌رود لذا آنها با خرید ملک و سرمایه‌گذاری‌های اینچنین به دنبال سود تضمین شده هستند. حال آنکه حضور بانک‌های با این حجم از سرمایه در بازاری مانند بازار مسکن یا بازار بورس در نهایت باز هم به ضرر مردم است. مضاف بر اینکه چنین اقداماتی مشکلات ساختاری برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

مشکلات سیستم بانکی کشور در اختصاص تسهیلات
مشکلات سیستم بانکی کشور در اختصاص تسهیلات

مؤثرترین شیوه ایفای نقش بانک‌ها در کارآفرینی

وقتی منافع بی‌شمار توسعه کارآفرینی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور اثبات شده؛ وقتی پارک‌های فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز اینچنین برای توسعه کارآفرینی در کشور راه‌اندازی شده؛ وقتی کانون کارآفرینی استان‌ها به دنبال کشف فرصت‌های کارآفرینی در تمام سطح کشور هستند؛ یعنی ریسک حمایت از کارآفرینی و کسب و کارهای جدید به حداقل میزان خود رسیده است.

در واقع نیازی نیست بانک‌ها به طور مستقیم برای حمایت از کارآفرینان اقدام کنند. کافی است سیستم یکپارچه‌ای برای ارتباط صنعت، دانشگاه و بانک‌ها ایجاد شود تا کارشناسان حوزه کارآفرینی گزینه‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری را به بانک‌ها معرفی کنند.

البته در این مسیر، شکست و ضرردهی نیز وجود دارد ولی بدون تردید در دیدگاه کلان اقتصادی، ضررهای چنین سیاست‌هایی در برابر منافع آن برای اقتصاد کشور قابل چشم‌پوشی است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68267
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن