اقتصادی

انتشار نسخه انگلیسی «سالنامه مهاجرتی ایران» 

رئیس مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری از انتشار نسخه انگلیسی سالنامه مهاجرتی ایران خبر داد و گفت: واقعیت‌های آماری ایران در حوزه مهاجرت به واسطه این سالنامه فراهم می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، پرویز کرمی با تأکید بر اینکه این سالنامه مهاجرتی، وضعیت مهاجرفرستی در ایران را بر اساس آمار و مستندات بین‌المللی و قابل اعتنا تصویر می‌کند، ادامه داد: تا پیش از انتشار این سالنامه، درک جامعه، رسانه و پژوهشگران داخلی و خارجی از وضعیت مهاجرپذیری و مهاجرفرستی ایران به چند گزارش با اطلاعات و آمارهای کذب، مغشوش غیرقابل اتکا و ناصحیح محدود بود، اما انتشار این سالنامه به زبان فارسی و انگلیسی، وضعیت و جایگاه واقعی ایران را در میان کشورهای مهاجرفرست نزد جامعه بین‌المللی نمایان می‌کند.

وی بیان کرد: سالنامه مهاجرتی ایران با ارائه آمارهای مستند و ارائه دستاورد جمع کثیری از پژوهشگران، نادرست بودن ادعای برخی از رسانه‌ها و افراد را که بدون استناد به هیچ آمار و تحلیل قابل اعتنایی، از شایعه فرار مغزها می‌گفتند، آشکار و جامعه بین‌المللی را از وضعیت واقعی ایران درحوزه مهاجرت آگاه می‌کند.

کرمی با اشاره به قرار نداشتن ایران در جمع کشورهای مهاجرفرست، گفت: ایران جزء کشورهای اصلی مهاجرفرست محسوب نمی‌شود.

گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد، ایران در میان ۲۰ کشور فرستنده مهاجر متخصص، رتبه ۱۷ را دارد و در گزارش بانک جهانی در سال ۱۳۹۵، کشورمان در فهرست ۳۰ کشور اول ارسال‌کننده مهاجر قرار ندارد.

رئیس مرکز روابط عمومی معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ایران در میان کشورهایی است که به شکل ساختارمند و مستند آمارهای مهاجرتی خود را منتشر می‌کنند، افزود: در این سالنامه، داده‌ها و تحلیل‌های ارزشمندی در حوزه‌های گوناگون مهاجرت به مخاطبان ارائه شده است.

این کتاب در قالب فصل‌های گوناگون و به صورت دسته‌بندی شده به اطلاعات دقیق این حوزه می‌پردازد.

کرمی ادامه داد: در این سالنامه، یافته‌هایی مانند جمعیت ایرانیان خارج از کشور، جابجایی‌های دانشجویی، مهاجرت‌های کاری و همچنین اطلاعات مهاجرت‌های اجباری-پناهجویی مبتنی بر منابع داخلی و گزارشات مرجع بین‌المللی آمده است.

کرمی با اشاره به تبیین وضعیت مهاجران بین‌المللی و سهم جمعیت مهاجران ایرانی از سبد جمعیت مهاجران جهان بر اساس شاخص‌های گوناگون بیان کرد: تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های کشور آمریکا به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در جهان و ایران، روند صدور انواع ویزاهای تحصیلی همراه با تعداد و جایگاه جمعیت دانشجویان ایرانی در دانشگاه برتر آمریکا و جهان در مقایسه با کشورهای دانشجوفرست از مواردی هستند که سالنامه مهاجرتی به آن‌ها پرداخته است.

وی با بیان اینکه در این سالنامه توانمندی ایران در بازگشت نخبگان ایرانی غیرمقیم و بین‌المللی در سالنامه مهاجرتی ایران مورد بررسی قرار گرفته است، ادامه داد: نرخ بازگشت متخصصان و فارغ‌التحصیلان ایرانی به داخل کشور، شاخص خالص چرخش نخبگان ایرانی از سرفصل‌های مهم این سالنامه است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=51354
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن