اجتماعی

الزام مرد به پرداخت مهریه چه ضرورتی دارد؟

به گزارش تفاهم آنلاین، مهریه یکی از سنت‌های کهن بشری است که در تمام جوامع به نوعی وجود داشته است. این سنت با گذر زمان تغییرات زیادی داشته است از روزگاری که این مبلغ، وجه‌المعامله ازدواج و بهای زن بود تا به امروز که هدیه و حق زنان شمرده می‌شود.

اما با ظهور جنبش‌های حمایت از حقوق زنان و مردان با شعارهای تساوی حقوق زن و مرد، در اصل پرداخت آن تردید ایجاد شده است. حالا اغلب افراد معتقدند وقتی زن و مرد هر دو از منافع ازدواج بهره‌مند می‌شوند چه ضرورتی برای پرداخت اجباری مهریه وجود دارد؟

آیا مهریه توسط اسلام ابداع شده است؟

مهریه قدمتی طولانی در جوامع مختلف بشری دارد و تنها کارکرد و عناوین مختلفی داشته است. به عنوان مثال در مصر باستان این مبلغ به پدر دختر پرداخت می‌شد. البته در عربستان نیز تا پیش از اسلام از همین رسم پیروی می‌شد و پدر دختر این مبلغ را دریافت می‌کرد.

بنابراین اصل مهریه که در قرآن با عبارت “صدُقه” از آن یاد شده ابداع دین اسلام نیست. در واقع اسلام با واجب نمودن آن، حکم تأییدی بر یک سنت پسندیده اجتماعی زده است و با الزام پرداخت آن به زنان از حقوق آنها دفاع کرده است.

چرا مهریه به زن تعلق دارد؟

چرا مهریه به زن تعلق دارد؟

– معیاری برای سنجش ادعای مردان

طبیعت زن و مرد به گونه‌ای است که مرد طالب است و زن مطلوب. لذا اصولاً این مرد است که باید برای نزدیک شدن به زن تلاش کند. از سوی دیگر مرد در کنترل غرایز ناتوان‌تر از زن است.

در نتیجه این امکان وجود دارد که برخی مردان هوسران تنها برای ارضای غرایز خود به زنان اظهار محبت کنند. در حالی که در دین اسلام تنها راه مطمئن برای ارضای غرایز، ازدواج و تشکیل خانواده است. به همین خاطر خداوند با وجوب آن تضمینی برای ازدواج تعیین کرده است. مردی که با تمام وجود دختری را می‌خواهد هدیه‌ای برای او در نظر می‌گیرد تا صحت ادعای مهر و محبت خود را به دختر و خانواده‌اش اثبات نماید.

– دلگرمی برای زنان

دین اسلام بالاترین و بهترین جایگاه زن را در مقام همسری و مادری می‌داند. اینکه زن تمام توان و مهر و محبت خود را صرف ساماندهی امور منزل، آرامش همسر و تربیت فرزندان کند به قدری ارزشمند است که گاه با عباراتی نظر جهاد زن در اسلام ستوده شده است. با این وجود اسلام وجه مادی زندگی در دنیا را نیز فراموش نکرده است.

گرچه تأمین مایحتاج زن و فرزند و زندگی بر عهده مردان است اما وجوب پرداخت مهریه به خود زنان، نوعی سرمایه برای دلگرمی زنان محسوب می‌شود. مهریه مالی است که باید به خود زن پرداخت شود تا او آنطور که صلاح می‌داند و مطابق میل خود خرج یا پس‌انداز کند.

– ضامن بقای خانواده

به هر حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که وجوب پرداخت مهریه نوعی مانع برای فروپاشی خانواده محسوب می‌شود. این مانع قانونی و شرعی اجازه نمی‌دهد مشاجرات و تصمیمات ناگهانی منجر به فروپاشی خانواده شود. ضمن اینکه در صورت جدایی زوجین، مهریه پشتوانه‌ای مالی برای زندگی تازه زن محسوب می‌شود که کاملاً ضرورت دارد.

زیرا تنها پشتوانه اقتصادی بسیاری از زنان در زندگی همسر آنهاست و پس از طلاق با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند. بنابراین از هر منظر که بنگریم اسلام با واجب نمودن مهریه به بهترین وجه ممکن از حقوق زنان دفاع نموده است. حال اگر ما با افراط و تفریط در تعیین مبلغ مهریه دچار مشکلاتی در جامعه شدیم دلیل بر زیر سؤال بردن اصل مسئله نیست.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=65406
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن