اجتماعی

مهر طلاق در شناسنامه دهه هفتادی‌ها

افزایش آمار طلاق در جامعه و گرفتاری نسل جوان در آن از حوادث دردناکی است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد. باید دید چرا علیرغم آزادی روابط دختر و پسر و اولویت تصمیم‌گیری آنها ازدواج‌ها دوام چندانی ندارند. به گفته کارشناسان مهمترین عامل طلاق، عدم شناخت کافی زوجین نسبت به یکدیگر است.

به گزارش تفاهم آنلاین، خبر کوتاه و تکان‌دهنده بود؛ سازمان ثبت احوال اعلام کرد: “12 درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سالهای 91 تا 97 به طلاق منجر شده و نیمی از این آمار به متولدین دهه هفتاد اختصاص دارد” یعنی نیمی از افرادی که مهر طلاق در شناسنامه‌شان خورده هنوز به سی سالگی نرسیده‌اند. خبر دردناک‌تر اینکه 2 درصد از این ازدواج‌ها کمتر از یک سال دوام داشته است.

در حالی که ازدواج جوانان قاعدتاً خبری مسرت‌بخش است ولی این عمر کوتاه ازدواج‌ها و تجربه طلاق در جوانی را باید به عنوان یک هشدار، جدی بگیریم. اگر بدانیم مهمترین عامل طلاق، عدم شناخت زوجین نسبت به یکدیگر است شاید بتوانیم نسل‌های بعد را برای انتخابی صحیح و ازدواجی بادوام راهنمایی کنیم.

اهمیت شناخت کافی زوج‌های جوان

بدون شک شناخت از یکدیگر مهم‌ترین عامل ازدواج موفق و تداوم آن است. عاملی که در گذشته و در شیوه سنتی ازدواج بیشتر رعایت می‌شد. زیرا اساساً ازدواج زمانی صورت می‌گرفت که خانواده‌ها بر اساس شناختی که از یکدیگر داشتند برای خواستگاری اقدام می‌کردند.

نسبت خانوادگی یا زندگی در یک محله سبب می‌شد شناخت افراد نسبت به یکدیگر عمیق‌تر و کامل‌تر باشد. ولی در شیوه مدرن از همان ابتدا تصمیم‌گیری بر عهده جوانان قرار دارد. آشنایی در دانشگاه، محل کار و یا فضای مجازی سبب شده تا شناخت از خانواده‌ها کاملاً به حاشیه رود.

جوانان نیز آن‌قدر که شیفته ظاهر یکدیگر می‌شوند به شناخت عمیق نمی‌اندیشند. حتی در مراحل آشنایی خانواده‌ها نیز وابستگی احساسی دختر و پسر سبب می‌شود اختلافات عقیدتی، اخلاقی و حتی اقتصادی خانواده‌ها نادیده گرفته شود. نتیجه چنین فرایندی ازدواج‌هایی بر مبنای احساسات و به دور از تعقل و دوراندیشی است.

مؤلفه‌های شناخت قبل از ازدواج

– اعتقادات

توجه بیش از حد به ظاهر طرف مقابل سبب می‌شود جوانان در ابتدای آشنایی، اختلافات عقیدتی را نادیده بگیرند. آنها با تصور اینکه عشق و محبت می‌تواند سبب تغییر در طرف مقابل شود از اختلافات مهم در اخلاق و عقیده خانوادگی و فردی صرف‌نظر می‌کنند. حال آنکه تغییر همسر به ویژه در زمینه اخلاق و عقاید افسانه‌ای بیش نیست.

– اعتیاد

با توجه به این که اعتیاد هنوز از مهم‌ترین عوامل طلاق است بی‌توجهی به آن قطعاً اشتباه بزرگی است. تصوراتی نظیر مصرف تفریحی مواد مخدر یا قول ترک اعتیاد پس از ازدواج در سرگذشت بسیاری از خانواده‌های از هم‌گسیخته تکرار می‌شود.

– عادات شخصی

شاید مواردی نظیر طرز صحبت کردن، شیوه لباس پوشیدن یا عادات غذاخوردن کاملاً پیش پا افتاده به نظر برسد. ولی همین موارد ظاهراً ساده می‌تواند بهانه‌ای برای شروع اختلافات زوجین باشد. نمی‌توان گفت این عادات همسر خود را نیز باید بپسندید ولی حداقل باید آنها را پذیرفته و از آنها منزجر نباشید.

– نگرش اقتصادی

میزان خساست یا ولخرجی زوجین بدن شک یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید هم‌خوانی داشته باشد. تقریباً محال است کسی که عادت به ولخرجی دارد بتواند با کسی که در خرج کردن نهایت دقت و حساسیت را به خرج می‌دهد زندگی خوبی داشته باشد.

– حرف مشترک

مهمترین اختلاف زوج‌های جوان ناتوانی در برقراری ارتباط با یکدیگر است که منجر به طلاق عاطفی زوجین می‌شود. در زمان آشنایی باید از وجود علایق مشترک اطمینان حاصل کنید.

علایق مشترک سبب می‌شود زوجین با یکدیگر حرف بزنند، سرگرمی مشترک داشته باشند و مانند یک دوست خوب، در تمام مراحل زندگی همراه یکدیگر باشند.

صرف زمان و انرژی برای شناخت قبل از ازدواج هرگز بیهوده نخواهد بود. باور کنید تمام افرادی که مهر طلاق در شناسنامه دارند با عشق و امید و هزاران آرزو ازدواج کردند. با شناخت کافی، پایه‌های محکمی برای پیوند خود بنا کنید و همواره تلاش کنید رابطه‌ای شاداب و پرطراوت داشته باشید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50007
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن