کارآفرینی

استراتژی اقیانوس آبی و نقش آن درکسب و کار

استراتژی اقیانوس آبی در فضای کسب و کاری که به تازگی وارد آن شده اید ، شاید به گوشتان نخورده باشد . اما باید بدانید ، بکارگیری این استراتژی ، عامل پیروزی بسیاری از برندهای مطرح دنیا در فضای رقابت بوده است. اولین بار راهبرد اقیانوس آبی در کتابی با این نام در سال 2005 مطرح شد که حاصل کار بیست ساله پروفسور چان کیم و پروفسور رنه مابورنیا بود. این کتاب موفق شد که در کمتر از یک سال ، میلیون‌ها نسخه از آن به ده ها زبان زنده ی دنیا ترجمه و فروخته شد. قریب به بیست سال است که از مطرح شدن این استراتژی می گذرد و این استراتژی در بیش از ۳۰ صنعت متفاوت پیاده سازی شده است. تلفیقی ازدو استراتژی تمایز و استراتژی کاهش هزینه که ابزار مدیریتی بی نظیری برای ایجاد یک فضای جدید و بی‌رقیب را در اختیار کسب وکارها قرار می دهد.

دنیای کسب و کار درعین سادگی، از استراتژی هایی بهره می برد که شما را به موفقیت و برد در دنیای رقابت نزدیک تر می سازد. استراتژی اقیانوس آبی ، دقیقا چنین فرایندی است که طی یک فرایند سیستماتیک و تکرارشونده است و با ارائه ی مدل های بازاریابی و رقابت ابزارها به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های بی ‌نظیری را در بازار ایجاد و بهره برداری نمایید و از مرزهای سنتی کسب و کار به سمت مدرنیته حرکت نمایید.

استراتژی اقیانوس آبی، به دنبال بازارهای کمتر مورد توجه و یا خلق بازارهای جدید است. بازاری برای محصول و یا خدماتی که در آن رقابت وجود ندارد و یا رقابت بسیار کمتری وجود دارد. این استراتژی حول محور جستجوی کسب ‌و کاری است که کمتر به آن توجه شده باشد و سازمان های بسیار کمی در آن فعالیت می‌کنند و فشاری جهت رقابت برای کاهش قیمت ها وجود ندارد. چرا که تا مادامی محصولات تولیدی در شرکتی تحت فشار قیمت گذاری قرار بگیرد، احتمال شکست به شدت بالا می رود. در یک کلام ، کسب و کارهای جدید که بدنبال بکارگیری این استراتژی در کسب و کارشان هستند باید بدنبال فضای بازاری بدون مدعی باشند و البته این استراتژی را می توان در تمام مشاغل و صنایع اعمال نمود. استراتژی اقیانوس آبی به شما این امکان را خواهد داد که در بازار بی‌رقیب یا همان “اقیانوس آبی” فعالیت نمایید و خود و کسب و کارتان را ازسود بیشتر بهره مند سازید.

رهبران سازمان هایی که در اجرای استراتژی اقیانوس آبی کاربلد و مسلط هستند، به جای تمرکز بر روی فضای رقابتی و بازار فعلی ، به گونه ای متفاوت فکر می کنند و خلاقیت سیستماتیک به آن ها کمک می کند تا از فرصت های پیشروی خود با چاشنی ریسک پذیری،بهترین بهره برداری را نمایند. واضح تر بگوییم، استراتژی اقیانوس آبی ، نماد بخشی از بازار است که در آن طعمه ها و فرصت هایی وجود دارند که کسی به سراغ آنها نرفته است، بنابراین نیازی به درگیری و رقابت نیست.

استراتژی اقیانوس آبی ، دیدگاه تجارت سنتی را به چالش می کشاند. در دیدگاه سنتی ، کسب و کارها که هزینه ی بیشتری را متقبل می شوند، ارزش بیشتری را به مشتریان شان ارائه می دهند. در حالیکه در استراتژی اقیانوس آبی می توان با هزینه ی کمتری و تنها با بهره مندی از خلاقیت و نوآوری ارزش متمایز را به مشتریان ارائه داد.

استراتژی اقیانوس آبی چیست ؟
استراتژی اقیانوس آبی چیست ؟

صاحبان کسب و کارها بالاخص برای مدیران بسیار ضروری است که مانند یک استراتژیست اقیانوس آبی فکر کنند و کسب و کار خود را به سوی آن رهنمون سازند. این استراتژی به شما کمک می کند که در دام رقابت با رقبا گرفتار نشوید.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86496
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن