دسته‌بندی نشده

ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ به صورت آنلاین

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت آنلاین خبر داد و گفت: تمامی فرآیندهای مربوط به ثبت‌نام و ارزیابی این شرکت‌ها به صورت آنلاین می‌باشد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سید محمد صاحبکارخراسانی ثبت نام و ضمن تبیین سیر تحولات بین‌المللی نوآوری و تجاری‌سازی فناوری گفت: در طول چند دهه اخیر، واژه‌ای که در میان فعالان اقتصادی بین‌الملل بسیار پژواک یافته است، «اقتصاد مبتنی بر نوآوری» و «اقتصاد دانش‌بنیان» است.

رکن اصلی اقتصاد دانش‌بنیان، تولد و رشد شرکت‌های بزرگ و توانمندی است که دارایی ارزشمند آن‌ها به جای اموال قابل مشاهده، دارایی‌های نامشهود و دانش و فرمول ساخت و حق اختراع است. وی در ادامه افزود: خوشبختانه کشور ما نیز خیلی زود به اهمیت این تغییر بزرگ اقتصادی پی برد و همگام با برخی کشورهای توسعه‌یافته شروع به ایجاد زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کرد.

نقطه تحول در این برنامه، تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس شورای‌اسلامی است که در سال ۱۳۸۹ به تصویب این نهاد رسید.

صاحبکارخراسانی با اشاره به برخی پیش‌نیازهای اجرای این قانون، ادامه داد: می‌توان گفت که اجرای جدی این قانون و فرایند عملیاتی کردن آن در بازه زمانی سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۲ آغاز شد.

در ابتدا سعی شد تا با شناسایی شرکت‌های فعال و زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها، بستر‌سازی مناسب برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان انجام گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در ادامه گفت: عمده مسائل مطرح شده در این قانون، ناظر بر حل مشکلات کلیدی شرکت‌های دانش‌بنیان است. در واقع مواد و تبصره‌های قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، در راستای حل مشکلات این شرکت‌ها تصویب شده است.

برای مثال شرکت‌های دانش‌بنیان با چالش‌های در حوزه گمرک، مالیات، تامین اجتماعی و دیگر مسائل روبه‌رو هستند که قانون‌گذار سعی کرده است برای حل این مشکلات ریل‌گذاری کند و نهادهای اجرایی را به چاره‌جویی در این حوزه‌ها فراخوانده است.

رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به برنامه‌های عملیاتی شده برای اجرای هر چه بهینه‌تر قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: در طول سال‌های گذشته، بسته‌های حمایتی مختلفی برای پشتیبانی از این شرکت‌ها تصویب شده است که روز به روز نیز بر تعداد و تنوع این بسته‌های حمایتی افزوده شده است.

برای مثال می‌توان به حمایت‌های استقرار در مناطق مسکونی و نظام وظیفه تخصصی ویژه افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد.

صاحبکارخراسانی در ادامه افزود: در سراسر کشور کارگروه‌های ارزیابی وجود دارد که بر اساس معیارها و چهارچوب‌های تعیین شده، شرکت‌های فناور متقاضی دانش‌بنیان شدن را مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر این شرکت‌ها از شرایط لازم برخوردار باشند به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناسایی می‌شوند و پس از آن امکان استفاده از این مزایایی قانونی برای آن‌ها فراهم می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات فرایند ارزیابی‎ها گفت: تمام مراحل ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان توسط دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌گیرد.

صاحبکارخراسانی با اشاره به تلاش صورت گرفته برای ارائه خدمات آنلاین به شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: تمامی فرآیندهای مربوط به ثبت‎نام و ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت آنلاین ارائه می‌شود.

همچنین تمام حمایت‌های صورت گرفته از شرکت‌های دانش‌بنیان در سامانه برخط daneshbonyan. isti. ir و دیگر سامانه‌های وابسته به مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان، قابل مشاهده است و سعی شده است تا حتی‌الامکان نیاز به مراجعه حضوری کاهش یابد و کارها با استفاده از بستر اینترنت انجام گیرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=44467
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن