صنعت-معدن-تجارت

 تولید ۵۲ هزارتن میگو تا پایان سال‌جاری

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه امسال حداقل ۱۲ هزار هکتار از اراضی مستعد زیرکشت میگو رفته است، پیش‌بینی کرد: میزان تولید میگوی پرورشی تا پایان سال جاری به رقمی بالغ بر ۵۲ هزار تن برسد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، نبی اله خون میرزایی افزود: با توجه به اقدامات زیرساختی و سیاست‌های حمایتی در بخش شیلات کشور، تولید آبزیان به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۴۵۷ تن رسیده است که رقم قابل توجهی است.

وی اظهار داشت: از این میزان تولید ۵۲۶ هزار و ۷۲۹ تن از محل آبزی پروری و ۷۵۵ هزار و ۷۲۸ تن از محل صید تامین شده است  که آبزی‌پروری نقش مهمی در این بخش داشته است.

خون‌میرزایی با بیان اینکه با توجه به انجام اقدامات فرهنگ‌سازی برای مصرف آبزیان، در دولت تدبیر و امید سرانه مصرف محصولات شیلاتی به ۱۳.۳ کیلوگرم در سال رسیده است که با توجه به مصرف سایر محصولات پروتئینی دیگر از جمله گوشت قرمز و گوشت مرغ در کشور رقم مناسبی است، اما باید مصرف آبزیان بیش از این افزایش پیدا کند.

وی درباره صادرات و ورادات محصولات شیلاتی گفت: سال گذشته ۱۴۶ هزار تن انواع آبزیان و محصولات شیلاتی به ارزش ۵۳۸.۹ میلیون دلار صادر و ۲۹ هزارتن به ارزش ۹۸.۹ میلیون دلار واردات انجام شده که همین امر ۴۴۰ میلیون دلار تراز تجاری محصولات شیلاتی را در پی داشته است.

به گفته وی، بنابراین ۲۳۳ هزار و ۵۹ نفر در بخش شیلات کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت دارند. رئیس سازمان شیلات ایران پروژه‌های شاخص در سال ۹۹ را برای بخش شیلات کشور، تکثیر و پرورش میگو، پرورش ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در دریا، پرورش ماهی تیلاپیا، صید تون ماهیان در آب‌های فراساحلی برشمرد.

خون‌میرزایی تصریح کرد: اکنون ۱۲۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ۲۱ استان کشور در حال فعالیت می‌باشد که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۹ تولید این گونه ماهیان بالغ بر سه هزارو ۶۰۰ تن برسد.

وی درباره پرورش ماهی در دریا (قفس) افزود: براساس مطالعات صورت گرفته سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر ظرفیت تولید بیش از چهار هزارو ۶۰۰ تن آبزیان در قفس را دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران تصریح کرد: بنابراین اکنون بیش از ۳۰۰ هزارتن موافقت اصولی و حدود ۱۵۰ هزارتن پروانه تاسیس صادر شده است که به دلیل عدم حمایت کافی در تامین ارز تسهیلات و تاسیسات پشتیبانی تنها حدود ۳۰ هزارتن ظرفیت تولید در شمال و جنوب کشور ایجاد شده است.

وی پیش‌بینی کرد: در سال ۱۳۹۹ پرورش ماهی در دریا به حدود ۱۵ هزارتن برسد.

خون‌میرزایی درباره پرورش ماهی تیلاپیا در کشور گفت: در سال ۱۳۹۸ برای چهار استان یزد، قم، سمنان و خراسان جنوبی، مجوز تولید و پرورش گونه تیلاپیا صادر شده که پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین الزامات در سال ۱۳۹۹ تولید این گونه به پنج هزارتن برسد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=44470
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن