کارآفرینی

اثرات مرگبار کرونا بر فقر و اشتغال

تا پیش از تصور می‌شد هیچ چیز به اندازه سیاست‌های اقتصادی نمی‌تواند بر فقر و اشتغال اثرگذار باشد. ولی شیوع ویروس کرونا نشان داد حوادث غیرمترقبه نیز می‌تواند به ناگاه بحران فقر و اشتغال را تشدید کند. نکته مهم این است که در این کارزار، اقشار ضعیف جامعه بیشترین آسیب را متحمل شدند.

به گزارش تفاهم آنلاین، فقر و اشتغال دو روی سکه رونق اقتصاد هستند که حضور یکی با حذف دیگری همراه است. تا پیش از این تصور می‌شد که شرایط اقتصادی جامعه و سیاست‌های اتخاذ شده در مسیر توسعه، جولان فقر یا اشتغال را رقم می‌زند. اما این روزها شیوع ویروس کرونا و تبعات مرگبار آن، نقش حوادث غیرمترقبه در این زمینه را نمایان ساخت.

در کشور ما این حادثه هولناک با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و کشورهای اروپایی همراه شد تا اثرات مرگبار این ویروس بر فقر و اشتغال در سطح جامعه تشدید شود. بررسی ابعاد مختلف این امر برای اتخاذ تصمیمات مناسب برای گذر از این بحران کاملاً ضروری است. ما در این مطلب تلاش کردیم ابعاد کمتر مطرح شده این موضوع را روشن کنیم.

آسیب مضاعف اقشار ضعیف جامعه

تصور اینکه همه اقشار جامعه به یک اندازه از رکود دوران کرونا آسیب دیدند تصور باطلی است. به طور معمول بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، تاب‌آوری بیشتری در برابر بحران دارند و لذا افراد شاغل در این مجموعه‌ها اغلب، حقوق مکفی برای گذران زندگی را دریافت کردند.

در حالی که بنگاه‌های کوچک و متوسط حتی در شرایط عادی هم قانون کار و بیمه کارکنان را به درستی رعایت نمی‌کنند. بنابراین در این شرایط اگر بتوانند در برابر بحران مقاومت کنند و از تعطیلی بنگاه جلوگیری کنند به طور حتم نمی‌توانند نیاز کارمندان خود را برطرف کنند. نتیجه این امر اخبار وحشتناک پیوستن قشر متوسط جامعه به زیر خط فقر است.

زنان، قربانی کارزار فقر و اشتغال

متأسفانه بخش اعظم مشاغل غیر رسمی در اختیار زنان جامعه قرار دارد. زنانی که بدون توجه به قانون کار و بیمه استخدام شده و به حقوق اندک خود دلخوش بودند به سادگی شغل و درآمد خود را از دست دادند. البته زنان همواره در میانه کارزار فقر و اشتغال گرفتارند.

زنان طبقه متوسط و محروم جامعه باید کسب درآمد از کاری برابر با مردان ولی با حقوق کمتر، بدون امنیت شغلی، بیمه و سایر مزایا را بپذیرند و یا از فقر و تنگدستی رنج ببرند. بدیهی است در شرایط رکود این افراد در صف اول بیکاران قرار می‌گیرند.

اثرات کرونا بر اقتصاد جهانی

معضل فقدان بانک اطلاعاتی

یکی از مهمترین درسهای دوران کرونا اهمیت بانکهای اطلاعاتی در جامعه است. امروز بیش از هر زمان دیگر مشخص شد که عدم ثبت اطلاعات، دارایی و سرمایه مردم تنها به نفع سرمایه‌دارانی است که به دنبال فرار مالیاتی و احیاناً مفاسد اقتصادی هستند.

حتی در شرایط ایده‌آل که دولت بخواهد و بتواند با ارائه تسهیلات از اقشار ضعیف جامعه حمایت کند بدون اطلاعات رسمی ثبت شده کاری از پیش نمی‌رود. این گونه است که ضعیف‌ترین اقشار جامعه با مشاغل غیررسمی حتی از دریافت کمک‌های دولتی نیز بی‌نصیب می‌مانند.

باز هم همت و باور ایرانی

اما در کارزار پر هیاهوی کرونا و تحریم و در نتیجه فقر و اشتغال باز هم همت و غیرت مردم ایران تصاویری تحسین‌برانگیز برای جهانیان به نمایش گذاشت. آنجا که گروه‌های جهادی از همان ابتدا برای مقابله با ویروس کرونا در کنار مردم بودند؛ آنجا که مردم علیرغم فشار اقتصادی در کمک‌های مؤمنانه به اقشار محروم جامعه حماسه آفریدند و آنجا که جوانان متخصص و متعهد ایرانی با تولید واکسن کرونا جهان را به تحسین وادار کردند.

کاش همه ما و به ویژه مسئولین باور کنیم لازمه گذر از این شرایط سخت و در ادامه پیشرفت و توسعه کشور، اعتماد به همت و غیرت مردم این سرزمین است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67443
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن