کارآفرینی

کارآفرینی زنان را باور کنیم

میزان حضور زنان در اجتماع یکی از معیارهای توسعه یافتگی کشورها است. در سالهای اخیر گسترش کارآفرینی بانوان تغییرات اساسی در دیدگاه‌ها نسبت به اشتغال زنان ایجاد کرده است. زنان ویژگی‌های خاصی دارند که سبب می‌شود در کارآفرینی بسیار موفق باشند. اما مهم این است که باور کنیم کارآفرینی بانوان می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

به گزارش تفاهم آنلاین، گسترش کارآفرینی بانوان اهمیت و اعتبار زنان یک جامعه را نشان می‌دهد. زنان نیمی از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند و لذا می‌توانند نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشورها داشته باشند.

در کشور ما در سالهای اخیر تغییرات اساسی در دیدگاه‌ها نسبت به اشتغال زنان ایجاد شده است. اگر در گذشته زنان شاغل تنها زنان کارمند بودند امروزه زنان کارآفرین بخش بسیار مهمی از زنان شاغل را تشکیل می‌دهند.

نکته مهم این است که کارآفرینی بانوان می‌تواند با گسترش فعالیت‌های شغلی که مبتنی بر خلاقیت هستند و بعضاً بار فرهنگی و ارزشی دارند در کنار وظیفه مادری اجرایی شود.

اهداف کارآفرینی بانوان

به طور کلّی در تمام دنیا کارآفرینی با هدف تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و ایجاد اشتغال صورت می‌گیرد. البته در کشور ما تنها هدف اشتغال‌زایی مورد توجه قرار گرفته است. زیرا کارآفرین را افرادی تعریف کرده‌ایم که به هر دلیلی خوداشتغالی را بر دیگر مشاغل ترجیح دادند.

در مورد کارآفرینی بانوان بخشی از این افراد را جبر روزگار به این مسیر کشانده و برخی دیگر را چشم‌انداز و هدف خاصی در این مسیر قرار داده است. زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی از جبر روزگار و برای تأمین معاش خود کارآفرینی را آغاز کردند و برخی بانوان خلاق با تکیه بر دانش، هنر یا خلاقیت خود به تولید محصولات خلاقانه و نوآورانه پرداختند.

مسئله اینجاست که عدم وجود باور کارآفرینی در نظام حاکمیتی باعث می‌شود به کارآفرینان تنها به عنوان افرادی که کسب و کار موفقی راه‌اندازی کرده‌اند نگاه شود.

به عبارت ساده‌تر کسی انتظار و باور ندارد که کارآفرینی بانوان بتواند به اشتغال مولد و توسعه اقتصادی در کشور منجر شود. در حالی که این ظرفیت ارزشمند در کارآفرینی بانوان وجود دارد و اگر کمی حمایت از آنها صورت گیرد می‌توانند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند.

ویژگی‌های زنان کارآفرین

– عزم راسخ

در مسیر کارآفرینی، اراده و عزم راسخ کارآفرین یک ویژگی حیاتی و ضروری است. در این میان، زنان کارآفرین انگیزه‌ای قوی برای موفقیت در این راه دارند. زیرا اغلب زنان اگر شاغل باشند از شرایط کاری خود و به ویژه حقوق اندکی که در مقایسه با مردان دریافت می‌کنند رضایت ندارند.

اگر هم خانه‌دار باشند انبوهی از توانایی‌ها و ایده‌های خلاقانه در ذهن دارند که به دنبال فرصتی برای ارائه آن هستند. بزرگ شدن فرزندان و کاهش بار مسئولیت آنها در خانه همان فرصتی است که زمینه کارآفرینی بانوان را مهیا می‌کند.

– تمرکز

کارآفرینی ابعاد مختلفی دارد که نیاز به تمرکز زیادی دارد. زنان ذاتاً تمرکز زیادی دارند و علیرغم مسئولیت‌های بسیار توانایی این را دارند ابعاد مختلف کار خود را مدیریت کنند.

– انگیزه

گذر از سختی‌ها و ناملایمات کارآفرینی نیاز به انگیزه فراوانی دارد. زنان شاغل به دلایل مشکلاتی که در محیط کار دارند و زنان خانه‌دار برای اثبات توانایی خود، انگیزه زیادی برای کارآفرینی دارند.

– مهارت‌های ارتباطی

یکی از نیازهای کارآفرینان، توانایی معرفی و دفاع از ایده‌ است. زنان غالباً مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی دارند و به خوبی می‌توانند از کار خود دفاع کنند. ضمن اینکه در مراحل بعدی در ایجاد ارتباطات موفق به منظور جذب سرمایه‌گذار، فروش و دریافت تسهیلات نیز بسیار موفق عمل می‌کنند

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=64871
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن