اجتماعی

فضای مجازی ؛ بستری برای اتلاف وقت !

محسن اکبرزاده – کارشناس اجتماعی

اتلاف وقت برای همه ما  به دلایل گوناگون در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی اتفاق می افتد.یکی از نعمت‌های بسیار باارزش که خدا به انسان داده، و ما متاسفانه از آن غافلیم ، نعمت وقت است که مانند سایر نعمت‌ها دارای محدودیت بوده و به زودی از دست می‌رود.با یک حساب سرانگشتی خواسته یا ناخواسته ببینیم چه مقدار از زمان مان را در فضای مجازی تلف کردیم؟ ولی باید اعتراف نمائیم اتلاف وقت در فضای مجازی برای بعضی ها به یک عادت تبدیل شده است.

اکثریت قریب به اتفاق ما، انبوهی از کارهای عقب افتاده را در ذهن داریم که به دلیل نبود وقت کافی تا به امروز به سراغشان نرفته ایم. کارهایی که شاید بعضا انجام آن ها شاید کمتر از یک ساعت در روز زمان بخواهد و بسیاری از ما به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و فرصت سوزی زمان رسیدگی به این امور را نداریم. مثل یک ساعت ورزش روزانه، یک ساعت کتاب خواندن، چکاب سالانه ی پزشکی و ده ها و شاید صدها مورد از این قبیل که تنها با یک برنامه ریزی درست قابلیت تحقق را دارد.

دنیای مدرن ، علی رغم تمام رفاهیاتی که برای بشر به ارمغان آورده است، اما با تحولات شگرف فناوری و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی آن در جامعه و بالاخص خانواده ها در بسیاری از موارد آن ها را با چالش های قابل توجهی روبرو ساخته است. یکی از چالش برانگیزترین ، مهم ترین و جذاب ترین تحولات در زمینه ی رایانه ها، اینترنت و فضای مجازی صورت گرفته است. تا جایی که استفاده از اینترنت یکی از جلوه های آشکار دنیای مدرن است که در لحظه لحظه ی زندگی انسان ها از گروه های سنی پایین تا کهن سالان رسوخ یافته و روز به روز نیز در حال گسترش است.  اگرچه این پدیده با تمام جنبه های مثبت و جذاب خود و علی رغم فرصت های مناسبی از قبیل دست یابی به اطلاعات فراوان و پدیدار ساختن انواع و اقسام مشاغل حتی نقش سازنده ای در توسعه و تولید دانش داشته و دارد اما، دارای زوایای دیگری است که عدم توجه به آن می تواند پیامدهای منفی قابل توجهی به همراه داشته باشد. اکثریت افراد درگیر فضاهای مجازی پر مخاطبی هستند که بخش عمده ی از زمان ما را به خود اختصاص داده است و در بسیاری از افراد حتی تبدیل به نوعی اعتیاد اینترنتی شده است.

بماند که ورود به شبکه های اجتماعی در بسیاری از موارد، باعث تغییر سبک زندگی خانواده ها شده و عدم تطبیق زندگی حقیقی و زندگی های مجازی در آن، باعث برهم خوردن نوعی توازن شخصیتی در برخی از افراد بویژه جوانان شده است و والدین نیز به دلیل رشد روز افزون تکنولوژی و کاربری های وسیع آن فرصت و توان کافی برای شناخت دقیق این فضا را نداشته و این امر خود به اثرات سوء استفاده از آن دامن زده است.  اگرچه برخی افراد از فضای مجازی بستری مناسب برای ساخت برند شخصی و ایجاد کسب ‌وکار خود بهره گرفته اند، اما بسیاری از افراد بدون هیچ هدفی و تنها برای سرگرمی از آن استفاده می‌کنند که وقت زیادی از آن‌ها گرفته و گاهی اوقات به افزایش استرس و دردسرهای زیادی برای آن‌ها منجر می‌شود. ما و بسیاری از اطرافیانمان ساعت ها درگیر این فضاها هستیم و این زنگ خطر، مدت هاست که به صدا در آمده است.

این چنین است که تا چشم بر هم می‌زنید یک ساعت یا چند ساعت از وقت شما سپری شده است و در نهایت زمان ارزشمند زیادی از روز خود را که می‌ توانستید صرف فعالیت های مفیدتر و بهتری نمایید، تلف کرده اید. بسیاری از افراد از مطالعات روزمره جا می مانند. کتاب نمی خوانند، ورزش نمی کنند، حتی به پیاده روی ساده نمی روند، به بهانه ی آنکه وقت نداریم. با یک حساب سرانگشتی ساده می بینید که هر روز ساعت های زیادی را تنها در فضای مجازی می چرخند و زمانی که همچو باد می گذرد.

ما همواره مصرف کننده ی تکنولوژی و پدیده های فرهنگی نشات گرفته از آن هستیم. از اینرو لزوم برخوردهای صحیح و نحوه درست پذیرش و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی ها، از ضروریات آموزشی در هر جامعه ای بالاخص کشور ماست و اکنون سال هاست که خلاء این آموزش و یک برنامه ریزی مدون و مطلوب برای فرهنگ سازی و تامین نیازهای فرهنگی در افراد جامعه بالاخص جوانان احساس می شود.

منبع : نقش نیوز

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93143
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن