اجتماعی

آیا خدمات شهری سبک زندگی مردم را تغییر می‌دهد؟

خدمات شهرنشینی بخش ضروری و اجتناب ناپذیر زندگی شهرنشینی است. اما امروزه می‌توان از این ابزار برای اهداف فرهنگی و اجتماعی بهره گرفت. تحقیقات نشان می‌دهد خدمات شهری می‌تواند سبک زندگی مردم را تغییر دهد. هرچه خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه شود مردم، تغییرات را ساده‌تر و سریع‌تر می‌پذیرند.

به گزارش تفاهم آنلاین، خدمات شهری بخش ضروری و اجتناب ناپذیر زندگی شهرنشینی است که در سالهای اخیر به طور قابل توجهی توسعه یافته است. اکنون این خدمات به نیازهای ضروری از قبیل نظافت شهر یا فضای سبز شهر محدود نمی‌شود.

خدمات شهری با اهداف فرهنگی و اجتماعی، آن را به ابزاری مؤثر برای مدیریت شهر تبدیل کرده است. در این میان اگر اثرات این خدمات بر سبک زندگی مردم اثبات شود می‌تواند با بکارگیری هدفمند آن تغییرات بزرگی ایجاد نمود.

سبک زندگی مردم چگونه شکل می‌گیرد؟

تعاملات اجتماعی مردم یکی از عوامل تأثیرگذار بر سبک زندگی مردم است. با توسعه زندگی شهری مباحث مربوط به هویت و منزلت اجتماعی افراد اهمیت ویژه‌ای یافته است. همه ما به صورت ناخودآگاه در انتخاب الگوهای رفتاری خود به محیط پیرامون خود رجوع می‌کنیم.

سبک زندگی افراد به تناسب موقعیت اجتماعی و شغلی آنها تعیین شده و عادات فکری و رفتاری مردم را شکل می‌دهد. در نتیجه منابعی که در اختیار افراد قرار می‌گیرد در تعیین سبک زندگی آنها تأثیرگذار است. این امر در مقایسه قشر مرفه و قشر متوسط جامعه کاملاً مشهود است.

دسترسی قشر مرفه جامعه به امکانات و درآمد بیشتر، به عنوان مثال نوع مراقبت‌های درمانی و تفریحات آنها را متفاوت می‌سازد. بنابراین افکار و عقاید شخصی و هویت و منزلت اجتماعی افراد به یک اندازه در تعیین سبک زندگی افراد جامعه مؤثر است.

نقش خدمات شهری در تغییر سبک زندگی مردم

خدمات شهری چگونه رفتار مردم را تغییر می‌دهد؟

تحقیقات نشان می‌دهد میزان برخورداری از امکانات و خدمات شهری و نیز میزان بهره‌گیری مردم از این خدمات بر رفتار آنها تأثیرگذار است. یک مثال روشن این است که ساده‌ترن خدمات شهری که در قالب جمع‌آوری زباله و نظافت معابر ارائه می‌شود می‌تواند نظافت را به یک رفتار دائمی مردم تبدیل کند.

در مناطقی که اینگونه خدمات شهری به بهترین نحو ارائه می‌شود مردم محله نیز به رعایت پاکیزگی و اصول شهرنشینی پایبندی بیشتری دارد. مثلاً در مناطقی که سطل‌های تفکیک به تناسب جمعیت مردم در محله وجود دارد اهتمام مردم به بازیافت و جداسازی زباله‌ها نیز بیشتر است.

به همین ترتیب وجود فضای سبز و امکانات ورزشی در سطح شهر می‌تواند ورزش و تلاش برای حفظ سلامتی را در سبک زندگی مردم وارد سازد.

علاوه بر آن تجربه نشان داده هرچه افراد به خدمات شهری بیشتر و بهتری دسترسی داشته باشند سبک زندگی مدرن‌تری دارند. البته گذر از سبک زندگی سنتی به مدرن به زمان زیادی نیاز دارد ولی توسعه خدمات شهری و ایجاد فرصت‌های برابر برای تمام مردم، اقدام مؤثری در این عرصه محسوب می‌شود.

نکته مهم این است که ارتباط مستقیمی میان میزان خدمات شهری و میزان تعامل و همراهی مردم وجود دارد. به عبارت ساده‌تر در مناطقی که خدمات بیشتر و بهتری دریافت کرده‌اند سبک زندگی مردم سریع‌تر و ساده‌تر تغییر یافته است. البته در این میان نقش فعالان اجتماعی و رسانه‌ها را نیز نباید نادیده گرفت.

بنابراین خدمات شهری می‌تواند ابزار مناسبی برای تغییر رفتارهای غلط مردم باشد. اگر ساعتها در مورد فواید ورزش کردن سخنرانی کنیم ولی امکانات ورزشی در دسترس عموم مردم قرار ندهیم نتیجه‌ای نخواهد داشت.

باید هم‌زمان با فرهنگ‌سازی، امکانات و خدمات شهری مورد نیاز را در دسترس عموم مردم قرار دهیم تا تغییر مورد نظر در سبک زندگی مردم ایجاد شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68012
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن