کارآفرینی

فرهنگ‌سازی کارآفرینی؛ گامی مهم در توسعه اقتصادی

یک مدرس دانشگاه در کردستان می‌گوید: توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه سبب خلق ثروت، ایجاد اشتغال، آسایش و رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، مجید آوج با اشاره به اینکه کارآفرینی ایجاد کسب‌وکار بر مبنای فکر و ایده نو است، عنوان کرد: کارآفرین، کسی است صاحب ایده و نوآوری و خلاقیت که مخاطرات و ریسک اقتصادی را می‌پذیرد و در مقابل جامعه و افرادی که برای آن‌ها ایجاد اشتغال می‌کند دارای تعهد خاصی است، لذا کارآفرین برای رشد و پیشرفت و ادامه فعالیت خود نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری دولت در حوزه کارآفرینی است.

وی در خصوص فرهنگ کارآفرینی اضافه کرد: در بحث فرهنگ کارآفرینی با دو مقوله فرهنگ و کسب‌وکار مواجه هستیم، به گونه‌ای که از یک طرف کارآفرینی می‌تواند موجب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه شود و از طرفی دیگر بسترهای فرهنگی برای توسعه کارآفرینی باید مهیا باشد.

آوج، آثار و پیامدهای کارآفرینی در جامعه را این‌گونه عنوان کرد و گفت: چنانچه در حوزه کارآفرینی، سرمایه‌گذاری صورت بپذیرد، پیامدهایی همچون ایجاد اشتغال، خلق ثروت، ایجاد رفاه اجتماعی را به دنبال خواهد داشت که همین رفاه اجتماعی خود سبب می‌شود، مردم در سایه آسایش در زندگی، اوقات فراغت بیشتری داشته باشند و از این رو به مبحث فرهنگی بپردازند. در نتیجه می‌توان گفت که کارآفرینی در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه اثر بسزایی دارد.

به گفته این مدرس دانشگاه، شاید در نگاه اول این‌گونه به نظر برسد که صرفا حمایت‌های دولت در حوزه کارآفرینی می‌تواند موثر باشد، اما باید اذعان کرد که خود خانواده‌ها به عنوان اساس ایجاد تفکر و فرهنگ کارآفرینی می‌توانند تاثیر بسزایی در این حوزه داشته باشند.

وی ادامه داد: میزان اعتماد و حمایت جامعه و رسانه‌ها از محصولات و خدمات کارآفرینان می‌تواند موجب رشد و توسعه این مهم باشد.

آوج، پرداختن به مباحث کارآفرینی در رسانه‌های ملی و سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری، مکتوب و اینترنتی را از نشانه‌های اهمیت کارآفرینی در جامعه دانست و افزود: رسانه‌ها بهترین راه برای ارائه الگوهای کارآفرینی موفق و بیان مشکلات و موانع واقع بر سر راه کارآفرینان است.

وی از شاخصه‌های اصلی کارآفرینان را خلاقیت و نوآوری و تلاش و کوشش دانست و تصریح کرد: کارآفرینان به دلیل ویژگی‌های بیان شده و همچنین ریسک‌پذیری، از سایر افراد جامعه متمایز می‌باشند. آن‌ها افرادی هستند دارای هدف و با برنامه مشخص که از فرصت‌ها به نحو احسن بهره می‌برند و در همین عصر کرونا که بسیاری از کسب‌وکارها متحمل ضرر و زیان‌های بسیاری شده‌اند، کارآفرینانی هستند که از همین فرصت در جهت ایجاد کسب‌وکار جدید و کسب درآمد بهره می‌برند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: کارآفرینی فرآیندی اکتسابی است و خانواده‌ها می‌توانند از بدو تولد تا شکل‌گیری شخصیت فرد تاثیر بسزایی در شخصیت فرزندان خود داشته باشند، اینکه خانواده‌ها به کودکان خود اجازه پویایی و تحرک بدهند و آن‌ها را برای حضور در جامعه آماده کنند و همین که والدین به دنبال کسب درآمد و فعالیت اقتصادی در جامعه هستند، به عنوان یک ارزش در وجود فرد یا کودک نهادینه و فرد این را یک ارزش در زندگی خود تلقی می‌کند.

وی تاکید کرد: حتی در سنین جوانی و نوجوانی می‌بایست، بسترهای فرهنگی در جامعه و خانواده مهیا شود تا فردی که ایده‌ای دارد، قادر به مطرح کردن ایده خود در سطح خانواده باشد و با آن‌ها مشورت کند و در این‌جا لازم است والدین به ایده‌ها و طرح‌های جوانان خود احترام بگذارند و سریع، ایده‌های آنان را رد نکنند تا هم از تجربیات و هم از حمایت‌های مالی والدین بهره‌مند شوند و چنانچه والدین دانش کافی در این زمینه را ندارند از مشاورین و صاحب نظران حوزه کارآفرینی استفاده کنند؛ شاید این ایده جوان ما یک فرصت کارآفرینی برای جامعه باشد.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اولین گام در ایجاد فرهنگ کارآفرینی مستلزم داشتن اراده و پشتکار، ایده و هدفمند بودن فرد است، سپس شغل مورد نظر و مخاطبان را شناسایی کند.

به گفته آوج، ایجاد کسب‌وکارهای جدید مستلزم داشتن برنامه‌ای مدون، مدل کسب‌وکار و مدیریت امور مالی است.

وی بر این باور است که زمانی کارآفرینی در جامعه‌ای شکل بگیرد و مورد حمایت افراد جامعه واقع شود، آثار و پیامدهای مثبت اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به دنبال خواهد داشت، از این رو امروزه بحث کارآفرینی مورد توجه اندیشمندان، صاحب‌نظران و حتی سیاست‌گذاران واقع شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=55075
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن