علمی و تکنولوژی

آیا ابتلا به حصبه قابل تشخیص است؟

علائم حصبه چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

حصبه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارشی است که موجب عفونت و تب شدید در فرد می‌شود. حصبه از طریق غذا و آب آشامیدنی آلوده به فرد منتقل می‌شوند و کشنده هستند. حصبه یا تیفوئید با ضعف، احساس درد شکم، یبوست و سردرد خود را نشان می‌دهد. با استفاده از آزمایش Widal می‌توان حصبه را تشخیص داده و راه‌های درمانی آن را اجرا کرد. اگر قصد دارید تا در ارتباط با این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش widal چیست و چرا تجویز می‌شود؟

آزمایش widal یکی از راه‌های شناسایی و تشخیص بیماری حصبه است. این بیماری نوعی عفونت باکتریایی شدید است که بیشتر در کشور‌های فقیر و مناطقی که اصول اولیه بهداشتی مانند شستن دست‌ها رعایت نشود، اتفاق می‌افتد. باکتری حصبه با لانه کردن در روده و خون انسان زندگی می‌کند.

این بیماری از طریق تماس با مدفوع فرد آلوده می‌تواند به دیگران منتقل شود. از طرفی، تنها راه انتقال آن از انسان به انسان است زیرا تیفوئید در حیوانات دیده نمی‌شود. این بیماری با علائمی مانند تب بالا و مشکلات دستگاه گوارشی خود را نشان می‌دهد که در این حالت، فرد مشکوک با تجویز پزشک معالج باید آزمایش Widal را انجام دهد.

در حالت کلی باکتری حصبه می‌تواند از دهان وارد بدن شده و به مدت ۱ الی ۳ هفته در روده باقی بماند. پس از آن با عبور از دیواره‌های روده به سمت جریان خون حرکت کرده و وارد آن می‌شود. با گردش خون در بدن، باکتری حصبه نیز به تمامی بافت‌ها و اندام‌های بدن رخنه کرده و آن‌ها را نیز درگیر می‌کند. با وارد شدن باکتری تیفوئید به خون، سیستم ایمنی بدن امکان مبارزه با آن را ندارد، زیرا باکتری‌های این بیماری در داخل سلول‌های میزبان زندگی می‌کنند که این مناطق از دسترس سیستم ایمنی بدن خارج است.

هدف از انجام تست ویدال، شناسایی به موقع بیماری و درمان آن است. در این حالت با مصرف به موقع آنتی بیوتیک‌ها می‌توان درمان را تکمیل کرد. از طرفی در برخی افراد، بیماری حصبه بدون هیچ‌گونه علامتی ایجاد می‌شود که این گروه تنها ناقل حصبه خواهند بود. البته بهتر است بدانید که هرگز نباید بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف خودسرانه دارو کنید.

تفسیر آزمایش widal

از جمله عوامل تأثیرگذار در جواب تست ویدال، آنتی ژن‌های آن است که در آزمایش خون وجود دارند. نیمی از افرادی که آزمایش ویدال را انجام می‌دهند، با گذشت یک هفته از ورود میکروب به بدنشان، جواب مثبت دریافت می‌کنند و تعداد زیادی از آن‌ها یک ماه به طول می‌انجامد تا آزمایش آن‌ها مثبت شود.

تفسیر آزمایش ویدال بر اساس مقدار آنتی ژن موجود در خون فرد بیمار انجام می‌شود. آنتی ژن‌ها در سه دسته کلی در بدن هر فرد وجود دارند:

  • آنتی ژن H
  • آنتی ژن O
  • آنتی ژن سطحی یا کپسولی

نوع اول این آنتی ژن‌ها H است با جنس پروتئین و میزان آنتی‌کر ضد بالاتر نسبت به کلاس IgG، در نوع دوم یا آنتی ژن O، که از جنس لیپو پلی ساکارید است با مقدار آنتی‌کر بالاتر از کلاس IgM که نوع دوم پس از درمان حصبه در مدت زمان کوتاهی مانند ۳ تا ۶ ماه به صورت منفی در تست ویدال مشخص می‌شود. اما آنتی ژن H به صورت مثبت خود را نشان می‌دهد. دقت داشته باشید که آنتی‌کر همان پروتئین‌های چسبیده شده به آنتی ژن‌ها هستند.

آنتی ژن سطحی یا کپسولی با قرار گرفتن در اطراف آنتی ژن O با نام vi از جنس پلی ساکارید شناخته می‌شود. آنتی‌بادی تولید شده برای مبارزه با آن از کلاس IgM است. آنتی ژن کپسولی خیلی دیرتر از دو نوع آنتی ژن دیگر در خون مشاهده شده و با سرعت بالایی نیز از بین ‌می‌روند.

برای تفسیر تست ویدال باید محدوده نرمال مقدار آنتی ژن‌ها را بدانید تا بتوانید نتیجه را به درستی معنا کنید. هرگاه مقدار آنتی ژن O کمتر از ۸۰/۱، آنتی ژن H کمتر از ۶۰/۱ و در نهایت آنتی ژن vi کمتر از ۴۰/۱ باشد می‌توان گفت بدن در حالت نرمال قرار گرفته و بیماری حصبه تشکیل نشده است.

در صورتی که مقدار آنتی ژن O و H در محدوده طبیعی خود برابر یا بیشتر از مقدار نرمال شوند، با توجه به علائم و نشانه‌های بیمار، می‌تواند گفت که به حصبه مبتلا شده است.

چنانچه آنتی ژن‌های O و H به ترتیب حداقل ۸۰/۱ و ۴۰/۱ باشد، فرد مشکوک به بیماری حصبه یا مشابه آن است. در حالتی که بیمار مبتلا به حصبه شناسایی شود، مقدار آنتی ژن O از آنتی ژن H در اوایل بیماری بیشتر خواهد بود و با ادامه یافتن مشکل این نتیجه برعکس می‌شود.

با توجه به مطالب گفته شده، انجام ارزیابی‌های بالینی بیمار، بررسی نشانه‌ها و علائم موجود و در برخی موارد انجام آزمایش‌های دیگر می‌توانند تعیین‌کننده وجود حصبه در شخص باشند. این بدان معناست که تست ویدال به تنهایی نمی‌تواند وجود تیفوئید را تأیید کند.

شرایط انجام آزمایش widal

برای انجام آزمایش Widal نیازی به رعایت شرایط خاص و محدودی نیست. بیمار باید به صورت ناشتا این آزمایش را انجام دهد تا مقدار آنتی ژن‌ها درست و دقیق اندازه‌گیری شوند.

تشخیص حصبه با چه آزمایش‌هایی انجام می‌شود؟

به منظور کمک‌رسانی و استفاده از شیوه‌های درست درمانی برای بیماران مبتلا به حصبه یا تیفوئید، تشخیص دقیق آن از اهمیت ویژه یا برخوردار است. بروز علائم مشابه در حصبه با بیماری‌های دیگر مانند مالاریا، آنفولانزا و… که با ایجاد عفونت، سردرد، تب بالا و دیگر معیار‌ها خود را نشان می‌دهد، ممکن است پزشک معالج را در تشخیص نوع بیماری با خطا مواجه کند.

از این رو انجام آزمایش‌های دقیق و سریع در تشخیص حصبه نقش به سزایی خواهند داشت. تست ویدال یکی از انواع آن‌ها است که در صورت تشخیص درست و به هنگام می‌تواند از پیشروی آن در بدن جلوگیری کند. روز‌های اول ایجاد عفونت در بیمار، بهترین زمان برای انجام آزمایش تشخیص بیماری حصبه است.

تشخیص حصبه در منزل با هومکا!

آزمایش Widal با هدف اندازه‌گیری آنتی ژن‌های موجود در خون، نشان می‌دهد که فرد به بیماری حصبه مبتلا شده است یا خیر. شما می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هومکا بهره کافی را داشته باشید. این مجموعه با ارائه خدمات آزمایشگاهی به صورت حضوری در منزل و یا محیط کار شما موجب می‌شود تا بتوانید در صورت نداشتن وقت کافی و یا توانایی حضوری در آزمایشگاه‌ها، تست ویدال و سایر آزمایشات خون و ادرار را انجام دهید.

مجموعه هومکا طرف قرارداد با بیمه‌های پایه و تکمیلی است که با تعداد بالایی از مراکز آزمایشگاهی در استان تهران و دیگر شهرستان‌ها مانند کرج، اصفهان، اهواز، شیراز، رشت، قزوین و تبریز خدمات آزمایش در منزل را ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره رایگان و ثبت درخواست آزمایش خون در خانه می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست خود را ثبت کرده تا در کمترین زمان، متخصصان و پرستاران هومکا در محل تعیین شده انجام خدمت کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86446
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن