یادداشت

آفت کش ها ؛ تهدیدی برای سلامتی!

محمدی – کارشناس محیط زیست

آفت کش ها از سوی کشاورزان برای از بین بردن آفات و همچنین کنترل علف های هرز در محصولات کشاورزی استفاده می شود . آفت‌کش ها دارای انواع مختلفی از جمله شامل علف کش ها، حشره کش ها ، قارچ کش ها و … می باشند .

البته در این راستا براساس ضوابط کنوانسیون بین المللی ، همه کشورها باید به میزان استفاده از آفت کش ها  جهت حفظ سلامت و همچنین  کیفیت محصولات کشاورزی دقت نظر داشته باشند.

مصرف بی رویه ی آفت کش ها در محصولات کشاورزی، یکی از مسائل مهمی است که متاسفانه در زندگی این روزهای ما به شدت ساری و جاری است. البته انتظار می رود که با افزایش مدرنیته ، بطورکلی مصرف کودهای کشاورزی به حداقل برسد. در حالیکه مصرف بی رویه این نوع کودها و مضرات آن برای سلامتی انسان ها موجب نگرانی مردم شده است. در چند دهه ی اخیر با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای روز افزون برای مواد غذایی، از کودهای شیمیایی برای رسیدن به حداکثر بازدهی بصورت بی رویه، مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که کشاورزی در بیشتر مناطق بر پایه ی کاشت و برداشت سنتی است، این تفکر در میان روستائیان رواج پیدا کرده است که استفاده ی هر چه بیشتر از کودهای شیمیایی موجب افزایش محصول خواهد شد. میوه ها و سبریجات با ظاهر درشتی که فاقد طعم و خاصیت های چند دهه پیش خود است و کمتر کسی شاید بداند که این معضل نشات گرفته از استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و باقی ماندن آن در ترکیبات آن محصولات است. جالب است بدانید ، 300 نوع ماده و ترکیب شیمیایی خطرناک و سرطان زا در اثر استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی به چرخه غذایی وارد می شوند. این در حالی است که طبق تحقیقات علمی 60 درصد از سموم دفع آفات، 90 درصد از قارچ کش ها و 30 درصد از حشره کش ها سرطان زا هستند.

آمار منتشر شده از سوی مدیر تحقیق و توسعه فناوری زیستی آسیا در سال های گذشته نیز گویای همین مطلب بود. چرا که طبق این آمار در ایران هر ساله 34 هزار نفر در اثر سرطان می میرند که 90 درصد آن ها ساکنان استان های گلستان، مازندران، گیلان و دشت مغان هستند و این آمار رابطه ی مستقیمی با سموم و کودهای شیمیای دارد. چرا که 50 درصد از سموم و کودهای شیمیایی کشور در مزارع این مناطق مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایطی که آلودگی هوا بیش از پیش شده و متخصصان تغذیه برای حفظ سلامت و در امان ماندن شهروندان از آثار منفی آلاینده های موجود درهوا آنان را به مصرف انواع میوه و سبزیجات ترغیب می کنند، متاسفانه به دلیل استفاده بیش از اندازه و غیرمجاز از سموم کشاورزی در میوه ها و سبزیجات، در سایه عدم نظارت کافی و وافی از سوی مسئولان وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی، بقایای سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی باعث شیوع سرطان های مختلف، نازایی، نارسایی جنین، بیماری های ریوی و بروز بیماری های خطرناک در کشور شده است.

آفت کش ها و عوارض آن
آفت کش ها و عوارض آن

استفاده ی بیش از حد از کودهای شیمیایی حاوی ازت برای تسریع رشد رویشی بسیاری از سبزی ها مخصوصا سبزی های برگی دارای بسیاری از نیترات هستند که در بسیاری از موارد از استانداردهای تعیین شده نیز بیشتر است. البته این موضوع در محصولاتی که با فاضلاب آبیاری می شود ، شیوع بالاتری دارد. چرا که فلزات سنگین مثل سرب، نیترات، جیوه و مس که از طریق فاضلاب های شهری وارد چرخه حیات و پس از آن داخل گیاه می شوند به شدت بر روی سیستم گوارشی بدن تاثیرگذارند. کود اوره که به علت ارزان بودن به مقدار زیادی مصرف می شود، بعد از استفاده در محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی به نیترات تبدیل شده و در آن تجمع می یابد، که باعث اختلال در سیستم گوارشی، ناهنجاری های عصبی و اختلال در سیستم غدد درون ریز و سیستم ایمنی خواهد شد.

چرا که بخش زیادی از سموم و کودهای مصرفی به دلیل زمان نامناسب استفاده و یا مصرف بیش از مقدار مورد نیاز، در خاک باقیمانده و توسط زهکش و یا بارندگی های فصلی به منابع آبی راه پیدا می کنند و از این طریق نیز موجب به خطر افتادن سلامت جامعه می شوند.

امروزه در تمام دنیا با آشکار شدن زیان های مهلک سموم دفع آفات نباتی و کودهای شیمیایی، مردم جهان از کشاورزی متکی به مواد شیمیایی فاصله گرفته و به استفاده به محصولات ارگانیک و سالم روی آورده اند. چرا که در کشاورزی ارگانیک استفاده از کودهای شیمیایی، سموم و افزودنی های غیرمجاز محدود و یا بطور کلی حذف می گردد و از آنجایی که در کشاورزی ارگانیک مطابق با اکوسیستم رفتار می شود ، اثر مخربی برای محیط زیست ندارد. در هر صورت استفاده از این حجم از کودهای شیمیایی و عوارض ناشی از آن ، مطلب مهمی است که در صورت عدم رعایت آن، بطور قطع در روزهای آتی متوجه ی نسل های آینده ما خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88203
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن