اقتصادی

تقابل میان برندها

تقابل میان برندها در فعالیت های کارآفرینانه ، امری شایع در تمام جهان است. برندهای قدری که هر کدام اسم و رسمی ماندگار دارند، اما هنوز رقابت با رقیبان تراز اولشان در راس امور و برنامه ریزی هایشان قرار دارد. اما برندها چگونه می توانند اینچنین با زندگی افراد یک جامعه عجین شوند و برای همیشه در ذهن ها باقی بمانند؟ جواب این سئوال بسیار ساده است. تبلیغات و بازاریابی اصولی و موفق ، فاکتورهای موثری برای پیروزی در میدان سخت رقابت برندها است.

رقابت میان برندهای مطرح جهان از گذشته تا به امروز ادامه دارد و تنها عامل موثر در این میان ، توجه به مزیت های رقابتی است. مزیت هایی از قیمت گذاری و کیفیت گرفته تا قدمت و سابقه که البته در این میان فاکتور رعایت اصول درست بازاریابی ، حرف اول و آخر را می زند.

برندهای معروف به خوبی می دانند که چگونه در یک فضای رقابتی سالم ، علی رغم رقابت با یکدیگر به نوعی با ایجاد یک رقابت جذاب به ارتقای یکدیگر نیز کمک کنند. در واقع آن ها متوسل به یک دشمنی تبلیغاتی می شوند و البته با ظرافتی وصف ناپذیر به این رقابت دامن می زنند. آن ها از این طریق ، افکارعمومی را معطوف به این دعواها می نمایند و در نهایت این برندها هستند که از این به اصطلاح کل تبلیغاتی منتفع خواهند شد.

شاید جای بسی تعجب است که دو شرکت خودروسازی ” بنز” و “بی ام دبلیو” که هر کدام اسم  و رسمی ماندگار دارند، هنوز به رقابت با یکدیگر می پردازند و در شعارهای تبلیغاتی شان بعضا بوجود این رقابت اشاره می کنند.  بطور مثال در تولد صد سالگی تأسیس “بی ام دبلیو”، شرکت بنز با انتشار یک بنر تبلیغاتی با تمام وجود به مخاطب خود منتقل کرد که شرکت با اصالت تر و قدیمی تری نسبت به ” بی ام دبیلیو” است. شرکت خودروسازی “بنز” خطاب به “بی ام دبلیو” نوشت: تبریک به خاطر صد سال رقابت. سی سال اول که نبودی، حوصله‌ سر بر بود. البته شرکت “بی ام دبلیو” هم این بیانیه را بی پاسخ نگذاشت و خطاب به این رقیب دیرینه اش نوشت: وقتی تو به دنیا آمدی، من نبودم و وقتی من به دنیا آمدم تو پیر شده بودی. او سعی کرد ، مدرنیته و به روز بودن خود را نسبت به خودروسازی بنز با این جمله به رخ بکشد.

رقابت برندهای مطرح جهان
رقابت برندهای مطرح جهان

همانطور که مشاهده می کنید ، کارآفرینان قدر می دادند که چگونه با تسلط بر فضای بازار و یک بازاریابی اصولی، همه چیز را حتی در برابر قدرترین حریف به نفع خود تمام کنند. نمونه های زیادی از این تقابل را می توان نام برد. تقابل میان پپسی و کوکاکولا برگرکینگ در مقابل مک ‌دونالد و  دوراسل و انرجایزر( دو باتری ساز معروف جهان) نمونه های مشهوری هستند که هریک به تنهایی باز حوزه ی مربوطه ی خود را به اشباع رسانده اند.

در میان این دعوا ، حرف اول و آخر را مصرف کننده می زند، به همین علت مزیت های رقابتی برندها می تواند در جذب این مصرف کننده ها بسیار موثر عمل نمایند. تبلیغات جذاب، بسه بندی های شکیل، قیمت گذاری پایین ، همه و همه فاکتورهایی هستند که می توانند برندهای معروف را برنده ی این میدان نمایند. تبلیغات مقایسه ای در کنار رعایت اصول اخلاقی می تواند در جذب مشتری بسیار موثر باشد . فقط کافی است در این حوزه کمی خلاق باشید تا بتوانید گوی رقابت را از دست سایر رقبا بربایید.

حسین یحیایی – مدیر مسئول  روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88220
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن