اجتماعی

آشپزی ؛ صنعتی پولساز

در سالیان گذشته ، آشپزی به صورت امروزی پیشرفته نبوده و آشپزی تقریبا حدود چند میلیون سال پیش شروع شده و ابتدا به صورت طبخ کردن بوده و به عبارتی آشپزی با کشف آتش به وجود آمد و همانطور که گفته شده ، این صنعت پولساز جهان همانند امروز گسترده نبوده و روش آشپزی در قدیم این گونه بوده که تکه ی غذا را به صورت خام در آتش می انداختند تا پخته شود.شاید در یک تعریف جامع اینگونه می شود بیان کرد ،که آشپزی یک فناوری و مهارت برای درست کردن غذا، با استفاده از گرما یا بدون آن  و یا  وسایل پیشرفته امروزی می‌باشد.

اگرهمین الان از کودک تان و یا از یک نوجوان  بپرسید که می خواهد در آینده چه کاره شود و او در پاسخ شما بگوید آشپز، کمی بهت زده می شوید. چرا که اشل های استاندارد ذهنی ما و عموم جامعه ، مشاغلی چون پزشکی، مهندسی و … را مسیر موفقیت می داند و هرگز شغلی با عنوان آشپز را چارچوب استانداردی برای رسیدن به موفقیت نمی داند. جالب است که بدانید ، اکنون آشپزی در رده ی یکی از پولسازترین مشاغل دنیا قرار گرفته است و در میان میلیاردرها و میلیونرهای دنیا افراد زیادی هستند که ثروتشان را از راه آشپزی،‌ خوراکی و سیر کردن شکم مردم دنیا به روش‌های مختلف به دست می آورند. آ نها علاوه بر اینکه در کار خود موفق اند، به ثروت های افسانه ای نیز دست یافته اند.

باید به این نکته دقت داشته باشیم ،صنایع غذایی از کوچک‌ترین تا بزرگ ترین نوع خود، همیشه و در بیشتر جوامع و سرزمین ها ، در شمار پردرآمدترین صنایع قرار داشته‌اند. به گفته بزرگان این صنعت ، خوشبختانه در کشور ما نیز به همین صورت است و صنعت آشپزی و غذا با ایده های به‌روز و نوین خود  می تواند از بهترین شغل‌های  سال های آینده به شمار رود.

آشپزهای ثروتمند
آشپزهای ثروتمند

ثروتمند ترین آشپز جهان، گوردون رمزی 45 ساله با دارایی بیش از 38 میلیون دلار است. او لقب ثروتمند ترین آشپز جهان به انتخاب نشریه فوربس را به خود اختصاص داده است. او اکنون شعبات مختلف رستوران های خود را در جای جای جهان اداره می کند و مولف بیش از 20 جلد کتاب بوده و چهره ای سرشناس در برنامه های تلویزیونی آشپزی است. جمی اولیور یکی دیگر از ثروتمند ترین آشپزهای دنیاست. ثروت او ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می شود. او در طول دهه ۱۹۹۰ و وقتی مهارت های آشپزی اش را در تلویزیون و در ۲۳ سالگی نشان داد ، معروف شد. او یک رستوران زنجیره ای ایتالیایی مشهور و همچنین هزاران محصولات آشپزخانه ای تحت گواهی با نام خودش دارد و تاکنون نزدیک به ۳۰ کتاب آشپزی منتشر کرده است. آنها صرف ‌نظر از این‌ که چگونه به این موفقیت رسیده‌اند، راهی برای نفوذ در اذهان مردم و به‌دست آوردن ثروت خود پیدا کرده‌اند و نکته ی کلیدی دقیقا همین جاست.

بنابراین دریافتیم، که صنعت غذا یکی از صنایع منحصر به فردی است که می تواند الهام بخش بسیاری از فعالیت های کارآفرینانه و کسب درآمد باشد. چراکه غذا یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی هر کشوری است
پژوهشگر و مولف بین‌المللی مجموعه کتاب‌های آموزشی در زمینه صنایع‌غذایی  با اشاره به اینکه غذا یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی هر کشوری است و کمتر توریست یا گردشگری است که به کشوری سفر کند و در آنجا به دنـبال فست فود و یا غذاهای کشور خودش باشد. همه به دنبال تجربه های جدید از غذاهای ملل مختلف هستند.

فرهنگ غذایی ایران بسیار غنی و متنوع است و می توان با نگاهی جدید و خلاقانه به آن، استارت یک فعالیت نوآورانه را زد.  آشپزی یکی از ساده ترین راه ها برای کسب درآمد بالاخص برای زنان خانه دار است. بسیاری از افراد در منازل از طریق فینگرفودها، پخت شرینی ها،شکلات ها و غذاهای خانگی به کارآفرینان بزرگی تبدیل شده اند. در واقع می توان گفت ، نظام آموزشی کشور ما و همچنین دانشگاه های ما فارغ التحصیلان مان را متوهم کرده است. متاسفانه ما در ایران از ضعف فرهنگ کار رنج می بریم و البته باید با تجدید نظر کلی در این حوزه به نوعی برای فعالیت های کارآفرینانه در حوزه های مختلف بگشاییم. اگر شما هم نیم نگاهی به فعالیت های حوزه ی آشپزی دارید، باید بدانید با کمی نبوغ و خلاقیت و البته کسب تجربه و ممارست می توانید حرفی برای گفتن در این شاخه ی پردرآمد داشته باشید.

مهندس امین رشیدی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82752
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن