کارآفرینی

انعطاف پذیری از مهارت های ضروری کارآفرینان

در جوامع امروزی شاید بتوان گفت که انعطاف پذیری و ریسک پذیری یکی از برجسته‌ترین ویژگی های کارآفرینان موفق است. چون عدم انعطاف‌پذیری در مورد مشتری یا نیازهای بازار، راهشان را به شکست منتهی می‌کند.

عصر حاضر، عصر کارآفرینان است و از اینرو تحقیقات زیادی در زمینه ی کارآفرینی و چگونگی راه و رسم آن توسط کارشناسان حوزه های مختلف صورت پذیرفته است و از آنجایی که شکست در فعالیت های کارآفرینانه بسیار محتمل و نزدیک است، قریب به اتفاق آن ها به دنبال پیشنهادات ویژه ای برای عدم شکست کارآفرینان و یا رویارویی آن ها بعد از شکست می باشند. در واقع آن ها درصدد آنند ،که کارآفرینان را برای روزهای سخت و چگونگی برخورد آن ها بصورت حرفه ای با شرایط شکست آماده و مهیا سازند و این مطلب دقیقا ،مصداق بارزی از اهمیت و لزوم انعطاف پذیری در کارآفرینان است.

مهارت انعطاف پذیری در زندگی کارآفرینان معجزه می کند. شاید در نگاه اول ،مفهوم انعطاف پذیری در فعالیت های کارآفرینانه به معنای توانایی سازگاری با مشکلات و مایوس نشدن در برابر از دست دادن سرمایه و مشکلات کسب و کار است. ما افراد بسیاری هستند که در شرایط سخت پیروز شده اند اما در مسیر موفقیت ماندگار نبوده اند. شکست و چالش به مرور زمان از آن ها ،افرادی ناتوان و مایوس ساخته است. در حالیکه مفهوم انعطاف پذیری در زندگی کارآفرینانه و فعالیت های کارآفرینی بسیار جامع تر و عمیق تر است. انعطاف پذیری واقعی به معنای پیشرفت و موفقیت، با وجود تمام کاستی‌ها، چالش‌ها و اختلالات موجود در بازار کسب و کار، استارت آپ ها و فعالیت های کارآفرینی است.

انعطاف پذیری از صفات کارآفرینان
انعطاف پذیری از صفات کارآفرینان

بسیاری از کارآفرینان جوان تنها به دلیل عدم انعطاف‌ پذیری در مورد مشتری ها یا نیازهای بازار، شکست را تجربه می کنند. به خاطر داشته باشید، خطرپذیری در فعالیت های کارآفرینانه سبب می شود که از عمق مشکلات و کاستی ها، یک کسب و کار موفق بروید. انعطاف پذیری در کارآفرینان موفق آ نها را  برای پذیرش هرگونه پیشنهادی که منجر به رشدشان شود، آماده می سازد.

از سوی دیگر ،هر چقدر یک کارآفرین انعطاف پذیرترتر باشد ،بهتر می تواند با تغییرات در محیط تکنولوژیکی همراه شود و فعالیت های او به نتایج بهتری منتهی شود. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که انعطاف‌پذیری، یکی از ضروری‌ترین مهارت‌های نرم در فعالیت های کارآفرینانه است. شاید بسیاری از کارآفرینان، اهمیت انعطاف در کارآفرینی را فقط به موقعیت‌های غیرمنتظره و فراز و نشیب های بازار محدود بدانند. اما چنین مهارتی، حتی در موقعیت‌هایی هم که به نظر می‌رسد، اوضاع مرتب است و همه چیز طبق برنامه و  اهداف تعیین شده ، پیش می‌رود، یک قابلیت بسیار مهم به شمار می‌رود و شما را چند قدم به موفقیت نزدیک تر می سازد.

یک کارآفرین موفق، زمانی به درک اهمیت انعطاف پذیری در کارآفرینی پی خواهد برد که با رصد دائمی فضای کسب ‌و کارش، به دور از هر گونه تعصب مجموعه اش را همواره  به امتحان کردن روش‌های جدید در انجام کارهایشان تشویق نماید و از به کار گیری ایده های جدید و نو بیمی نداشته باشد. او با درک درستی که از تغییر دارد ،در سازگاری و انطباق خود با سایر رقبا پیروز خواهد شد و به سیل مشتریانش می افزاید. چرا که چنین سیستمی با تغییرات نمی‌جنگند بلکه به دنبال تکامل از طریق متغیرهای موجود در برابرش است.

البته بررسی کسب و کارهای انعطاف پذیر نشان می دهد که سرعت رشد آنها هم نسبت به کسب ‌و کارهای ایستا و غیر منعطف بسیار زیاد است. چرا که کارآفرینانی با این تفکر در انتظار تغییرات نمی‌ مانند بلکه پیشاپیش به استقبال آن‌ها می ‌روند و از اینرو با اطلاع  از فرصت‌های بکر پیش رو و تهدیدهای احتمالی، موقعیت کسب و کارشان را مستحکم تر کرده و از اینرو همواره در یک مسیر رو به رشد ، گام بر می دارند.

دکتر حوریه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82393
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن