مناطق آزاد-گردشگری

آرامگاه خواجه مراد

سالانه تعداد زیادی از مسافران با خرید بلیط هواپیما چارتر ، برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به مشهد سفر می کنند. در واقع همه ما زمانی که نام مشهد به گوشمان می خورد، اولین تصویری که در ذهنمان نقش می بندد حرم امام رضا می باشد.

با این حال در مشهد جاذبه های مذهبی دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از مسافران و زائران از آن ها غافل هستند. یکی از این جاذبه های مذهبی که مورد توجه اهالی مشهد و مردم بومی واقع شده است، آرامگاه خواجه مراد می باشد.

خواجه مراد کیست؟

می دانیم که در تمامی دوران ها افراد مذهبی و معتقد بسیاری وجود داشته اند، اما تنها زمانی برای اینگونه افراد یک آرامگاه ساخته می شود که شخص بسیار مهمی بوده باشند و یا رابطه نزدیکی با امامان یا پیامبران داشته باشند.

بسیاری از مسافرانی که می خواهند بلیط چارتر شیراز مشهد را خریداری کنند و برای بازدید از این جاذبه مذهبی به مشهد بروند؛ اغلب این سوال در ذهنشان به وجود می آید که اصلا خواجه مراد کیست و چرا برای او یک آرامگاه با گنبد و… ساخته اند؟

روایات و داستان های مختلفی درباره هویت خواجه مراد وجود دارد، برخی از منابع می گویند که او حاکم خراسان بوده است، برخی دیگر می گویند او سردار مامون بوده است. با این حال رای اکثریت و هویتی که امروزه مردم مشهد به آن عقیده دارند این است که خواجه مراد از یاران امام رضا بوده است.

اهالی بومی بر این عقیده هستند که خواجه مراد یکی از سرداران مامون بوده که بعد از به شهادت رسید امام رضا (ع) به دستور مامون، شروع به افشاگری و پرده برداری از حکومت او کرده است. به همین دلیل اهالی برای او احترام خاصی قائل بوده و این آرامگاه را بنا کرده اند.

درباره آرامگاه

اگر می خواهید برای بازدید از این بنا با خرید بلیط هواپیما چارتر به مشهد سفر کنید، این نکته را مدنظر داشته باشید که آرامگاه در اطراف شهر با فاصله 14 کیلومتری قرار گرفته است. این آرامگاه که اکنون در جنوب شرقی مشهد واقع شده است، جاذبه مذهبی مهمی به شمار می رود.

سازنده این مقبره شخصی به نام «حاج محمد علی درویش» بوده است، این فرد با هزینه شخصی خود این بنا را به عنوان یادبودی برای خواجه مراد ساخته است و حتی محافظت و بازسازی از بنا را نیز خودش بر عهده گرفته است.

با این وجود که هدف اصلی از ساخت آرامگاه، گرامی داشتن یاد خواجه مراد بوده است اما به دلیل موقعیت قرارگیری ویژه آن، به عنوان مکانی برای استراحت و رفاه مسافرین نیز به شمار می رود. در حال حاضر اداره این آرامگاه بر عهده اداره اوقاف و امور خیریه خراسان می باشد.

زمانی که صحبت از آرامگاه می شود بسیاری از افراد تنها به بعد مذهبی و زیارتی آن توجه می کنند، در حالی که گاهی اوقات بازدید از جاذبه های مذهبی می تواند موجبات سرگرمی و تفریحات غیر مذهبی را نیز فراهم کند. آرامگاه خواجه مراد نیز به یکی از جاذبه های مذهبی و در عین حال گردشگری تبدیل شده است.

شما می توانید با خرید بلیط لحظه آخری تهران مشهد ، برای بازدید از این آرامگاه به مشهد سفر کنید و در طول زیارت خود، فعالیت های ورزشی مانند کوه نوردی نیز انجام دهید. از آن جایی که این بنا در ارتفاعات مشهد واقع شده است، مورد توجه کوه نوردان و ورزشکاران نیز قرار گرفته است.

به دلیل توجه زیاد مسافران و مردم محلی به این آرامگاه، در طول مسیر فروشگاه ها و مغازه های بسیاری نیز ساخته شده اند تا مسیر را برای مسافرین و… راحت تر کنند. به همین دلیل حتی اگر کوه نورد هم نیستید می توانید با خیال راحت برای بازدید از آرامگاه، شروع به حرکت به سمت قله کنید.

بازار خواجه مراد

بعد از خرید بلیط هواپیما چارتر و رسیدن به مشهد، خواهید دید که آرامگاه خواجه مراد علاوه بر فضای زیارتی، به یکی از مکان های بسیار خوب برای امرار معاش مردم محلی نیز تبدیل شده است. در مسیر رسیدن به آرامگاه بازارچه کوچکی ساخته شده و موقعیت شغلی خوبی را برای مردم ایجاد کرده است.

در این بازارچه اقلام مختلفی به فروش می رسد، برخی از مغازه ها صنایع دستی و سوغاتی های مخصوص مشهد را به فروش می رساند و برخی دیگر نیز لباس، کفش و گیوه های قدیمی. علاوه بر این ها، محصولات فرهنگی مانند انواع کتاب و مجله و… نیز در این بازارچه برای خرید وجود دارد.

معماری آرامگاه خواجه مراد

به صورت کلی زمانی که صحبت از آرامگاه یا یک مقبره مذهبی می شود، اولین تصویری در ذهن همه  نقش می بندد، یک گنبد با گلدسته های اطرافش است؛ حال تصور کنید شخصی بخواهد برای بازدید از یک آرامگاه در شهر مشهد، بلیط هواپیما چارتر را خریداری کند.

مشهد به خودی خود به عنوان شهری مذهبی میان مردم کشور شناخته می شود و علت آن نیز وجود حرم مطهر امام رضا (ع) می باشد؛ به همین دلیل با شنیدن نام آرامگاه خواجه مراد نیز ذهن همه به سمت بنایی گنبدی شکل کشیده می شود.

البته این تصور ذهنی تا حدی درست است چون این آرامگاه نیز دارای گنبدی هرمی شکل می باشد. این گنبد هرمی شکل که توسط یک شیروانی بزرگ پوشانده شده است، به صورت یک پنج ضلعی می باشد. علاوه بر گنبد، آرامگاه 2 گلدسته با کاشی کاری های بسیار زیبایی نیز دارد.

به صورت کلی آرامگاه هایی که در ایران ساخته می شوند علاوه بر جلوه مذهبی خود، از نظر معماری نیز بسیار زیبا و چشم نواز ساخته می شوند و می بینیم که تقریبا در تمامی آرامگاه ها، از کاشی کاری های سنتی مخصوص ایران استفاده می شود.

ایوان آرامگاه نیز با آینه کاری های بسیار دیدنی و زیبایی تزئین شده است و فضای معنوی درون آرامگاه را آرام بخش تر کرده است.

برای بازدید از این مقبره دیدنی می توانید بلیط هواپیما چارتر مشهد را از سایت آس چارتر خریداری کنید. در سایت می توانید روز پرواز، نوع هواپیما و تعداد مسافران را وارد کنید و با خیال راحت بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82655
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن