اجتماعی

آخرین وضعیت و مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین

در این مقاله مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین را بررسی خواهیم کرد. این دانشجویان در شرایط بلاتکلیفی و سرگردانی نگران کننده ای به سر می بردند.

وضعیت و مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین موضوعی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین و آوارگی افراد غیرنظامی، حدود 1400 نفر از دانشجویان ایرانی در بخش های مختلف این کشور مجبور به ترک شهر محل تحصیل و سکونت خود شدند. این دانشجویان در شرایط بلاتکلیفی و سرگردانی نگران کننده ای به سر می بردند. در این بین با پیگیری خود دانشجویان و سفارت ایران، تعدادی از این افراد به کشور لهستان انتقال داده شدند. در لهستان و با استفاده از تمهیدات در نظر گرفته شده، دانشجویان ایرانی به خاک ایران بازگردانده شدند. در اینجا قصد داریم وضعیت و مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین را پس از رویداد های اخیر بررسی کنیم.

چرا انتخاب اوکراین برای تحصیل؟

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و باز شدن مرزهای کشورهای تحت سلطه آن، سیل متقاضیان تحصیل از کشورهای مختلف دنیا، به دانشگاه های این کشورها سرازیر شد. البته این استقبال دلایل مختلفی داشت که در این میان می توان به مواردی همچون نبود آزمون ورودی برای تحصیل در دانشگاه های این کشورها، نزدیکی راه نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکا، هزینه پایین زندگی و شهریه ارزان تر اشاره کرد. از سویی دیگر گرفتن ویزای دانشجویی از این کشورها برای ایرانیان نیز بسیار آسان بود. در میان تمامی کشورهایی که روزی تحت سلطه جماهیر شوروی بودند، اوکراین یکی از مقصد های بسیار پرطرفدار برای دانشجویان ایرانی محسوب می شود.

آخرین وضعیت و مشکلات دانشجویان ایرانی در اوکراین:

در حال حاضر دانشجویان ایرانی مقیم کشور اوکراین شرایط بغرنجی دارند. از جمله این مشکلات می توان به عدم امنیت مالی و جانی و نبود مواد غذایی کافی اشاره کرد. بسیاری از خانواده ها نگران حال فرزندان خود هستند. سفارت خانه های ایران در لهستان و اوکراین نیز در تلاش هستند تا با اولویت حفظ امنیت جانی تمامی شهروندان ایران، فرایند انتقال دانشجویان به داخل کشور با سرعت انجام شود. دانشجویانی که مشمول سربازی هستند و در کشور اوکراین شاغل به تحصیل می باشند نیز می توانند از امتیازات ویژه دولت ایران برای شرایط جنگی اوکراین استفاده کنند. بر اساس این امتیازات ویژه، دانشجویان مشمول اجازه ورود و خروج از ایران تنها برای یک بار را دارا هستند و می توانند سه ماه در کشور زندگی کنند. در صورت ادامه پیدا کردن شرایط جنگی، این امتیازات تمدید خواهد شد.

 مشکلات دانشجویان ایرانی پس از بازگشت به ایران
مشکلات دانشجویان ایرانی پس از بازگشت به ایران

 

ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در اوکراین پس از بازگشت به ایران

بیشتر دانشجویان ایرانی مقیم این کشور در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل می کنند. از سویی دیگر دانشگاه های اوکراین مورد پذیرش وزارت علوم نیستند. بدین ترتیب امکان ادامه تحصیل آن ها (با توجه به شرایط به وجود آمده) در ایران نیست. در واقع ایران ظرفیتی برای پذیرش این دانشجویان خارجی جهت ادامه تحصیل در رشته های مربوطه را ندارد. شایان ذکر است که بر اساس مصوبه های وزارت بهداشت ایران، از سال 2019 میلادی انتقال دانشجویان پزشکی و سایر رشته های وابسته به داخل کشور، ممنوع است.
با این حال، دانشجویانی که در رشته های غیر پزشکی مشغول به تحصیل هستند، می توانند با در نظر گرفتن قوانین موجود و تا زمان عادی شدن شرایط در کشور اوکراین، در دانشگاه های ایران تحصیل خود را ادامه دهند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83121
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن