یادداشت

کیفیت تولید ملی ؛ حلقه ی پیشرفت اقتصاد

هجدهم آبان ماه، به عنوان روز ملی کیفیت نام گذاری شده است. کیفیت تولید ملی ؛حلقه ی پیشرفت اقتصادی هر کشوری و از جمله ایران عزیز است.کیفیت به معنای دستیابی به استانداردهای از پیش تعیین شده است که می تواند در تمامی عرصه های تولیدی مورد توجه قرار گیرد. البته تولید کنندگان به خوبی به این مهم واقفند که به عنوان ارائه کنندگان خدمات ، باید اهمیت زیادی به نیازهای مشتریان بدهند، تا بتوانند با جذب رضایت آنان به دنبال کسب اعتماد و درک نیازهای آن ها باشند. زمانی که محور فعالیت ها در کلیه ی فعالیت های تولیدی، نیازها و انتظارات مشتریان باشد و البته هدف غایی تولید محصول با کیفیت باشد، قطع به یقین ،خدمت ارائه شده به مشتریان موجب جلب اعتماد و رضایت آنان  خواهد بود.

در این روزها و درشرایط خاص اقتصادی که در آن به سر می بریم، بنظر می رسد، مردم به این باور رسیده اند که سود خرید تولید داخل در نهایت به جیب خودشان می رود و این جوانان همین مرز و بوم اند که در کارخانجات بزرگ و تولیدی های کوچک چشم به دست و تصمیم  هموطنان خود دارند که به جای تولیدات خارجی، محصولات ایرانی را به خانه ببرند و از آنجایی که یکی از ضروریات ویژه و اصلی در حمایت از کالای ایرانی، حول محور کیفیت محصولات داخلی می چرخد ،باید بطور خاص به آن توجه نمود. تولید ملی؛ اساس و حلقه ی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است که بدنبال خود اشتغال زایی، جذب سرمایه ،امنیت اقتصادی، مقاوم شدن کشور در برابر تهدیدات خارجی و … را بدنبال خواهد داشت. در مواجهه با این نقد که چرا به تولیدات داخلی آنچنان که شایسته و بایسته است، اهمیت نمی دهند، به موضوع کیفیت کالاهای ایرانی اشاره و تاکید می کنند. به جرات می توان گفت که همه ما تجربه ماندن در دو راهی انتخاب کالای ایرانی و خارجی را داریم و در نهایت در توجیه انتخاب کالای خارجی به جای کالای ساخت داخل ،دلایل متفاوتی داریم که یکی از مهم‌ترین آن ها کیفیت کالاهاست.

تولید ملی و کیفیت
تولید ملی و کیفیت

با تمام مشکلات و موانعی که پیش روی تولیدکننده داخلی وجود دارد، مهم ترین باوراین است که تحت هیچ شرایطی نباید کیفیت را در تولید، فدای هیچ امر دیگری نمود. چرا که حفظ کیفیت؛ تنها امریست که به برندها اعتبار می دهد. زمانی که می خواهیم یک وسیله برقی و یا حتی سرویس ظروف آشپزخانه خود را تهیه کنیم با این سئوال روبرو خواهیم شد که کیفیت کدامیک بیشتر است و کدام یک دوام و ماندگاربیشتری دارد. حتی این کیفیت درانتخاب مواد غذایی نیز بارز و ملموس است. از اینرو وقتی میزان خرید بیشتر شود، تولید کننده هم وضعیت اقتصادی بهتری پیدا خواهد کرد و این امر نه تنها رونق تولید را دربرخواهد داشت، بلکه می تواند شروع ماراتنی باشد که یکی از نتایج آن رونق اقتصادی کشور خواهد بود. قطعا درشرایط فعلی کشور، تولید کالای با کیفیت هزینه ی بالای تمام شده ای را در بر خواهد داشت و در فضایی که شاهد عرضه و ارائه محصولات خارجی یا چینی و از همه مهم تر قاچاق با قیمت های بسیار پایین‌تری هستیم، تولید کنندگان ناچارا و در شرایط استیصال، کیفیت تولیدات خود را پایین می آورند.

با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات موجود در بازارعرضه، فعالیت کالای داخلی بیش از پیش مهیا گشته است و مردم خود علاقمندند که استفاده از کالای ایرانی را دراولویت اقلام مصرفی خود قرار دهند. بنابراین نه تنها، فرهنگ سازی بلکه شرایط حال حاضر اقتصاد کشور این بستر را فراهم نموده است. در شرایطی که همه می دانیم کالای داخلی چه مشکلاتی دارد، مردم را برای خرید دچار شک و تردید می کند.شنیدن این جمله از سوی مردم که ما با مصرف کالای با کیفیت ایرانی موافقیم، اما متاسفانه دربعضی موارد تولیدات داخلی بی کیفیت اند، برازنده تولیدات وطنی نیست.  بنابراین به جای شعار دادن برای مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بهتر است، دولت از طریق فراهم نمودن بسترتولید و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، به فکر بالا بردن کیفیت باشد. تولیدکننده ی ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط ،مشکل کمبود نقدینگی دارند و لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند. از اینرو، دسترسی هرچه راحت تر این بنگاه‌ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و تولید بیشتر، در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

با توجه به اینکه این روزها، بازار پررونق و پویایی قابل توجهی در حمایت و خرید کالاهای ایرانی ایجاد شده است، تولید کنندگان باید برای ارتقاء و حفظ کیفیت محصولات تولیدی خود توجه خاصی داشته باشند. رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات و تولید متناسب با استانداردهای جهانی و از همه مهم تر، کاهش قیمت تمام شده و بهبود خدمات پس از فروش از جمله مواردی است که هر ایرانی را مجاب به مصرف کالاهای داخلی می نماید. به طورقطع باید بدانیم، تقویت تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی با تامین بازارخرید کالای ایرانی از تولید کننده و کارگران ایرانی آغاز می شود و به سایر بخش ها نیز تسری می یابد.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=78448
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن