کارآفرینی

کارگران؛ مهم‌ترین تولیدکنندگان ثروت ملی

اولین روز از ماه "می" هر سال در تقویم میلادی که در تقویم هجری شمسی معمولاً با روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه مصادف می‌شود، روز جهانی کار و کارگر نام دارد. کارگران به عنوان سرمایه‌های انسانی در هر کشوری نقش محوری در تحولات و مناسبات مختلف آن جامعه دارند و حمایت از آن‌ها و رفع مشکلات و چالش‌های آن‌ها می‌تواند راه برون‌رفت از مشکلات مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را برای دولت‌ها هموار سازد.

به گزارش تفاهم آنلاین، نیروی انسانی بنیان و اساس حیات اقتصادی هر جامعه را تشکیل می‌دهد و از آنجا که کارگران جامعه گسترده‌ای در کشور می‌باشند، به طور قطع، اگر امنیت شغلی، معیشت و زمینه حضور مؤثرتر و فعال‌تر آن‌ها در سایر بخش‌های جامعه فراهم شود، می‌توان بیش از گذشته از ظرفیت‌های جامعه کارگری برای رشد و توسعه و حل مشکلات بهره برد.

بنابراین گزارش، علاوه بر تحریم حدود 2 سال است که بخش تولید و کارگران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. کرونا نه‌تنها سلامت کارگران و خانواده‌های آن‌ها، بلکه زندگی روزمره این قشر را به شدت دچار چالش و بحران کرده است. از بیکاری گرفته تا حقوق‌های نصفه و نیمه‌ای که از سر ناچاری مجبور به قبول آن هستند.

داشتن یک اقتصاد محکم که در آسیب‌ها و بحران‌ها دچار فروپاشی نشود، نیازمند نیروی کاری است که خود جایگاه محکم و باثباتی در اقتصاد کشور داشته باشد، چراکه در رأس تمام حرکت‌های اقتصادی علاوه بر سرمایه، آنچه که نقش اصلی را ایفا می‌کند نیروی کار است.

در سالی که با عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است، یکی از موانع در مسیر تولید مشکلات کارگران است. کارگرانی که هزینه زندگی شان از حقوقشان بیشتر است، انگیزه‌ای برای رونق در تولید ندارند و بیشترین فکر و ذکر آن‌ها «غم نان» است.

بسیاری فکر می‌کنند، شاید یکی از علت‌هایی که کارفرمایان حاضر به تأمین امنیت شغلی از جمله در بحث حقوق و مزایا برای کارگران نیستند، تحمیل هزینه بر تولید با توجه به شرایط رکود در جامعه است؛ اما آنچه که تولید را در شرایط رکود قرار می‌دهد کاهش قدرت خرید است نه هزینه دستمزد قانونی کارگر.

در واقع، هر چه قدر سهم کارگر در تولید افزایش یابد، با توجه به آنکه اکثریت قریب به اتفاق جامعه را قشر کارگر تشکیل می‌دهد، قدرت خرید نیز در جامعه افزایش می‌یابد و به تبع آن تولید و اشتغال نیز پایداری بیشتری خواهد داشت، چرا که افزایش تقاضا باعث افزایش تولید می‌شود.

بنا به گفته رئیس جمهور، کارگران مهم‌ترین تولیدکنندگان ثروت ملی در کشور هستند، عدالت اجتماعی زمانی تحقق پیدا می‌کند که تولیدکنندگان ثروت، دسترنج واقعی خود را بدست آورند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیداری که هفته گذشته با جمعی از این قشر زحمتکش داشت، با بیان اینکه دولت برغم تنگناهای مالی ناشی از تحریم‌ها و کرونا و فقدان منابع مالی مؤثر همه تلاش خود را برای حمایت از کارگران با افزایش حقوق‌ها انجام داده است، بیان کرد: مطالبات جامعه کارگری کاملا به جا است و این مطالبات باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و این وظیفه دولت و همه دستگاه‌های ذی‌ربط است که نسبت به همه دغدغه‌ها و انتظارات به حق کارگران پاسخگو باشیم.

وی اذعان داشت: همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در کنار ایجاد اشتغال پایدار مانع از بیکاری شاغلین شویم، زیرا اعتقاد داریم از دست رفتن یک شغل، بازکردن راه برای نوعی آسیب اجتماعی خواهد بود.

شایان ذکر است که در کشور قوانین و مقررات مطلوبی برای حمایت از کارگران وجود دارد، ولی در فرآیند اجرا دچار مشکل هستیم. طبق آمار، جامعه کارگری از حدود 42 میلیون نفر تشکیل شده است که بی‌توجهی به خواسته و نظر کارگران خسارات جبران‌ناپذیری در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ ایران به‌بار خواهد آورد.

گزارش از محمدکمال رجایی
Mk_rajaee@yahoo.com

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69483
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن