یادداشت

چطور یک ایده ثروت ساز بسازیم؟!

پیگیری اخبار افرادی که نه از راه های مرسوم و شناخته شده، بلکه با ابداع روش های جدید و رفتن راه های ناشناخته به ثروت‌های هنگفتی رسیده اند برای همه ما جالب و شنیدنی است.

اما آن ها از ابتدا کار خود را از کجا شروع کرده اند.ایده اولیه چطور و چگونه به ذهن آن ها خطور کرده است. آیا آنها از قدرت ذهنی و یا هوش فوق العاده ای برخوردار بوده اند و یا عامل شانس در موفقیت آنها دخیل بوده است. اما واقعا ایده‌ها از کجا نشات می گیرد؟ بالاخص ماجرا از آن جا جالب می شود که با زندگینامه ی کسب و کارهایی آشنا می شویم که درآمد و ثروت هنگفت خود را مدیون ایده‌های جالب ذهنی شان هستند. در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان موفق تنها جامه عمل به ایده های جالب و حتی غیر معقولشان از دیگاه دیگران پوشاندند. چه کسی فکر می کرد فراسر دوهرتی نوجوانی که از 14 سالگی درست کردن مربا را زیر نظر مادربرزرگش یاد گرفت، حال با برند سوپرجم یا همان مربای فراسر سالی 500 هزار شیشه مربا می فروشد و بازار عمده ی مربای بریتانیا را در اختیار دارد. نمونه‌ای دیگر در سال ۲۰۰۵، ایده‌ی کسب‌وکار منحصر‌به‌فردی به ذهن دانشجویی کارآفرین رسید. او تصمیم گرفت تبلیغات وب‌سایتش را به‌صورت بسته‌های ۱۰پیکسلی بفروشد، مانند تابلو‌های تبلیغاتی که براساس متر مربع فروخته می‌شود. این ایده با استقبال خوبی مواجه شد و در کمتر از یک سال، وب‌سایت میلیون‌ دلاری تبدیل به ترکیبی از تبلیغات مختلف شد که به‌نظر می‌رسید فردی نابینا آنها را کنار هم چیده است. جالب است بدانید درآمد ناخالص این وب‌سایت به ۱,۰۳۷,۱۰۰ دلار رسیده است. این ها ایده ها شاید در نگاه اول کمی کم اهمیت و حتی احمقانه بنظر می آیند ولی توانسته اند زندگی صاحبانشان را زیرو رو کنند.

برای ایده پروری و داشتن ایده های ناب که می تواند متحول کننده زندگی شما و اطرافیانتان باشد، در قدم نخست، خود و خانواده‌تان را فراموش نکنید. بررسی نیازهای اطرافیانتان و ارائه راه حل برای برطرف کردن آن ها خود می تواند دریچه ای برای شکل گیری ایده های جدید باشد. نیاز های آنها در خرید وسایل روزمره و یا نبود امکاناتی برای رفاه و آسایش بیشتر همگی در زمره فشارهای ذهنی برای شکل گیری ایده نقش دارد. ثروتی که در پشت ایده جاخوش کرده تنها با تلنگری خود را پدیدار می کند. هراس از تمسخر و یا عدم اعتماد به نفس کافی برای رسیدن به موفقیت می تواند از جمله عواملی برای مطرح نکردن ایده ها باشد. چرا که همه افراد نگرش  و دید فرد کارآفرین نسبت به موضوع و همچنین انگیزه او را برای شکل گیری ایده ناب و تبدیل آن به عمل را ندارند.

قدم دوم اطرافتان را جستجو کنید و همیشه بدنبال ثبت ایده‌هایتان باشید. اگر در مترو یا محلی نشسته اید و ناگهان با دیدن فردی که مشکل جسمی و حرکتی دارد، برای رفاه هر چه بیشتر او فکری به ذهنتان خطور کرد، نخست آن را روی کاغذ آورده و یا در تلفن همراهتان ثبت کنید. ثبت ایده فکر را در هیاهوی ذهن متمرکز تر کرده و در نهایت قدم های شما را برای عملی کردن ایده محکم تر. هرگز نباید نقش ایده‌ها را در کارآفرینی های نو و در پی آن ایجاد اشتغال و خلق ثروت نادیده گرفت. ایده را سریعا باید به مرحله اجرایی رساند. این بیان در تضاد با برنامه ریزی و تحقیق کافی در مورد شروع کسب و کار مورد نظر نیست. کلمه سریعا بدان معناست که اتلاف وقت باعث از بین رفتن انرژی اولیه و از دست دادن ایده می شود.

چه بسا فردی سریع‌تر از ما آن را به غالب عمل تبدیل کرده و زودتر از ما قله موفقیت را فتح کند. همچنین ممکن است در این میان ذهن ما امنیت فعلی را چه از لحاظ شغلی و چه از لحاظ مالی در اولویت بداند و در برابر راه نو وریسک پذیری های آن مقاومت کرده و ما را منصرف نماید. ایده‌ها به قدری حائز اهمیت اند که در تمام دنیا مراکزی برای خرید ایده‌ها احداث شده است. زیرا ممکن است فرد ایده‌پرداز به هر دلیلی مانند نداشتن سرمایه لازم و عدم امکان اجرای آن بدنبال واگذاری ایده خود باشد. در این مرکز ایده پردازان و کسانی که بدنبال ایده هستند به همدیگر معرفی شده تا ایده مورد نظر عملی گردد. بنابراین افراد خلاق حتی از ایده های خود، کسب درآمد می کنند.  اعتماد به نفس و خودباوری و داشتن ایده های مناسب رمز اصلی برای رسیدن به ثروت و کارآفرین برتر بودن است. در پایان متذکر می شویم صرف داشتن ایده‌های ناب هرگز ثروت تولید نمی‌شود و اجرایی شدن آن، تضمین پیروزی در این مسیر است.

مهندس سینا شکورزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا