علمی و تکنولوژی

موشن گرافی و بازاریابی

موشن گرافی یکی از جذاب ترین و تاثیربخش ترین اجزای جدید دنیای بازاریابی مدرن است. ویدئوهایی جذاب که پیام و محتوای مورد نظر را به صورت متحرک انتقال می‌دهند. محتوایی تاثیرگذار که فارغ از محتوا، زمان کمتری برای انتقال نیاز دارد. اگر خلاقیت رکن اساسی فعالیت های بازاریابی برندهای معروف جهان را تشکیل می دهد، بی شک موشن گرافی از ارکان جداناپذیر آن است.

دنیای بازاریابی و تبلیغات با سرعت به دنبال تغییر و استفاده از متدهای مدرن به منظور تاثیرگذاری بیشتر و عمیق تر است. بازاریابی با موشن گرافی یکی از مدرن‌ ترین روش‌ها در این حوزه است و در شاخه ی دیجیتال مارکتینگ، به یکی از مباحث بسیار اساسی و حائز اهمیت تبدیل شده است. موشن گرافی در لغت به معنای تصاویر و یا گرافیک‌ های متحرک است.   قدرت بالای بصری، طراحی های خیره کننده و از همه مهم تر، جذابیت و محبوبیت از خصوصیت های بارز موشن گرافی های موفق است. تیزرهایی که علاوه بر سادگی، کم هزینه هستند و در کوتاه ترین زمان ممکن، پیام ها را انتقال می دهند. آن ها اغلب با ماندگاری عمیق در ذهن مخاطبین و مصرف کنندگان و البته از همه مهم تر با ایجاد ذهنیت مطلوب افراد را ترغیب به انتخاب برند شما و البته خرید می نمایند. سئوال اساسی که در فرایند اکثر تبلیغات و تکنیک های بازاریابی وجود دارد ، این است که چگونه می توان در کمترین زمان ممکن با یک معرفی ساده و البته تاثیرگذار ، ذهن مخاطب را برای انتخاب آماده کرد. این دقیقا وظیفه ی اصلی موشن گرافی است. چرا که موشن گرافی ها اغلب کوتاه و موجزند و ظرافتمندانه با بهره گیری از سمبل های جذاب و تاثیرگذار فرایند بازاریابی را به بهترین شکل ممکن به ثمر می رسانند. اغلب اهداف متعددی در یک موشن گرافی هدف واقع می شود. از معرفی کوتاه و مختصر محصولات گرفته تا وجه تمایز آن ها با سایر رقبا می تواند تنها در طول چند دقیقه و حتی ثانیه به مخاطب انتقال داده شود. این همان ابزار قدرتمندی است که در کوتاه ترین زمان ممکن هم فرایند برندسازی را محقق می سازد و هم اثر چند برابری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی خواهد داشت. در واقع شما با بهره گیری از موشن گرافی ، میانبری را یافته اید که بازده تبلیغات شما را بصورت تصاعدی افزایش می دهد.

جالب است بدانید کارشناسان این حوزه بر این عقیده اند که استفاده از یک گرافیک کوتاه و چند دقیقه ای با عنوان موشن گرافی، می تواند چشم انداز بالقوه میزان فروش یک محصول را تعیین نماید و به عبارت دیگر،  قرار دادن موشن گرافی خلاقانه و متناسب با معیارهای استاندارد می تواند قریب به هشتاد درصد میزان بازدهی تبلیغات را افزایش دهد و در واقع در کمتر از شصت ثانیه ، ماموریت اصلی خود را که همان تاثیرگذاری بر مخاطب است را به پایان می رساند.

موشن گرافیک
موشن گرافیک

موضوع موشن گرافی بطور تخصصی تر می تواند اهداف متفاوتی را دنبال نماید. ویدئوهایی که برای برانگیختن احساسات مخاطب استفاده می شود  که منجر به ارتباط بهتر میان مخاطبان و  برندها می شود. موشن گرافی های حرفه ای هرگز نیاز به تصاویر پیچیده ندارند. آن ها اغلب به دنبال آنند که با به نمایش گذاشتن صحنه های ساده و در عوض تاثیرگذار بر ارزش اصلی محصول تاکید نمایند. در موشن گرافی های این چنینی ، همه چیز در پنج ثانیه ی اول اتفاق می افتد که بتواند نظر مخاطب را به خود جلب نماید. Med Express  از  کوتاه ترین موشن گرافیک هایی هستند که با دنبال کردن هدف فروش ، بهترین عملکرد را در طول تقریبا پانزده ثانیه به نمایش می گذارند.

نکته ی قابل توجه بعدی این است که این هنر محدود به رسانه ای خاص نیست و در هر رسانه ای قابل انتشار است. در تبلیغات سایت ها هم ربات‌های گوگل نیز به محتواهای ویدئویی اهمیت بیشتری می‌دهند. اهمیت بازاریابی با موشن گرافی و ساخت محتواهای ویدئویی در تبلیغات ، به قدری افزایش پیدا کرده‌ است که در سال گذشته قریب به نود درصد از ترافیک اینترنت‌ به این محتواها اختصاص داده شده بود.

مصطفی یحیایی  – ارشد علوم ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا