یادداشت

خواهان بازدهی بیشتری در عرصه مارکتینگ هستید؟!!

در دنیای پیچیده کسب و کار که همه ما تحت هجوم گسترده تبلیغات قرار گرفته ایم، اگر زمانی تبلیغات می توانست مزیتی رقابتی باشد (هر چند برای مدتی کوتاه) و باعث افزایش فروش شود، دیگر اکنون توانایی ایجاد این مزیت را همچون گذشته ندارد.

قدر مسلم وقتی چند تولید کننده بزرگ محصولات یا خدمات مشابهی را با متدهای قدیمی بازاریابی تبلیغ می کنند، هرگز مشتری جدیدی را به دست نخواهند آورد. از اینرو همگان به دنبال یک سکوی پرش در میان رقبای خود هستند که با هزینه ای به مراتب کمتر بازدهی بیشتری را در عرصه مارکتینگ برای خود به ارمغان آورند.
پیشنهاد می کنیم که اگر صاحب کسب و کار نوینی هستید که به تازگی به دنبال یک ایده ی استارتاپی شکل گرفته است و یا سال هاست که در یکی از مشاغل سنتی و در یک بازار رقابتی مشغول به فعالیت هستید باید به دنبال مارکتینگ و بازاریابی محتوایی باشید. ا

هرمی تاثیر گذار در رونق کسب و کار کارآفرینان که به مثابه یک چوب جادو می تواند شرایط کارتان را متحول سازد. این امر تنها مختص به کسب و کارهای بزرگ نیست و حتی کسب و کارهای کوچک هم با صرف هزینه های اندک می توانند خود را با این روش بازاریابی جدید گسترش دهند. این موضوع تنها نتیجه ی تحقیقات چند کارشناس اقتصاد و یا یک متد در راه و رسم تجارت نیست. هر چند ضرورت این موضوع هنوز در کشور ما آنطور که باید و شاید جا نیفتاده است و حتی برخی نمی دانند بازایابی محتوایی به چه معناست؟ عده ای هم تنها درباره کلیات آن آشنایی دارند و بر این تصورند که اختصاص هزینه هایی برای بازاریابی محتوایی بیشتر یک کار تشریفاتی به نظر می رسد تا یک روند تاثیر گذار بر فروش. اما اهمیت بازاریابی محتوایی در جهان آن قدر روشن است که صحبت کردن درباره آن از بدیعیات بازار کسب و کار است. تحقیقات نشان می دهد امروزه، اکثریت قریب به اتفاق بازاریان در حال استفاده از بازاریابی محتوایی هستند و حتی بسیاری از سازمان های پیشرو در جهان نظیر مایکروسافت، سیسیکو، P&G و … برای پیشبرد اهداف مارکتینگ خود دست به دامان محتوا شده اند. چرا که کارشناسان این حوزه به این باور رسیده اند که مردم دیگر از تکنیک های بازاریابی خسته شده و اغلب با چشم پوشی از بنرها و داد و بیدادهای تبلیغاتی، تبدیل به افراد ماهری در کسب اطلاعات شده اند.
بازاریابی محتوایی(Content Marketing)، نوعی تکنیک بازاریابی که از طریق تولید و انتشار محتوای مناسب، با ارزش و جذاب می کوشد ارتباطی پایدار، فعال و سودآور با جامعه ی مخاطب خود برقرار سازد. در واقع بازاریابی محتوایی، یک رویکرد استراتژیک برای بازاریابی است که روی تولید و توزیع محتوای با ارزش تمرکز دارد. به زبان ساده تر، بازاریابی محتوا همان هنر برقراری ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه است. مارکتینگ در این جا بیشتر به مفهوم فروش نزدیک است. شما در این شاخه از بازاریابی بطور مستقیم محصول خود را تبلیغ نمی کنید، بلکه با تولید انواع محتوا محصولات و برند خود را مطرح می کنید. وقتی مشتری نسبت به حضور شما و خدمتتان آگاه شد، در مورد خدمات و کالای شما با دیگران صحبت خواهد کرد، با ایجاد این ارتباط شما و محصولاتتان در بین مردم به عنوان یک برند شناخته خواهید شد و در کنار این مطالب در نهایت فروش شما افزایش خواهد یافت. بنابراین هدف صرف جذب مشتری نیست. بلکه با نگارش محتوا می توانید تمایزها، نقاط قوت و برتری های محصول و خدمات خود را نسبت به سایر کسب و کارهای مشابه بیان کنید تا در نتیجه، هم تنها انتخاب از سوی مشتری باشید و هم در میان سایر رقبا به یک برند تبدیل شوید.
در واقع تولید محتوای با کیفیت و اصولی بهترین راهکار جذب مخاطب وفادار است. تمایز بزرگی که میان بازاریابی محتوایی و بسیاری از شیوه های رایج تبلیغات وجود دارد، درون سو بودن محتوا و برون سو بودن تبلیغات است. این تمایز ساده یعنی بر خلاف انواع تبلیغات متعارف، در بازاریابی محتوایی این مشتریان و مخاطبان علاقه مند هستند که به واسطه ارزش محتوا، با اختیار خودشان به کسب و کار شما نزدیک می شوند. استراتژی محتوایی بیشتر جذب کننده است تا تهاجمی. یعنی محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمی کند بلکه باعث جذب افراد می شود. یکی دیگر از مزایای مهم آن مقرون به صرفه بودن این روش نسبت به سایر روش های سنتی در بازاریابی است.
مصطفی یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا