تاثیر مستقیم تبلیغات در برند سازی
تبلیغات در برند سازی نقش موثری را ایفا می کنند. اگر شما صاحب یکی از بزرگ ترین و معروف ترین برندهای جهان بودید، آیا باز هم هزینه های هنگفتی بابت تبلیغات خرج می کردید؟ احتمالا جوابتان خیر است ، چرا که معروفیت و محبوبیت ، برایتان حاشیه ی امنی در میان سایر رقبا ایجاد کرده است که خود را بی نیاز از تبلیغات ببینید. در حالیکه روش های نوین بازاریابی برای جذب مشتری، تبلیغات شبانه روزی را نه یک امر اختیاری بلکه یک امر اجباری برای بقا می شناسد.
کسانی که از بازاریابی و دنیای کسب و کار سررشته دارند ، به خوبی می دانند که هر چه بیشتر دیده و شنیده شوند ، در ذهن ها بیشترباقی می مانند. شاید به همین علت است که تجارت های جهانی به طور مداوم در حال سرمایه گذاری روی تبلیغات شرکت های خود می باشند. معروف ترین و موفق ترین برند ها ، لحظه ای دست از تبلیغات بر نمی دارند و این موضوع به تنهایی اهمیت انجام این کار را نشان میدهد. تبلیغات شبانه روزی در سرلوحه و در راس کسب و کارشان قرار دارد.
حال نگاهی اجمالی به بحث تبلیغات در استارت آپ ها و کسب و کارهای وطنی داشته باشیم. بسیاری از آن ها به تبلیغات نگاهی گذرا دارند و اوج فعالیت های کاری شان در این حوزه به طراحی یک کاتالوگ یا بنر تبلیغاتی منتهی می گردد. حرفه ای ترین آن ها به دنبال بودجه ای برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی کنار می گذارند. بسیاری از برندهای معروف وطنی برنامه ی منسجمی برای تبلیغات ندارند. حتی جامعه ی هدفشان را نمی شناسند، اینکه برای چه کسی، چه گروه سنی، چه سطح درآمدی از جامعه و حتی چه سطح میزان تحصیلاتی تبلیغ کنیم ، می تواند تبلیغات ما را هدفمند تر و البته تاثیرگذارتر نماید. با وجود حجم وسیعی از محصولات و رقابت های تنگاتنگ، تبلیغات با هدف قراردادن مخاطبان به شکل جذاب و خلاق، یکی ازعوامل اساسی در تشویق آن ها برای خرید است. یافتن عناصری که محصول یا برند شما را در دریای فروش غرق کند، جزء استراتژی های بازاریابی است و کار نسبتا مشکلی است.
شاید در یک مجموعه ، تبلیغات را نوعی هزینه کرد اضافی می دانند. اما برندهای معروف و مطرح جهان حتی زمانی که در ابتدای راه بوده اند ، از ده دلار درآمدشان ، نه دلار برای تبلیغات هزینه می کردند. چرا که بر این باور بودند که تبلیغات هرگز هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری در کسب و کار است و در صورت اجرای صحیح می تواند سرنوشت برند و کسب و کارشان را تغییر دهد. البته این سرمایه گذاری بلند مدت زمانی موثر خواهد بود که به صورت بنیادی و اصولی انجام شود و برای انجام آن از راه های صحیح و اصولی استفاده کرد. حتی، تبليغات بي بهره از اصول علمي و جذبه هاي مناسب، تاثيرپذیری چندانی در جذب مخاطبان ندارد و حتي مي تواند به طرز عجیبی به جايگاه و موفقيت كالا ها و خدمات خدشه وارد نماید.
تبلیغات موثر که نشات گرفته از ایده های نو باشد، کسب و کارتان را متحول کند. چنین تبلیغاتی افراد را جذب محصول شما می نماید. حتی یک تیزر تبلیغاتی حرفه ای می تواند با ایجاد نوعی رقابت در جامعه ، افراد را برای قرار گرفتن در صف های طولانی خرید مجاب نماید. شرکت های معتبری در جهان با استفاده از ابتکار و نبوغ فکری خود توانستند با کارهایی خاص و ایده های نو، تبلیغاتی تاثیرگذار در ذهن مصرف کننده ی خود رقم بزنند.
اگر شما هم به تازگی کسب و کاری را براه انداخته اید و می خواهید گوی سبقت را از سایر رقبایتان بربایید از معجزه ی تبلیغات غافل نشوید و مطمئن باشد که هزینه کرد در حوزه ی تبلیغات نه تنها به جیب تان بر می گردد، بلکه آینده ی کسب و کارتان را نیز تضمین می نماید. این همان راهی است که بسیاری از برندهای موفق و مطرح دنیا ، سال هاست که ثابت قدم در آن در حال حرکت اند.
مهسا صالحی – کارشناس ارشد مدیریت مالی