صنعت بیمه در ایران نیازمند یک تحول دیجیتال است
ما همیشه دو صنعت بانک و بیمه را در عرصه تحول دیجیتال با هم مقایسه میکنیم. ولی پیچیدگی صنعت بیمه بیشتر است. تحول صنعت بیمه کشور نیازمند یک تحول دیجیتال و نوآورانه در ارائه خدمات است.
به گزارش تفاهم آنلاین، رضا جمالی، مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه تعاون با بیان این مطلب افزود: تحول دیجیتال از بازتعریف اصول کسبوکار منبعث میشود. یکی از اصول تحول دیجیتال این است که فرهنگ سازمانی از بالا به پایین دگرگون شود و بر این اساس نیاز داریم تا تفکر تحول ابتدا در کلیه ارکان یک سازمان نهادینه شود.
وی با اشاره به اینکه مشکلات مختلفی در توسعه ارائه خدمات بیمهای پیش روی شرکتهای بیمهای قرار دارد، گفت: برخی شرایط باید در این مسیر هموار شود. به عنوان مثال اگر یک شرکت بیمهای بخواهد وبسرویس خود را به یک استارتاپ بدهد حتماً باید به بیمه مرکزی پاسخگو باشد. جریمههایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. در حالی که این وب سرویس در اختیار خود آن شرکت بیمه است.
وی با انتقاد از مقایسه صنعت بیمه و بانک با یکدیگر گفت: ما همیشه دو صنعت بانک و بیمه را در عرصه تحول دیجیتال با هم مقایسه میکنیم. ولی پیچیدگی صنعت بیمه بیشتر است. در اکثر بانکها 100 عملیات اصلی انجام میشود که در تمام این بانکها معنای مشترکی دارند. اما در حوزه بیمه 150 نوع بیمهنامه مسئولیت داریم که هر کدام در شرکتهای بیمهای با یکدیگر متفاوتاند.
به اعتقاد جمالی در حوزه نرمافزاری و سختافزاری در صنعت بیمه کمبودی نداریم اما بیشترین ضعف مربوط به تفکری است که انجام کار را میطلبد.
مدیر فناوری اطلاعات بیمه تعاون افزود: یکی از راهکارهای توسعه فرهنگسازی، ارائه محصولات جدید است و در کنار آموزش و تبلیغاتی که همه شرکتها برای فرهنگسازی انجام میدهند محصول جدید هم لازم داریم.
وی با اشاره به اجرای این موضوع در بیمه تعاون گفت: محصول جدید شرکت بیمه تعاون که ما آن را به نام واکسن اقتصادی کرونا یا بیمه توقف کسبوکار ناشی از پاندمی کرونا میشناسیم، ویژگی فرهنگسازی و کمک به افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور را دارد و هدف از این بیمهنامه آن است که اگر یک کسبوکار در دوران پاندمی اعم از کرونا یا هر مورد دیگر مجبور به تعطیلی شود، میتواند از شرکت بیمه بابت