بانک-بیمه-بورس

وزیر اقتصاد: اعتماد باید به بورس بازگردد

میترا اکبری

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر بازار مالی خوب عمل نکند، تولید توسعه نمی‌یابد و رشد اقتصاد محقق نمی‌شود. در این راستا باید اعتماد به بورس بازگردد.

به گزارش تفاهم آنلاین،«عبدالناصر همتی» در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد با ادامه روند فعلی بعید است رقم رشد اقتصادی تا پایان سال حتی به چهار درصد هم برسد.

وی تصریح کرد: مشکلات کنونی کشور به علت حکمرانی غلط اقتصادی ما است و متاسفانه شیوه اداره سیستم اقتصادی کشور نتیجه بخش نبوده است. همتی گفت: در قانون جدید تأمین مالی تولید و زیرساخت که به تصویب مجلس رسیده و در ماه های اخیر نیز عملیاتی شده، درخصوص هماهنگی و هم افزایی نهادهای تأمین کننده مالی برای اقتصاد کشور، پیش بینی شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای توسعه اقتصاد به سرمایه نیاز داریم، یکی از مهم‌ترین مسیرهای تامین مالی بورس است، اما متاسفانه در شرایط فعلی اعتماد به بازار سرمایه از دست رفته است. همتی تاکید کرد: بازار ۱۴۰ میلیارد دلاری به چه دردی می‌خورد و سازمان بورس باید تلاش کند همه اقداماتش به رشد ارزش بازار منجر شود. همتی با اشاره به ظرفیت‌های قانون بهبود محیط کسب و کار بر لزوم استفاده از آن در جهت اصلاح ساختارهای بازار سرمایه تاکید کرد و در ادامه از مسوولان بازار سرمایه خواست برای پیگیری موضوعات مرتبط با بورس معطل وزارت اقتصاد نمانند. همتی گفت: من به عنوان وزیر اقتصاد برای حل مسائل بازار سرمایه کمک خواهم کرد اما خود مسوولان بازار هم باید آستین‌ها را بالا بزنند تا بورس به مرکز اعتماد و تامین مالی اقتصاد ایران تبدیل شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای صیدی باید محکم بایستد تا مواردی که باعث ضربه به بازار سرمایه ایران می شود در بودجه گنجانده نشود. وی با بیان اینکه رئیس این سازمان سه وظیفه مهم دارد، افزود: رئیس سازمان بورس باید خودش وارد عمل شود. دومین اقدامی که باید انجام شود این است که مرتبط با رسانه‌ها و مردم حرف بزند و پاسخگوی شایعات باشد. سومین کار برخورد با فساد در عملیات بازار سرمایه است. وزیر اقتصاد در ادامه بر لزوم اصلاح ساز و کار تعیین نرخ ارز نیمایی تاکید کرد و از رئیس جدید سازمان بورس خواست در زمان تدوین بودجه به طور جدی منافع بازار سرمایه را پیگیری کند. وزیر اقتصاد عنوان کرد: ما با بقیه ارکان تیم اقتصادی دولت همکاری داریم و خواهیم داشت که نرخ بهره را کنترل و در عین حال توجه ها را به سمت بازار سرمایه جلب کنیم چون می دانیم، تنها راه رسیدن به تأمین مالی غیر تورمی، از طریق بازار سرمایه امکانپذیر است. همتی تأکید کرد: در یکی دو سال آینده، خیلی با بازار سرمایه کار داریم و امیدواریم اعتماد مردم به این بازار بازگردد. وی تصریح کرد: می دانید، ما حدود 50 میلیون سهامدار داریم اما فقط تعداد اندکی از آنها در این بازار فعال هستند و مسئولان بازار بورس باید کاری کنیم که تعداد فعالین بیشتر شود.
عدم قطعیت‌ها در بازار سرمایه كاهش می‌یابد
حجت‌اله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم گفت: قرار است عدم قطعیت‌ها در بازار سرمایه کاهش یابد تا امکان پیش‌بینی پذیری بازار فراهم شود و کمتر شاهد کاهش ریسک این بازار باشیم. صیدی گفت: با توجه به ثروت موجود در کشور، توانمندی بنگاه‌ها و وجود نیروهای توانمندی و سرمایه‌گذاران موجود در بورس، این بازار در آستانه جهش قرار دارد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ظرفیت‌های رشد در بازار وجود دارد، مهم این است که اقدامات و قدم‌های لازم در این زمینه برداشته شود.وی در ادامه افزود: هیچ دلیلی ندارد که بازار سرمایه بزرگ نشود و ارزش آن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نرسد، ظرفیت ها وجود دارد و فقط باید قدم‌های لازم برداشته شود تا به آن نقطه برسیم. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر وظایف نهاد ناظر بازار سرمایه اعلام کرد: همیشه چنین سوالی مطرح می شود که کدام یک از وظایف ۳ گانه بازار پیشران بورس هستند، به نظر بنده ارتقای کارایی بازار مهم‌ترین رکن برنامه‌های اصلاحی است.

وی ادامه داد: در این زمینه بحث صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه جزو مقولات مهم هستند که این سه مولفه مانند سه ضلع مثلث به یکدیگر متصل بوده و از ارتباط دو سویه و سه سویه با یکدیگر برخوردارند. صیدی با بیان اینکه در این حوزه به نزدیک صفر رساندن عدم تقارن اطلاعات ضروری است، گفت: در بازار سرمایه به خصوص در بازار اوراق بهادار همه قیمت‌ها ناشی از اطلاعات هستند، بنابراین باید اطلاعات درست و قابل اتکا باشند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: باید به دنبال انتشار وسیع، دقیق و به موقع اطلاعات باشیم که بر همین اساس ارتقای گزارشگری مالی در دستور کار اصلی هیات مدیره سازمان قرار خواهد گرفت تا زمینه افزایش استانداردهای گزارشگری مالی فراهم شود. وی با تاکید بر کیفیت نازل برخی گزارش‌های مالی در بازار سرمایه اعلام کرد: تلاش ما ارتقای کیفیت گزارشگری مالی است تا ضمن ایجاد تصویر شفاف از سرمایه‌گذاری در بازار، زمینه انجام معاملات منصفانه فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا