گزارش

پرونده یک ساله بیمه دی درگفت وگو با مدیرعامل ورق خورد؛ رشد۸۰ درصدی فروش بیمه دی در سال۱۴۰۲

سید عبداله حسینی

 

خودش معتقد است در بدو ورود به صنعت بیمه اشراف کافی براین حوزه نداشته اما سعی کرده در مدت کوتاهی امور را به دست گیرد که نمونه آن ابلاغ برنامه عملیاتی ظرف مدت یک ماه به استان‌ها با اتکا به تجربه حضور در4 وزارتخانه بوده است. طاهرموهبتی ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ برصندلی مدیریتی بیمه دی تکیه زد و از همان بدو ورود سعی کرد نگاه پرسنل را نسبت به امور جاری تغییر دهد که مهم‌ترین آن باور بیمه دی به عنوان یک بنگاه اقتصادی بوده، نگاهی که در بطن خود دستاوردهای ارزشمندی را رقم زده است. موهبتی با درک درست از ارزش و اثرگذاری نیروی انسانی در شرکت‌ها به خصوص خدماتی گره خوردگی حفظ منزلت پرسنل و سود آوری را ملاک قرار داده و اقدامات در خورشأنی در این زمینه انجام داده است. اقدامات و دستاوردهای تیم آقای مدیر عامل زنجیره ارزشمندی از افزایش سود و سرمایه تا ارتقای منزلت نیروی انسانی را به دنبال داشته، نتایجی که محورگفت وگو قرار گرفته است.

در بدو ورود به بیمه دی پرداختن به چه موضوعی را بیش از هر موردی ضروری دانستید؟

با احترام به مدیران عامل پیشین که از مدیران باسابقه و با تجربه کشورهستند، از نظر بنده تغییر نگاه به ماهیت شرکت و جدیت بیشتر در انجام امور دو مسأله‌ای بود که باید به آنها پرداخته می‌شد. لازم بود همکاران محترم ضمن حفظ و رعایت ارزش‌های مدون شده، با بیمه دی همانند یک بنگاه اقتصادی که کار آن سود آوری است رفتارکنند. چرا که به عنوان بخش خصوصی نباید مدیر هزینه‌ بود بلکه باید درآمد را مدیریت کرد. رویکرد این بود که پرسنل با هر رتبه شغلی باور داشته باشند که در سود آوری شرکت نقش داشته و موثر هستند. بی شک احساس ارزشمند بودن در رفتار سازمانی تاثیر شگرفی دارد.

برای افزایش بهره‌وری نیروی انسانی چه اقداماتی صورت گرفت؟

سود آوری تنها با فروش موفق محصولات بیمه‌ای محقق نمی‌شود بلکه به پشتوانه خدمات پس از فروش است که تداوم و استمرار می‌یابد. ممکن است در کوتاه مدت فروش خوبی داشته باشید اما داوم و تمدید فروش مستلزم تکریم ارباب رجوع، پرداخت درست و به موقع خسارت است. در کل سود آوری، محصول دو اقدام فروش بالا و مدیریت هزینه‌هاست که تحقق آن در شرکت های خدماتی با نیروی انسانی ممکن هست. با نیروی انسانی خلاق، نوآور، ساعی و متخصص مزیت رقابتی ایجاد می‌شود. برای همین در اولین اقدام معاونت نیروی انسانی تشکیل و با توجه به نیاز سازمانی تحولات شروع شد که در ابتدا آموزش نه به معنای انباشت دانش بلکه ارتقاء و افزایش مهارت ملاک عمل قرار گرفت. در کنار این مهم به طور خاص به معیشت همکاران نیز پرداخته شد. اصلاح پرداخت‌های مناسبتی و رفاهی، تخصیص وام، طرح برنامه سفر، ارائه انواع خدمات پزشکی و برگزاری جلسات دوستانه در جهت حل مشکلات و دغدغه‌های کارمندان، همه و همه کمک کرد تا انگیزه آنان برای انجام وظایف محوله بیشتر شود.

بهبود شرایط کاری پرسنل در عملکرد شرکت چه بازتابی داشت؟

با تحولات صورت گرفته در حوزه منابع انسانی این توانمندی در سیستم به وجود آمد تا تحقق بودجه پیش بینی شده سرعت گیرد. در سال ۱۴۰۱ کل فروش شرکت ۹ هزار میلیارد تومان بود که در سال گذشته با ۸۰ درصد افزایش به ۱۷ هزارو ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. البته هدف گذاری اولیه ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود که ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پیش بینی اضافه کرده و تاکید داشتیم از محل خرده فروشی تامین شود. حال با توجه به بهبود شرایط بودجه پیش بینی شده فروش برای سال جاری در حدود ۲۷هزار میلیارد تومان است.

بخش عمده پرتفوی بیمه دی مربوط به ایثارگران می شود، برای کاهش این سهم برنامه‌ای دارید؟

به موضوع خوبی اشاره کردید. بله هرچند پروژه ایثارگران ارزشمند است اما ۸۰ درصد پرتفوی شرکت را شامل می‌شود. یعنی اگر بنا به هر دلیلی این پرتفوی خارج شود شرکت زمین خواهد خورد. برای جلوگیری از این اتفاق و البته محکم کاری، هدف‌گذاری این است که تا سال ۱۴۰۷با افزایش سایر فروش‌ها به رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان، سهم پرتفوی ایثارگران به ۳۰ درصد کاهش یابد.

برای توزیع پرتفوی به عنوان اصلی مهم، چه ریل گذاری صورت گرفته است؟

با راه اندازی معاونت‌های انسانی و فروش، نوبت تدوین برنامه عملیاتی بود. برنامه‌ی که منجر به اقدام شود نه مانند بسیاری از سازمان ها فقط حرف‌های قشنگی زده شده باشد. برنامه عملیاتی بیمه دی برای ۲ هزار پروژه تعریف شده که ۶ هدف کلان از جمله سود پایدار، توسعه بازار و تحول دیجیتال در بستر آن دنبال می‌شود. یکی از مهمترین دستاوردها این است که در سایه ریل‌گذاری درست، حیات اقتصادی شرکت دیگر وابسته به مدیران نبوده و تغییر افراد هیچ تاثیری بر عملکرد مجموعه نخواهد داشت، معضلی که در صنعت بیمه بسیار مشهود است.

در جمع‌بندی ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ بیمه دی، موفقیت‌های دیگر قابل اشاره کدامند؟

خوشبختانه موارد زیاد است، من جمله رشد ۸۰ درصدی فروش در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ازآن درحالی که میانگین فروش صنعت بیمه۶۶ درصد بود،کاهش ضریب خسارت، رشد۱۲۰ درصدی ارزش سهام شرکت در مقابل رشد۱۷ درصدی سهام شرکت‌های بیمه، دو برابر شدن سود ۶ ماهه اول سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه، کاهش چشم گیر زمان پرداخت خسارت ایثارگران از۹ به۲ ماه، افزایش بیمه گذاران طرف قرارداد از ۷ هزار نفر به ۱۰ هزار و۶۰۰ نفر،تفویض اختیاربه مدیران شعب استان‌ها و تخصیص بودجه به شعب برای تبلیغات، نصب تابلو و آموزش.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا