گزارش

کاربردهای چاپگر سه بعدی در ایران چیست؟

Printer 3D یا پرینتر سه بعدی ابزاریست که با دریافت یک مدل سه بعدی و استفاده از طیف گسترده ای از متریال ها میتواند یک فایل کامپیوتری CAD را به قطعه ای فیزیکی قابل لمس تبدیل کند. بنابراین با داشتن چنین دستگاه پرکاربردی همه افراد در سطح جامعه می توانند از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.  وقتی می گوییم همه افراد یعنی بدون اغراق از افراد خانه دار با سطح دانش معمولی تا کارآفرینان یا صاحبان کسب و کار کارگاهی و غیره.

به گزارش تفاهم آنلاین،چاپگر سه بعدی تقریبا هر چیزی را برای شما می سازد، از مجسمه و قطعات ربات تا قالب های صنعتی. بنابراین محدودیتی برای این ابزار مفید نمی توان قائل شد. بر خلاف تصور افراد فنی که فکر می کنند دستگاه پرینتر سه بعدی رقیب یا جایگزین ابزارهای مرسوم فعلی مثل دستگاه برش CNC هست اما در واقع همه این وسایل بنوعی تکمیل کننده همدیگر هستند و نمی توان هیچکدام را جایگزین نهایی دیگری دانست.

در عکس زیر نحوه عملکرد 3D Printer شرح داده شده است:

 

اکنون به کاربرد چاپگر سه بعدی می پردازیم:

  1. کارآفرینی: با خرید یک پرینتر سه بعدی در ایران میتوان بعنوان شغل دوم از آن درآمدزایی کسب کرد؛ فرضا با دریافت سفارش مشتریان برای ساخت قطعات آنها از طریق فایل سه بعدی بر اساس هر ساعت-زمان چاپ یا خلاقانه تر ساخت وسایل ابتکاری و فروش اختصاصی بعنوان محصولی هنری در فروشگاهها مثل دیجی کالا
  2. صرفه جویی در قالبسازی: اگر از افراد درگیر در فرآیندهای کارگاهی و صنعتی باشید مسلما از دردسرها، هزینه ها، زمان زیاد و ریسک بالای قالبگیری سنتی مطلع هستید. درحالیکه با داشتن یک چاپگر3بعدی براحتی میتوان بسرعت در کمترین زمان و هزینه یک نمونه از فایل طراحی شده را ساخت و بدقت بررسی نمود؛ وقتی از تمامی جوانب طراحی مطمئن شدید اکنون با خیال راحت میتوانید این فایل نهایی را برای تولید انبوه به قابلساز بدهید.
  3. ساخت ابزارهای خاص: برخی قطعات و لوازم که عمدتا توسط مخترعین طراحی میشوند با روشهای سنتی امکان ساخت نداشته یا هزینه و زمان بسیاری را لازم خواهد داشت در حالیکه با 3D Printer مبتکر این قطعات بخوبی بر کل فرآیند ساخت وسایل خود تسط داشته و میتواند آنرا با کمترین هزینه مدیریت کند.
  4. مهندسی معکوس: در حال حاضر در کشور بخاطر مسائل تحریم برخی قطعات صنعتی راهبردی را نمیتوان از خارج وارد کرد بنابراین چاره ای جز باز تولید از روی قطعات فعلی نمیماند. پرینتر سه بعدی و در کنار آن اسکنر سه بعدی بهترین وسایل برای مهندسی معکوس هستند.

 

چه بخواهیم چه نخواهیم صنعت ایران نیز باید همانند دیگر کشورهای صنعتی که مدتهاست در مسیر تولید افزایشی یا 3D Printing قدم گذاشته اند ، وارد تکنیکهای مدرن ساخت شود. امتناع و تعلل نسبت به فناوریهای جدید فقط باعث عقب ماندگی توسعه صنعتی ایران خواهد شد که در نهایت کشورمان را به واردکننده این فناوریها در آینده تبدیل خواهد کرد. بهتر نیست از هم اکنون با استفاده از ظرفیت بالای دانشگاهی کشور نسبت به بومی سازی این فناوریها اقدام کنیم (آنچنانکه با کمی جستجو در اینترنت شرکتهای ایرانی خوبی وجود داشته که سازنده 3D Printer هستند و عمدتا نیز ساختاری دانش بنیان دارند) تا حتی در آینده امکان صادرات این فناوریهای بسیار سودآور برای کشورمان فراهم گردد؟

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66599
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن