یادداشت

گسترش فرهنگ بیمه از طریق آموزش به کودکان

فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می‌کنند و در واقع از آنِ مردم است. فرهنگ به وسیله آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود. همچنین فرهنگ راهکارهای شایع موجه در یک جامعه برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی است.

فرهنگ در صنعت بیمه هم از این قاعده مسثنی نیست و با هزینه برای مقوله فرهنگ بیمه می توانیم نتیجه آن را در نسل های آتی شاهد باشیم.
فعالیت در هر قلمرو، اعم از صنعت، تولید، خدمات و غیره، نیازمند وجوه بسترهای‌ دانشی،نگرشی و مهارتی مثبت است.
گسترش و رونق فعالیت‌ها از جمله صنعت بیمه و نفوذ آن در ذهن و نگرش نسل آینده که سال‌ها در نظام آموزشی مشغول به تحصیل‌ خواهد بود، به تمهیدات و راهبردهای خاصی نیاز دارد.
یکی از گلوگاه‌های استراتژیک که‌ صنعت بیمه در این روند می‌تواند مد نظر قرار دهد، نظام آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش که مشتریان مستقیم آن نزدیک به 14 میلیون دانش‌آموزند، می‌تواند در معرفی چرایی و ضرورت‌های بیمه و ایجاد نگرش مثبت به آن، مد نظر سیاست‌گذاران و مدیران این صنعت باشد. امروزه دست‌اندرکاران بیمه با این مخاطره نگرشی مواجه‌اند که افراد جامعه از نقش و اهمیت بیمه غافل‌اند و بیمه را فقط از زاویه جبران مالی و پولی می‌نگرند و نه از زوایای‌ مهم‌تری که ممکن است در اولویت اول باشند. چنانچه متولیان صنعت بیمه بر این باور باشند که تبیین نقش صنعت بیمه پیامدهای‌ مثبتی در وهله اول برای خانواده‌ها و سپس برای بیمه دارد، می‌توان این مطلب را نیز گوشزد کرد که آموزش و پرورش، حلقه متصل‌کننده این باور است.
صنعت بیمه کشور چند سالی است با راهبری بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، اقدام به فرهنگ سازی بیمه از طریق اجرای طرح “ب مثل بیمه ” و زنگ بیمه در مدارس و چاپ مطالب بیمه ای در کتب درسی کرده است.
برای گسترش فرهنگ بیمه در جامعه باید از سطوح پایین که کودکان و دانش آموزان هستند،آموزش بيمه را آغاز كنيم تا در آينده شاهد افزايش ضريب نفوذ بيمه و در نهايت رفاه اجتماعي پايدار باشیم.
در چند دهه اخير نظام آموزشي كشور كمتر به مفاهيم بيمه و صنعت بيمه پرداخته است اما خوشبختانه در سالهای اخیر، مطالب بيمه اي در مقاطع مختلف و رشته هاي گوناگون تحصيلي در مدارس و هنرستان هاي سراسر كشور، تدريس می شود چرا که آشنایی دانش آموزان با مفاهیم بیمه ای، زمینه ساز بهره مندی نسل های آتی از ظرفیت ها و قابلیت های صنعت بیمه به شمار می آید.
از این رو پیشنهاد می شود مدیران روابط عمومی صنعت بیمه با برنامه ریزی برای کودکان، امر توسعه فرهنگ بیمه در کشور را تسریع بخشند چرا که کودکان ما در این سنین از آموزش پذیری بالاتری برخوردارند و می توانند مبلغان خوبی برای صنعت بیمه در میان خانواده ها باشند.
شرکت های بیمه می تواننند با انتقال مفاهیم پیچیده صنعت بیمه به زبان ساده و با استفاده از گروه های نمایشی و روش های دیگر فرهنگی و هنری، زمینه آگاهی آحاد جامعه را با این صنعت آرامش بخش و اطمینان آفرین، فراهم کند.
سید محمد پیشنماز زاده
کارشناس ارشد جامعه شناسی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=36298
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن