یادداشت

گردشگری ؛ مولفه مهم توسعه اقتصادی

از گردشگری و سفردر یک تعریف ساده می توان گفت:گردشگری در تمامی دنیا ،قلب اقتصاد جهان قلمداد می شود و بدون آن به نوعی اقتصاد جهان نیز از هم فرو می پاشد.به همین دلیل نیز شاید باید گفت، گردشگری از مولفه های مهم توسعه اقتصادی کشورها بشمار می رود ، و به نوعی در دهه های اخیر، عملکردی پویا واثربخش نسبت به سایر بخش ها داشته است.در تمام دنیا ،میلیون ها انسان در حوزه گردشگری و بوم گردی فعالیت دارند و این امر در اشتغال زایی بسیار موثر بوده و به همین دلیل حیات و پویایی اقتصادشان نیز به نوعی به آن گره خورده است  و امروزه بسیاری از کشورها از درآمدهای گردشگری چرخ اقتصادی شان می چرخد.مالدیو و کشورهای دیگر از جمله یونان ، پرتغال ، فرانسه ،اسپانیا و… نمونه هایی از کشورهایی هستند که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده و براساس گزارش‌ بانک جهانی، بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی مرتبط با گردشگری متعلق به این کشورهاست.

البته در این میان ترکیه به عنوان یکی از کشورهای پیش‌رو در سطح جهان و علی‌الخصوص منطقه در این صنعت  شناخته شده به طوری که همواره از آن به عنوان کشوری موفق در این زمینه نام برده شده و زبان زد عام و خاص است و یکی از 10 کشور برتر توریستی جهان است و در سال 2018 رتبه ششم برترین کشورهای گردشگرپذیر را تصاحب کرد. در این راستا از سوی کارشناسان توسعه گردشگری اعلام شده است که درآمد ارزی حوزه گردشگری ترکیه از یک استان، ۲ برابر درآمد نفتی ایران است.البته ناگفته نماند که ترکیه و همه کشورهای موفق در این رابطه از تبلیغات و بازاریابی فعال ،اقدام به جذب گردشگران خارجی می کنند.

مزایای گردشگری در شکوفایی و توسعه اقتصادی

این صنعت  همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد ،دارای پتانسیل بسیار بالا در زمینه اشتغال زایی بشمار می رود و به همین دلیل نیز یکی از بالاترین ارزش افزوده‌ها در میان تمام فعالیت‌های اقتصادی محسوب می شود.به گفته کارشناسان سرعت اشتغال در این بخش  ۲.۵ برابر دیگر بخش‌هاست،از سویی نیز براساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان های مرتبط هر پروژه گردشگری به طور میانگین ،برای ۱۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند.

گردشگری ایران
گردشگری ایران

گردشگری ایجاد شغل کرده و به عبارتی کسب و کارهای مرتبط با آن نیز رونق و رشد و توسعه می یابند.در این بین ،تعدادی از صنایع نیز وجود دارند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با این صنعت  در ارتباط هستند.اهمیت این صنعت آنقدر مهم است تا حدی که اکثر کشورهای جهان ،دیدگاه شان نسبت به این صنعت تغییر یافته و جایگاه مهمی در سیاست‌گذاری دولت‌ها پیدا کرده است. در حال حاضر، اقتصاد گردشگری در میان تمامی بخش‌های اصلی اقتصاد رکورد زده و حتی از بخش‌هایی مانند کشاورزی نیز سبقت گرفته است.

خوشبینی‌ها به آینده صنعت گردشگری

از دیدگاه کارشناسان ،خوشبینی‌ها به آینده این صنعت در همه کشورهای  جهان روز به روز بیشتر می‌شود و اکثرشان عقیده دارند که که سرعت رشد صنعت گردشگری، از هر فعالیت اقتصادی دیگری بالاتر بوده و بالتبع به دنبال این امر،مشارکت اقتصادی نیز در مشاغل و کسب و کارهای گردشگری نیز رشد و پیشرفت خواهد کرد. به طوری که در آینده ۲۵ درصد مشاغل جهان در حوزه صنعت گردشگری خواهد بود.

این صنعت پس از صنایع خودروسازی، ساختمان و غذایی، چهارمین صنعت برتر جهان است.صنعت گردشگری و توجه به آن یکی از مهم ترین و با ظرفیت ترین زمینه های تولید ثروت و افزایش در آمد و در کنار آن ،بهبود معیارها و رشد توسعه کلان اقتصادی است. این صنعت در زمینه اشتغال و ارزآوری و افزایش درآمد نقش حیاتی و حائز اهمیتی دارد.

و اما ، آمارهای رسمی حاکی از آن است که بیش از ۶۲۰ میلیارد دلار گردش مالی سالیانه صنعت توریسم در جهان است که سهم کشور ایران کمتر از یک دهم درصد است. با توجه به این که کشورعزیزمان ایران با برخورداری از سابقه دیرین تمدن و فرهنگ، طبیعت و شرایط اقلیمی گوناگون و عوامل دیگر از این دست یکی از قطب‌های مهم گردشگری در جهان به شمار می‌رود،متاسفانه آنچنان که در خور و شایسته است ، گسترش و توسعه نیافته است و همپای دیگر کشورها رشد نکرده است . این صنعت  در ایران به پنج حوزه زیارتی، سلامت، طبیعت گردی، بوم گردی، فرهنگی، تاریخی و ورزشی تقسیم می‌شود. پس باید با برنامه ریزی اصولی و صحیح از سکوی پرتاب این صنعت غفلت نکنیم که صد البته در این عرصه نیازمند همت و حمایت مسئولان این حوزه می باشیم تا بتوانیم درجایگاه مناسب نقاط پرجاذبه گردشگری در سطح آسیا و بین‌المللی قرار بگیریم و ظرفیت پایدار اشتغال را برای جوانان این مرزو بوم فراهم سازیم.

سیده مینا دیوبند-سردبیر روزنامه تفاهم

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=80470
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن