اجتماعی

کیفیت در کنار استاندارد

استاندارد و رعایت کیفیت تولید ، باعث افزایش خدمات خواهد شد و این امر به نوعی هزینه های سربار را کنترل کرده و کاهش خواهد داد. شاید از نگاه تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات توجه به استاندارد ، مزاحم ادامه فعالیت خود و به اصطلاح چوب لای چرخ تولید و به عنوان عامل برهم زننده فضای کسب وکار در نظر بگیرند. در حالی که رعایت استاندارد باعث افزایش مرغوبیت و ارتقای کیفیت تولید و در نهایت دستیابی به بازارهای بزرگ صادراتی می شود.

استاندارد همواره در کنار واحدهای تولیدی بوده و این امر موجب شده تا نه تنها این واحدها بر سر پای خودشان بایستند بلکه برای اتخاذ تصمیم های بهتر در سیستم کمک شایانی به آنان نماید.

استاندارد ، کلمه ای در لغت ساده و در عین حال بسیار جامع است . مفهوم آن ، به معنای پذیرفته شدن کیفیت مناسب محصول انتخابی شما در مقیاس جهانی است . این موضوع به حدی مهم است که یک روز در سال مورخ 14 اکتبر به عبارتی 22 مهر ، روز جهانی استاندارد نامیده می شود. اکثر ما ، در هنگام خرید دچار چالش های زیادی هستیم . چالش هایی نظیر انتخاب کیفیت مناسب و یا قیمت های به صرفه که توجه ی افراد زیادی را به خود جلب می کند .

حال تصور کنید ، به هنگام خرید ، با کالایی روبرو شوید که برند آن را نمی شناسید و در نتیجه اطلاعی از مرغوبیت آن ندارید. اولین راه حل برای انتخاب کالای مورد نظر ، نشان استاندارد است. درواقع این نشان ، راحتی خیال برای سطح کیفی مناسب در مورد هر کالای مدنظر شما می تواند باشد. سازمان های زیادی برای نظارت بر کیفیت کالا ها وجود دارد . به این سازمان ها ، سازمان استاندارد گفته می شود. یکی از انواع و اسامی مختلف آن ایزو ISO است که مصرف کنندگان آشنایی بیشتری با این سازمان دارد . این سازمان در سطح بین المللی فعالیت دارد که دارای 157 عضو است .

استاندارد و ارتقای تولید
استاندارد و ارتقای تولید

جالب است بدانید که استاندارد انواع گوناگونی دارد و در 5  دسته ، قرار می گیرد : استاندارد های بین المللی ، کشوری یا ملی ،  انجمنی یا صنفی ، منطقه ای و در نهایت شرکتی یا کارخانه ای .استاندارد و استاندارد سازی در حوزه ی تولیدات بسیار حائز اهمیت است و در برگیرنده ی اهداف زیادی می باشد که مهم ترین آن می توان به ایجاد نظم و افزایش کیفیت محصولات تولیدی اشاره کرد. این قضیه علاوه بر افزایش آگاهی مصرف کنندگان برای انتخاب کالای خویش ، همانند نیروی محرکه سبب زیاد شدن انگیزه تولید کنندگان را در جهت بهبود کیفیت کالا می شود.

انتخاب یک محصول مورد تضمین کیفیت یا به عبارتی دارای آرم استاندارد از جانب شما ، همانند یک زنجیر می تواند سبب رونق بازار نیز گردد . شما به عنوان یک مشتری در هنگام خرید ، وقتی به دنبال محصولی می گردید ، معمولا قیمت آن را با منافع خرید آن مورد مقایسه قرار می دهید . حال اگر در این میان به آرم استاندارد آن توجه کنید ، سبب افزایش کیفیت سهم بازار ، زیاد شدن شهرت و اعتبار شرکت ها و در نهایت سبب منافع ملی با ازدیاد کیفیت صادرات می شوید.

به خاطر داشته باشید ، مهم تر از تمامی موارد فوق ، استاندارد معقوله ای برای خدمات رسانی برای امنیت و منافع مصرف کنندگان نیز به حساب می آید و البته با رعایت آن ، تولید کنندگان نیز از منافعی چه بسا بیش تر از سایرین بهره مند می گردند.بنابراین با توجه به مسائل اشاره شده ، این امر می تواند نقش کلیدی در جذب مشتری و فروش محصولات داشته باشد.

مهندس امین رشیدی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=88355
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن