اجتماعی

کنکور پایان راه نیست

سامان اولیائی – روانشناس

در حالیکه تنها چند روز به ماراتن نفس گیر کنکور 1402 باقی نمانده است، در خانواده هایی که فرزندان کنکوری دارند چه می گذرد؟ ماراتنی که هر ساله بحث هایی برای بود و نبودش و یا چگونگی برگزاری اش بوده و البته در این راستا تصمیماتی نیز اخذ شده است. از افزایش سهم سوابق تحصیلی در نتایج نهایی گرفته تا برگزاری آن دوبار در سال همه و همه برآن شدند تا رقابتی عادلانه تر و البته کم استرس دار برگزار گردد.

بی شک این روزها، روزهای سخت خانواده‌هایی است که دانش آموز کنکوری دارند و اگر قدیم تر‌ها این موضوع برای پدر و مادرها از اهمیت کمتری برخوردار بود ، این روزها آن ها به همراه فرزندانشان  یک بار دیگر دیپلم می‌گیرند و کنکور می‌دهند و اهمیت کنکور برای بسیاری از داوطلبان کنکور و البته خانواده هایشان بسیار زیاد است و تمام اعضای یک خانواده به نوعی درگیر آن هستند.  البته وظیفه خانواده های دانش آموزان کنکوری‌ در این روزهای پایانی تا کنکور بسیار مهم و تعیین کننده است. اگر شما هم جزو والدین کنکوری ها  هستید ،  مطالب زیر را به دقت توجه نمایید.

نخست آنکه فرزند تان را از لحاظ روحی و روانی ساپورت و حمایت کنید. به او بقبولانید او تمام تلاش خود را نموده است و فارغ از نتیجه، این تلاش اوست که برای شما ارزشمند است. در این راستا هرگز او را با سایر افراد بالاخص دوستان و آشنایان در باب مقایسه قرار ندهید. این مقایسه می تواند بشدت براى وی آسیب رسان باشد. به تلاش‌های مثبت فرزندان خود بیش از نکات منفی توجه نمایید و همواره انگیزه‌های درونی او را تقویت کنید. او در این چند سال دغدغه ی کنکور را به عنوان یک بار روانی با خود همراه داشته است. بالاخص در یک سال گذشته تمام تلاش خود را کرده است، از اینرو با مشاهده ی کوچک ‌ترین نشانه‌ ی تنبلی و کم‌ کاری، عکس‌العمل تندی نشان ندهید. او گاهی امکان دارد به استراحت نیاز داشته باشد و زمانی هم انگیزه ‌اش را از دست بدهد. با او همراه باشید تا بتواند در حساس ترین برهه ها از تلاش دست بر ندارد. یادتان باشد سبک و نوع مطالعه ، میزان یادگیرى، نوع برنامه ریزى و … هر دانش آموزی با دانش آموز دیگر فرق دارد و هرگز نمی توان برای تمامی افراد نسخه ی مشترک پیچید.

خیلی ایزوله سازی ننمایید. به او اجازه دهید که گهگاهی با دوستانش، جمع دوستانه ای داشته باشد تا بتواند این بار روانی را کاهش دهد.با فرزندان خود در فضایی آرام صحبت نمایید، جزئیات را بپرسید اما مدام درباره ی جزئیات نظر ندهید و فقط سعی کنید فرزندتان را به تلاش بیش‌تر ترغیب و به سمت امیدواری نسبت به نتیجه هدایت نمایید. الگوی تغذیه ای افراد نیز نقش تعیین کننده ای در یادگیری و البته کاهش استرس ها دارد. منابع غذایی حاوی ویتامین ب، آهن، کربوهیدرات‌های مفید در وعده صبحانه، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و… از جمله موادی هستند که هر یک به نحوی به تقویت حافظه، کاهش اضطراب و دیگر موارد مهم در عملکرد داوطلبان کنکوری تاثیر مثبت می‌گذارد.

یکی از عوامل استرس زای داوطلبان کنکور انتظارات والدین و اطرافیان از آن هاست. میانه گرا و البته واقع گرا باشید. یعنی میزان توقعات خود را در خصوص احتمال موفقیت فرزندتان در کنکور بر اساس عوامل منطقی تنظیم کنند. حتما به پیش زمینه ی فرزندانتان توجه نمایید. دانش آموزی که پایه ی ضعیفی در سال های قبل دارد، نمی توان توقع رتبه های عالی در کنکور داشت. حساسیت و تب و تاب بعضی از والدین بیشتر ازفرزند کنکوریشان است و همین امر سبب از بین رفتن آرامش روانی خانواده ها و در نتیجه داوطلبان کنکوری دارد.

انتظارات خود را تعدیل کنید تا از این طریق با ایجاد یک جو روانی آرام  به او کمک شایانی نمایید. همه خانواده ها آرزو دارند که فرزندشان در درس و کار و زندگی موفق باشند. اما این آرزوهای دور و دراز نباید باعث تحمیل موضوعات مختلف به فرزندانمان شود و نه باعث ایجاد شکاف های بزرگ احساسی و عاطفی میان ما و فرزندانمان. کنکور پایان راه نیست. چه بسیار افرادی که علی رغم شکست در کنکور آینده ی درخشانی را پیشرو دارند. پس در این روزهای پایانی با فرزندانتان همراهی کنید، تا بتوانند در محیطی آرام خود را به اهداف ذهنی خود نزدیک نمایند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=95026
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن