یادداشت

کرونا ، پا به پای توریسم درمانی

این روزها کمتر کسی ،خبر سفر ایرانی‌ها به ارمنستان به انگیزه تزریق واکسن کرونا را نشنیده است. سفری که برای بیشتر مسافران، همراه با تزریق واکسن،هم فال است هم تماشا. خبری که حاشیه های زیادی داشته و مسئولین کشوری و وزارت بهداشت، واکنش های مختلفی نسبت به آن داشته اند. این که کندی روند واکسیناسیون در کشور از یک سو تبعاتی این چنینی را ایجاد کرده و از سوی دیگر، عده ای از تحلیگران ،عدم استقبال مردم ارمنستان از واکسن  آسترازنکای وارد شده را مسبب این اتفاق می دانند، نکته ی مهم و قابل تامل جای دیگر است. اینکه چگونه می توان با ارائه خدمات درمانی و پزشکی جمعی از افراد اقصی نقاط جهان، بالاخص کشورهای همسایه را وارد ایران نمود و از این راه ، درآمدهای ارزی و اشتغال قابل توجهی ایجاد کرد، بسیار حائز اهمیت است.

البته طبق گزارش های واصله، ابوظبی هم به تازگی برنامه تزریق واکسن به گردشگران خارجی را اعلام کرده، اما هنوز این کار را شروع نکرده است. تزریق مازاد واکسن کرونا به گردشگران خارجی در کشورهای دیگر نیز آغاز شده است؛ آمریکا و روسیه از جمله این کشورها هستند، البته روسیه اعلام کرده، تزریق واکسن کرونا در این کشور برای گردشگران خارجی هزینه دارد و رایگان نیست. با این حال، روسیه تبلیغات گسترده‌ای برای تورهای واکسن در بیشتر کشورها راه انداخته است. گویا تحولی بزرگ در سمت و سوی سفرهای گردشگری هستیم و پیش‌بینی‌هایی در ارتباط با راه‌ اندازی نوع جدیدی از سفر در دنیا برای دریافت واکسن کرونا در حال تحقق است، چرا که در حال حاضر، ورود به برخی کشورها مشروط به داشتن گذرنامه یا کارت واکسن شده و این محدودیت در آینده در میزان جابه‌جایی سفرهای جهانی نقش تعیین کننده ای را بازی می کند.
آنچه روشن و مسلم است ،این است که ما هم نباید از این چرخه ی مهم جا بمانیم. گرچه تا کنون روند واکسیناسیون در ایران بالاخص با واکسن های تولید داخل بسیار کند و نامطلوب است. اما به همت دانشمندان ایرانی بنظر
می رسد، افق های روشنی در حال تحقق خواهد بود و ایران به عنوان چند کشور برتر دست یافته به این تکنولوژی می تواند از این فضا ،به نفع خود بهره برداری نماید. توریسم سلامت، صنعت سودآوری که جایگزینی مناسب، برای درآمدهای نفتی در کشوری مثل ایران است. البته ما در این حوزه خیلی تازه کار نیستیم. در سال های اخیر، ارزش کم ریال در برابر دلار باعث کاهش چشمگیر قیمت تمام شده خدمات پزشکی در ایران نسبت به کشورهای اطراف گشته است و این خود نقطه قوتی محسوب
می شود. خوشبختانه این امر سبب جذب بسیاری از بیماران کشورهای همسایه بالاخص کشورهای عربی در ایران شده است. از درمان های نازایی گرفته تا سایر خدمات درمانی در طی این سال ها سبب جذب توریست فراوانی داشته ایم.
البته برند سازی و توجه به سیاست گذاری های این حوزه از طریق هماهنگی دولت با بخش های خصوصی و تقویت سرمایه گذاران و کارآفرینان این حوزه تنها ذکر بخشی از راه های اشتغال و کسب درآمد در این صنعت است. توجه به این مهم که علاوه بردرآمد زا بودن این صنعت تامین اهداف دیپلماتیک کشورها نیز به دلیل ارتباط گسترده فرهنگی و اقتصادی با سایر کشورها محقق خواهد شد.
کارآفرینان این حوزه باید دست به کار شوند و توجه داشته باشند، سازمان جهانی گردشگری معتقد است که گسترش و توسعه ی صنعت توریسم درمانی باعث ایجاد دویست میلیون شغل بطور مستقیم و غیرمستقیم در آینده خواهد شد.اشتغال مستقیم در زمینه ی هتل ها، رستوران ها، فروشگاه های توریستی و به عبارت دیگر نیروی انسانی که نقش مهمی و مستقیمی در این صنعت دارند، اشتغال غیرمستقیم از طریق مشاغلی که در بخش های تدارکاتی همچون کشاورزی، تولیدی که در این صنعت نقش دارند و در نهایت ایجاد اشتغال القایی که اشخاص به واسطه ی هزینه کردن درآمدهای حاصل از اشتغال مستقیم و غیرمستقیم صورت می پذیرد. ساخت بیمارستان ها و تجهیزات پزشکی مدرن با بکار گیری پزشکان مجرب و نامدار به رشد هر چه بیشتر این حوزه می انجامد و می تواند کارآفرینان زیادی را راغب به فعالیت هر چه بیشتر نماید. درآمدزایی هر چه بیشتر و مطرح شدن کشورمان در توریسم درمانی نباید بصورت یک پیش فرض در آینده قرارگیرد ،بلکه باید به عنوان هدف اصلی همواره مورد توجه باشد و با حمایت های لازم و کمک گرفتن از بخش خصوصی آن را بیش از قبل احیا نمود.
*سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73458
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن