کدام مشاغل آنلاین از کرونا آسیب دیدند؟
به گفته عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در پی شیوع ویروس کرونا، خدمات آنلاین در حوزه گردشگری و مشاغل خدماتی ۹۷ و ۸۶ درصد کاهش داشته است.
به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، رضا الفتنسب با بیان اینکه پیش از کرونا پیشبینی شده بود که ۷۰ درصد کسبوکارها طی شش تا هفت سال آینده به فضای آنلاین وارد شوند، اظهار کرد: شیوع کرونا این زمان هفت ساله را به دو تا سه سال کاهش داد.
وی بیان کرد: در ابتدای شیوع کرونا، در بخش سفارش آنلاین غذا ۶۰ درصد، تاکسیهای آنلاین ۵۱ درصد، گردشگری ۹۰ درصد و بخش خدماتی نیز ۸۷ درصد کاهش رخ داد که در طول چند ماه گذشته بخشی از این زیان جبران شده است، اما در مقابل، در عرضه آنلاین کالا و مواد غذایی ۱۳۶ درصد و عرضه محصولات دیجیتالی ۱۳۲ رصد رشد داشتهاند.
عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی همچنین از انجام دو مرحله نظر سنجی یکی مربوط به سه ماهه نخست شیوع کرونا و دیگری مربوط به اواخر آبان ماه خبر داد که بر اساس نتایج آنها بخش عرضه کالا و مواد غذایی زود مصرف (سوپرمارکتی) در زمان شیوع کرونا با ۱۲۱ درصد رشد مواجه شده و در نظرسنجی دور دوم این بخش ۱۵ درصد دیگر هم رشد داشته است. بازار محصولات دیجیتالی نیز ابتدا با ۳۲ درصد رشد مواجه شد و در دور دوم نظرسنجی، این شاخص رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد.
الفتنسب همچنین با بیان اینکه یکی دیگر از حوزههای کسبوکارهای آنلاین، خدمات مشاوره پزشکی است که در ابتدا ۱۲ درصد رشد داشت، اما در نظر سنجی دوم معلوم شد که رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده، تصریح کرد: این موضوع نشان میدهد مردم در ابتدا با این پلتفرمها آشنایی نداشتند و استفاده از آن به مرور رشد کرده است.
وی در ادامه، درباره مشاغل آنلاینی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند نیز گفت: مشاغل خدماتی در این دوره با ۸۶ درصد کاهش روبهرو شد که اکنون فقط ۹ درصد آن جبران شده و همچنان ۷۷ درصد کاهش سفارش در این حوزه وجود دارد.
عضو اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی بیان کرد: البته پیشبینی میشود با بهبود اوضاع و زرد شدن تهران و بسیاری از شهرها شرایط به مرور در این بخش بهبود یابد. در بخش تاکسیهای آنلاین نیز در حال حاضر ۱۴۰ شرکت تاکسیرانی آنلاین در سراسر کشور فعال است که در ابتدای شیوع کرونا ۶۰ شرکت از این تعداد فعال بودند. در دور اول نظرسنجی ۵۱ درصد کاهش در این بخش اتفاق افتاد و در دور دوم مشخص شد ۲۰ درصد این کاهش جبران شده است.
وی افزود: حوزه گردشگری هم با ۹۷ درصد کاهش مواجه شده که تاکنون نهایتا ۱۰ درصد آن جبران شده است. در بخش سفارش آنلاین غذا هم در ابتدا با کاهش ۶۰ درصدی خدمات مواجه بودیم که تا کنون ۴۰ درصد آن جبران شده است.
الفتنسب گفت: خدمات آنلاین در حوزه مسکن نیز ابتدا ۱۵ درصد کاهش داشت، اما در دور دوم نظرسنجی ۱۲درصد از این کاهش جبران شد. حوزه تبلیغات آنلاین نیز در ابتدا ۵۵ درصد کاهش داشت که نشان میداد کسبوکارها نتوانستهاند هزینه تبلیغات را تامین کنند و اکنون فقط ۱۶ درصد آن جبران شده است.