اجتماعی

کارکردن و نقش آن در تقویت مهارت ها

مهندس فاطمه یحیایی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده، زمانی که از انبوه کارهای روزانه خسته و کلافه شده اید، با خود بیاندیشید که اگر محل درآمدی ثابت و همیشگی داشته باشید، دیگر کار نمی کرده اید. یا اینکه برای باز نشستگی و فارغ شدن از دغدغه های کاری لحظه شماری نمایید. جالب است بدانید که روانشناسان بر این عقیده اند که کارکردن باعث هویت بخشی به انسان می شود و صرف برطرف سازی نیازهای مادی ، امری حیاتی برای بقای انسان هاست. از اینرو  کارکردن نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس، بلکه القای حس مفید بودن را در بر خواهد داشت  و این امر، یکی از برجسته ترین نکات ارزشمند زندگی قلمداد می شود.

همه ما می دانیم که نقش کار در ابتدا برای درآمد و رفاه در زندگی است اما باید بدانیم که فواید شغل و اثرات آن در زندگی فقط مربوط به بخش های مادی نمی باشد ؟ بسیاری از ثروتمندان معروف دنیا با انبوهی از ثروت باز هم مشغول کارند و از کارکردن لذت می برند.

تاثیر کار بر زندگی افراد از ابعاد مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست و بسیار روشن و آشکار است ، کار افراد بر روی شخصیت، نوع روابط ، طرز برخورد با دیگران ، اطرافیان و موارد دیگر بسیار تاثیرگذار است. همه ما در بخش های  مختلف زندگی به نوعی به دنبال هویت بخشی یا همان چیزی که از آن به عنوان هویت نام می بریم‌، هستیم. در این راستا، کار کردن باعث ساخته شدن و پرورش بخشی از هویت مان در محیط کاری می شود. ما بیشترین زمان زندگی خود را در محیط های کاری مان سپری می کنیم و از اینرو بخش بزرگی از هویت و تعریفی که از خودمان یاد می کنیم در قالب شغل هایی است که با آن شناخته و معرفی می شویم. اینجاست که مقوله کار و اهمیت انتخاب یک شغل خوب و متناسب با روح و روان افراد، خودش را نمایانگر می‌سازد.

کار کردن به انسان عزت نفس می دهد و این عزت نفس با احساس کارکردن و مفید بودن در افراد رشد کرده و تقویت می شود. در واقع کار کردن سبب ایجاد یک ارزش درونی می شود که ما برای خودمان قائل هستیم. بیکاری، بی انگیزگی و احساس پوچی و رخوت علی رغم داشتن مهارت های مختلف عملا کم کم انسان را به پوچی و انزوا می کشاند.

کار به زندگی انسان هدف می دهد و هدف سبب حرکت ، شور و تلاش می شود. البته اغنای مالی کافی نیست، بلکه کار، سبب نوعی استقلال مالی می شود که بسیار مهم و انگیزه بخش است. به همین علت اکثر روانشناسان بر این عقیده اند که فرزندتان را مستقل و تلاشگر تربیت کنید تا بتوانند برای آینده شان برنامه ریزی کنند و خود را در لابلای مشکلات جامعه و پستی بلندی های روزگار، فردی هدفمند بیابند. اهمیت شغل و نقش ویژه ‌ای که در زندگی انسان ها ایفا می کند، غیر قابل انکار است. اگر چه در گذشته که تنوع مشاغل تا به حد امروزی نبوده است و شغل ؛امری موروثی در خانواده ها محسوب می شد، اما اکنون اغلب جوانان یا خودشان شغل انتخاب می کنند و یا در شرایطی قرار می‌گیرند که ناچار به انتخاب شرایط شغلی خود می شوند. شغل ؛ آفریننده نظم در زندگی  انسان هاست و این خود یکی از موهبت های الهی است. از اینرو کار کردن نه تنها برای بدست آوردن و کسب در آمد و نیازهای فردی افراد است، بلکه اثرات مثبت آن در روابط دوستانه واجتماعی و خدمت به بشریت و اعلام پوچ نبودن فرد بسیار ملموس می باشد. کار؛ سبب عزت واقتدار هر فرد می شود و به او حس مفید بودن در جامعه می دهد.

هویت شغلی شما در طول زمان کاری‌ تان ساخته شده و خلاقیت تان شکوفا می شود. بسیاری از روانشناسان بر این عقیده اند که بیکاری، زمینه بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی است و فردی که کاری برای انجام دادن ندارد، تمام نیرو و انرژی زندگی کردن را از دست می‌دهد. با کار کردن، ایده های ذهنی مان را بیدار کنیم و آن را به ورطه ی عمل بکشانیم.  ناگفته نماند ،کار کردن چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی و یک تیم، به ما کمک می‌کند که روی بخش‌های ضعیف مهارت‌هایمان کار کنیم ودرصدد تقویت آن ها برآییم. تمامی این عوامل سبب می شود که هر روز در زندگی‌ مان رو به جلو حرکت کنیم، درجا نزنیم و همواره در جاده موفقیت گام برداریم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=92240
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن